torsen
23 november 2022
· 7 198 Inlägg
2015 börjar närma sig slutet på livscykeln för batteriet - men inte säkert.
Kör du enbart korta sträckor = många starter per körd sträcka?
Har du kollat att generatorn laddar tillräckligt?
Med en enkel prisbillig multimeter för några hundralappar kan du se om det är laddningen som är bristfällig eller ej.
12,5 - 12,7 volt vid fulladdat batteri med avstängd motor.
Runt 13,5 volt med motor på tomgång.
Cirka 14 - 14,5 volt vid lite uppvarvning av motorn = 1.500 varv per minut.
Kan således vara onödigt att byta batteri, om det i stället är laddningsfunktionen som felar.
På samma sätt som batteriets förmåga att lämna "kräm" avtar med kyla minskar även batteriets förmåga att ta till sig laddning vid kyla.
Kan liknas vid ett fyllt badkar där man tappar ur 10 liter men endast fyller på 5 liter.
Cykeln görs gång på gång.
Till slut är badkaret tomt.
O t: På min Honda 2015 varnas vintertid ibland för låg batterispänning genom rekommendera att koppla bort "stop/start"-funktionen.