Koppla in ljusramp VW Golf 1.4 tsi årsm. 2014

Dodgelito
20 november 2022 · 5 Inlägg

Håller på att koppla in ljusramp på en Golf med Bixeon ljus och har hittat bra instruktion i tidigare forum där man hittar
styrströmskabeln till bilens helljus som skall vara till färgen gulbrun, men någon sådan hittar jag inte på den här bilen, den närmaste
kabeln som stämmer i färg är gulsvart? troligen är det den som är rätt, men innan jag skalar kabeln så önskar jag lite tips från någon
som kanske vet, jag skall inhandla en kabelsats för känsliga elsystem.

simlar
21 november 2022 · 5 516 Inlägg

Rekommenderar starkt en canbus-modul.

Varit med på Golf7 och övriga MQB fått problem när det är skarvat vid lyktan.
Dom flesta får problem att helljuset slutar funka efter det varit igång i ca 30min.
Några få har strålkastarens styrdon gått sönder på.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 november 2022 · 17 380 Inlägg

simlar skrev:
Rekommenderar starkt en canbus-modul.

Varit med på Golf7 och övriga MQB fått problem när det är skarvat vid lyktan.
Dom flesta får problem att helljuset slutar funka efter det varit igång i ca 30min.
Några få har strålkastarens styrdon gått sönder på.

Släcker bilen ner bara eller går något sönder?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
21 november 2022 · 4 014 Inlägg

Det kan inte vara spolen i reläet som spökar, det uppstår en mot-EMK när spänningen försvinner
och en polvänd spänningspik förstör modulen, detta man kan förebrygga med en 1n400X  diod över spolen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
simlar
21 november 2022 · 5 516 Inlägg

Hybrid_ skrev:

simlar skrev:
Rekommenderar starkt en canbus-modul.

Varit med på Golf7 och övriga MQB fått problem när det är skarvat vid lyktan.
Dom flesta får problem att helljuset slutar funka efter det varit igång i ca 30min.
Några få har strålkastarens styrdon gått sönder på.

Släcker bilen ner bara eller går något sönder?

Den stänger av helljuset efter ca 30min påslaget och kräver bussvila innan det går att slå på igen.
Inte något stort problem det egentligen, sällan man får ha på helljuset 30min i sträck.

Dom som styrdonet gått sönder på däremot så fungerar inte lyset i strålkastaren alls.
Väldigt varierande hur länge dom håller också, vissa har gett upp nästan direkt och vissa har hållt något år.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Dodgelito
21 november 2022 · 5 Inlägg

simlar skrev:
Rekommenderar starkt en canbus-modul.

Varit med på Golf7 och övriga MQB fått problem när det är skarvat vid lyktan.
Dom flesta får problem att helljuset slutar funka efter det varit igång i ca 30min.
Några få har strålkastarens styrdon gått sönder på.

Jo då en Canbus modul ingår i kabelkittet, men frågan är vilken kabel jag tar styrströmmen i från vid lyktan? enligt tidigare forum
skall signalkabeln ha färgen gul/brun, men på den här Golf 7-an hittar jag endast en gul/svart, frågan är om det kan vara rätt, utan att behöva
mäta upp?

Brådhis * Voff voff *
21 november 2022 · 10 244 Inlägg

Dodgelito skrev:

simlar skrev:
Rekommenderar starkt en canbus-modul.

Varit med på Golf7 och övriga MQB fått problem när det är skarvat vid lyktan.
Dom flesta får problem att helljuset slutar funka efter det varit igång i ca 30min.
Några få har strålkastarens styrdon gått sönder på.

Jo då en Canbus modul ingår i kabelkittet, men frågan är vilken kabel jag tar styrströmmen i från vid lyktan? enligt tidigare forum
skall signalkabeln ha färgen gul/brun, men på den här Golf 7-an hittar jag endast en gul/svart, frågan är om det kan vara rätt, utan att behöva
mäta upp?

Meden Canbus-modul behöver du inte ta någon styrsignal, det är det som du har Canbusmodulen till. Däremot har du en signal ut(!) från modulen som du ska styra reläet med. Det är inte så att du blandat ihop detta?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Dodgelito
21 november 2022 · 5 Inlägg

Brådhis skrev:

Dodgelito skrev:

simlar skrev:
Rekommenderar starkt en canbus-modul.

Varit med på Golf7 och övriga MQB fått problem när det är skarvat vid lyktan.
Dom flesta får problem att helljuset slutar funka efter det varit igång i ca 30min.
Några få har strålkastarens styrdon gått sönder på.

Jo då en Canbus modul ingår i kabelkittet, men frågan är vilken kabel jag tar styrströmmen i från vid lyktan? enligt tidigare forum
skall signalkabeln ha färgen gul/brun, men på den här Golf 7-an hittar jag endast en gul/svart, frågan är om det kan vara rätt, utan att behöva
mäta upp?

Meden Canbus-modul behöver du inte ta någon styrsignal, det är det som du har Canbusmodulen till. Däremot har du en signal ut(!) från modulen som du ska styra reläet med. Det är inte så att du blandat ihop detta?

Tack för de goda råden, då förstår jag lite bättre har inte köpt satsen ännu så jag har inte sett kopplingsschemat,
jag kanske åter kommer när jag står med kablarna i näven.

simlar
22 november 2022 · 5 516 Inlägg

Har du en canbus-modul alltså?

Några canbus-kablar hittar du inte vid lyktan förrän dom allra nyaste led-strålkastarna (2020+ kom dom om jag minns rätt)

Vilken modell av modul?
Monterat många CanM8 och dom kopplar jag alltid in på canbus-kablarna vid insida A-stolpe.
Dom canbus-kablar som ska skarvas in på är:
Grön/orange = Can-high
Brun/orange = Can-low

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Bilproblemet
22 november 2022 · 280 Inlägg

Är den inte enklare med en XBB dongle

simlar
22 november 2022 · 5 516 Inlägg

Bilproblemet skrev:
Är den inte enklare med en XBB dongle

Enkelt att koppla in.

Jag har däremot dåliga erfarenheter med att dom ibland inte fungerar.
Elr ja dom har alltid fungerat för mig vid installation men blivit bekymmer senare för kunden.
Men kanske bara varit otur eller handhavande.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Cuefa Ain't no place like home...
23 november 2022 · 4 628 Inlägg

Borde vara stift 11 i kontakten på vänster strålkastare.
Den här årgången av Golf e tillräckligt "dum" för att man ska kunna sätta styrningen direkt där.
Jag gick dock en ännu enklare väg... kodade om så dimljusen slog på med helljusen, o körde mina 2 LED-rektanglar som var infällda innanför gallret i fronten som slavar direkt från dimljusen 🙈

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Dodgelito
27 november 2022 · 5 Inlägg

Dodgelito skrev:

Brådhis skrev:

Dodgelito skrev:
Jo då en Canbus modul ingår i kabelkittet, men frågan är vilken kabel jag tar styrströmmen i från vid lyktan? enligt tidigare forum
skall signalkabeln ha färgen gul/brun, men på den här Golf 7-an hittar jag endast en gul/svart, frågan är om det kan vara rätt, utan att behöva
mäta upp?

Meden Canbus-modul behöver du inte ta någon styrsignal, det är det som du har Canbusmodulen till. Däremot har du en signal ut(!) från modulen som du ska styra reläet med. Det är inte så att du blandat ihop detta?

Tack för de goda råden, då förstår jag lite bättre har inte köpt satsen ännu så jag har inte sett kopplingsschemat,
jag kanske åter kommer när jag står med kablarna i näven.

Har inte kommit till skott att inhandla någon kabelsats med Canbus systemet ännu, men håller på och kollar, vilken som är mest prisvärd och är då inne på
Biltemas Canbus sats och kikar då i deras manual : https://docs.biltema.com/v2/documents/f … 7329d77cb4
i den man manualen vill man att man tar styrsignalen från lampkontakten ! Cuefa nämner stift 11 vänster sida? kan man se någonstans vilken som är 11:an på kontakten?

Cuefa Ain't no place like home...
28 november 2022 · 4 628 Inlägg

Dodgelito skrev:

Dodgelito skrev:

Brådhis skrev:

Meden Canbus-modul behöver du inte ta någon styrsignal, det är det som du har Canbusmodulen till. Däremot har du en signal ut(!) från modulen som du ska styra reläet med. Det är inte så att du blandat ihop detta?

Tack för de goda råden, då förstår jag lite bättre har inte köpt satsen ännu så jag har inte sett kopplingsschemat,
jag kanske åter kommer när jag står med kablarna i näven.

Har inte kommit till skott att inhandla någon kabelsats med Canbus systemet ännu, men håller på och kollar, vilken som är mest prisvärd och är då inne på
Biltemas Canbus sats och kikar då i deras manual : https://docs.biltema.com/v2/documents/f … 7329d77cb4
i den man manualen vill man att man tar styrsignalen från lampkontakten ! Cuefa nämner stift 11 vänster sida? kan man se någonstans vilken som är 11:an på kontakten?

Har du skarp syn (eller ett bra förstoringsglas) så är det märkt på kontakten smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Dodgelito
28 november 2022 · 5 Inlägg

Cuefa skrev:

Dodgelito skrev:

Dodgelito skrev:

Tack för de goda råden, då förstår jag lite bättre har inte köpt satsen ännu så jag har inte sett kopplingsschemat,
jag kanske åter kommer när jag står med kablarna i näven.

Har inte kommit till skott att inhandla någon kabelsats med Canbus systemet ännu, men håller på och kollar, vilken som är mest prisvärd och är då inne på
Biltemas Canbus sats och kikar då i deras manual : https://docs.biltema.com/v2/documents/f … 7329d77cb4
i den man manualen vill man att man tar styrsignalen från lampkontakten ! Cuefa nämner stift 11 vänster sida? kan man se någonstans vilken som är 11:an på kontakten?

Har du skarp syn (eller ett bra förstoringsglas) så är det märkt på kontakten smile

Tack, då måste jag nog ta fram förstoringsglaset, det är ju så förbaskat korta kablar för att få upp kontakten i ögonhöjd, samma gäller när man skall jobba med 11:ans kabel.
men jag skall göra ett nytt försök när jag får in grabbens bil,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang