Klonk på högersida, endast med vinterdäck ????

FredoFrance
23 november 2022 · 10 Inlägg

Tja, jag har en 2001 S80 2.4T. Under sommaren har jag såklart haft sommarsulor på och då var allt frid och fröjd.
Men nu och samma som förra året, när jag bytte till dubbdäck så får jag ett klonk på höger sida vid däcket.

Det låter precis som att antingen drivaxeln glappar eller att bromsskivan sitter löst ?!.
Varför blir det så bara med dubbdäcken och inte sommar däcken ?

Funderar på om det kan vara skruvarna som är för korta/långa ?

Mvh

Brådhis * Voff voff *
23 november 2022 · 10 244 Inlägg

När klonkar det?

Vid körning? Vid start? Vid broms? Vid gas? Vid gupp...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
23 november 2022 · 7 198 Inlägg

Volvo originalfälgar eller piratfälgar av stålplåt?
Har du skakat/ruckat på hjulet?
Glappar det?
Hjulmuttrarna ordentligt åtdragna?
Hjulmuttrarna "bottnar" i navet utan att klämma fast fälgen mot navet(om det är piratfälgar av stålplåt med för stora skruvhål)!
Kupolmuttrar som inte är tillräckligt djupa utan pinnskruven bottnar så att fälgen inte kläms mot navet?

zzr94092
23 november 2022 · 4 378 Inlägg

Tror inte att skruvarna är för långa,då skulle inte hjulet gå runt!
När jag jobbade på en gummiverkstad , så var det aldrig några problem med Volvos fälgar,skruvar ,vare sig det var plåt eller alufälgar

FredoFrance
23 november 2022 · 10 Inlägg

Brådhis skrev:
När klonkar det?

Vid körning? Vid start? Vid broms? Vid gas? Vid gupp...?

Alltid vid växling, precis när jag lagt i växel o släpper upp kopplingen så klonkar det till.
Samma när jag hasr släppt på gasen och gasar till igen så klonkar det till igen.

Tack för svar.

FredoFrance
23 november 2022 · 10 Inlägg

torsen skrev:
Volvo originalfälgar eller piratfälgar av stålplåt?
Har du skakat/ruckat på hjulet?
Glappar det?
Hjulmuttrarna ordentligt åtdragna?
Hjulmuttrarna "bottnar" i navet utan att klämma fast fälgen mot navet(om det är piratfälgar av stålplåt med för stora skruvhål)!
Kupolmuttrar som inte är tillräckligt djupa utan pinnskruven bottnar så att fälgen inte kläms mot navet?

Nu när du skriver detta så tror jag att det glappade när jag monterade dubbdäcket, men iofs hade jag växel i så det var nog det skule jag tro.

Jag har orginalfälgar och vad jag vet så är det orginal skruvar.

zzr94092
23 november 2022 · 4 378 Inlägg

Börja med att känna på centrumskruven till drivknuten,men är ju märkligt att det isåfall kom precis när du bytte hjul!!

Mefflo1961
3 december 2022 · 4 Inlägg

Kan fjäderbenslagringen hamnat i annat läge när du lyfte bilen för hjulbytet. Kan klonka ett tag om det är lite halvslitet.
Har det rätt ofta på min V70. Kommer och går lite beroende på om man kör i hårda gupp eller har lyft bilen med domkraft.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang