Köpråd: kompressor samt mutterdragare.

Renjägarn
25 november 2022 · 638 Inlägg

Har tidigare haft tillgång till kompressor med alla möjliga verktyg på jobbet, men har ni bytt jobb och behöver därför införskaffa en kompressor själv för att kunna använda hemma.

Först och främst är det en mutterknackare och påfyllning av luft som skall användas, men kommer säkert utökas till slipar, rondeller och massa andra verktyg framöver.

Kommer vara mellan 10-15m slang från kompressorn.

Mutterknackaren jag kollat på är denna, är den något att ha eller bör jag titta på någon annan bättre? Blir mest hjulbyten men kommer även lossas/dras annat när det skruvas, så kanske behöver starkare?

https://www.proffsmagasinet.se/maskiner … 1D46F9AD76

Sen till den stora frågan! Vilken kompressor ska jag köra med? Jag har möjlighet att montera 3-fas om det behövs för storlekens skull. Men jag vill helst komma undan så billigt som möjligt utan att köpa något skräp.
Vilken fri avgiven luftmängd bör jag minst satsa på?
Har ni några tips på kompressor till vettigt pris, länka gärna.

Senast redigerat av Renjägarn (25 november 2022)

Kommer väl nånting här snart!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 november 2022 · 14 007 Inlägg

Renjägarn skrev:
Har tidigare haft tillgång till kompressor med alla möjliga verktyg på jobbet, men har ni bytt jobb och behöver därför införskaffa en kompressor själv för att kunna använda hemma.

Först och främst är det en mutterknackare och påfyllning av luft som skall användas, men kommer säkert utökas till slipar, rondeller och massa andra verktyg framöver.

Kommer vara mellan 10-15m slang från kompressorn.

Mutterknackaren jag kollat på är denna, är den något att ha eller bör jag titta på någon annan bättre? Blir mest hjulbyten men kommer även lossas/dras annat när det skruvas, så kanske behöver starkare?

https://www.proffsmagasinet.se/maskiner … 1D46F9AD76

Sen till den stora frågan! Vilken kompressor ska jag köra med? Jag har möjlighet att montera 3-fas om det behövs för storlekens skull. Men jag vill helst komma undan så billigt som möjligt utan att köpa något skräp.
Vilken fri avgiven luftmängd bör jag minst satsa på?
Har ni några tips på kompressor till vettigt pris, länka gärna.

Köp en trefas tvåcylindrig kompressor på runt 400 liter fri avgiven luftmängd.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
torsen
25 november 2022 · 7 202 Inlägg

Du ska INTE gå efter fri avgiven luftmängd utan efter avgiven luftmängd vid 6 bar mottryck.
Minimum avgiven luftmängd vid 6 bar anser jag 350 lit/minut vara.
Själv har jag 380 minutliter på min.
Räcker för att driva en rondell.
Jag har själv genom åren bytt upp mig till min tredje = nuvarande kompressor.

Köpte min direkt från ABAB i Delsbo = utan mellanhänder.

Beträffande mutterknackare har jag 3 st olika.
Vill absolut rekommendera SCORPIO från verktygsboden.
Köpte den på rekommendation av andra.
Alternativet är Ingersoll Rand - till 3-dubbla priset.
Om man vill ha en smidig och framför allt stark mutterknackare, när man behöver komma åt besvärligt placerade grova skruv/mutter-förband

Min erfarenhet och rekommendation.

jaka54
25 november 2022 · 5 682 Inlägg

Hej!
Köpte en likadan mutterknackare  (Bacho) som du hänvisar till förra året och är mycket nöjd.
Kompressorn jag använder (min brors) är på 4hk och har 50 lit tank. Slangen är den tjockaste möjliga  (Blå/grå ,mjuk på swedol) på ca 10m. Har även använt min egen kompressor 0,5hk/25lit tank med tunnaste slangen, ca10m  (blå/grå ,mjuk på Swedol) och den funkar hjälpligt at ta loss hjulmuttrar.

Brorsans kompressor, 4hk/50lit tank skulle jag gärna se har större tank, gärna 100 lit när man kör slipmaskiner och dylikt.

it_mutt Avstängd
25 november 2022 · 10 388 Inlägg

Vet inte vad torsen dillar om (som vanligt)...

Fri luftmängd är (generellt) ~50-75% av genomlupen luftmängd, detta då genomlupen luftmängd är ett teoretiskt mått (varv*antal kolvar*slaglängd*kolvarea).
Fri angiven luftmängd (FAL) är en standard som anger, oftast, l/min OCH det anges vid vilket tryck. Mitt oftast är helt enkelt för att det inte är ett tvång att det ska anges i l/min.

Exempelvis;

Fri angiven luftmängd, 6bar; 195 l/min
Genomluppen cylindervolym; 412 l/min

Så, givetvis är det fri angiven luftmängd du ska titta på.


Så hur stor kompressor ska du ha? Även här finns det en tumregel; 120% av det du ska använda.
Med andra ord; kommer du använda 200 l/min, ska kompressorn kunna leverera 240 l/min.

Tankstorlek vs block?

Optimalt är att få en kombination som resulterar i att kompressorn inte har en drifttid på över 75%.

Räkneexempel;

Förbrukning; 200 l/min
Tank; 200 liter
Kompressor; 400 l/min

Väldigt förenklat ger detta alltså att om kompressorn går kan den dels ge dig all luft du behöver, samtidigt som den fyller tanken på 1 minut, sen kan den, igen förenklat, "vila 1 minut", och sen gå en minut osv osv. Drifttiden blir då 50% (av arbetstiden).

Om du bara tänkt använda den till mutterknack, däckpump osv, så lägg inte för stor vikt vid "75%"-regeln. Det är ett bra mål, men det är framförallt viktigt vid konstantanvändning.

Gällande slang så är optimalt 1/2", men det kan kanske ses som lite overkill hemma (igen; beroende på vad den ska användas till), om du inte behöver +10m.
Ligger du på under 10m skulle jag säga att 3/8" räcker. Men, absolut; kan du få 1/2" för kanske en hundring extra för 10m, så kör på det.

Sett till knacken du länkade skulle alltså en kompressor med FAL på 180-200 l/min vara tillräckligt. Tankstorlek, ptja, jag personligen skulle inte gå under 50L även om jag bara skulle ha den till knack/pump. 100L är väl rätt gott att ha hemma, så tillvida att man inte tänkt stå och blästra några större mängder, använda mycket slip och borr osv.

Men givetvis; det är alltid bättre med en "för stor" kompressor, än en "för liten".

Senast redigerat av it_mutt (25 november 2022)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lucif3r
25 november 2022 · 2 183 Inlägg

Har du möjlighet så köp en så stor kompressor du har råd och får plats med. Då har du *möjlighet* att köra i princip vad som helst på den. Köper du en för liten kommer du bara bli irriterad den dagen du inser att den är just för liten för ditt tänkta jobb.

Är det däremot enbart så att du vill ha den till mutterdragare och pumpa däck med så är det billigare att köpa batteridriven mutterdragare och en liten kompressor, än att köpa en stor kompressor + tryckluftsdriven mutterdragare.
Alla mina luftverktyg, förutom luftpåfyllaren, hänger numera i ett hörn och har blivit ersatta med batteridrivet. Att slippa den där slangen är värt guld i mina ögon.

jaka54
25 november 2022 · 5 682 Inlägg

Hej!
Håller med! Ska du bara lossa hjulmuttrar på personbilar så skulle jag idag inte ha köpt Bachon ovan utan en Milwaukee batteridriven. Det är ju så smidigt att slippa slangarna. Men ska du ändå använda tryckluftsverktyg  och vill kunna blåsa rent , så satsa på en kompressor med så stor tank som möjligt , gärna 100 lit.
https://www.proffsmagasinet.se/milwauke … terdragare

torsen
25 november 2022 · 7 202 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Håller med! Ska du bara lossa hjulmuttrar på personbilar så skulle jag idag inte ha köpt Bachon ovan utan en Milwaukee batteridriven. Det är ju så smidigt att slippa slangarna. Men ska du ändå använda tryckluftsverktyg  och vill kunna blåsa rent , så satsa på en kompressor med så stor tank som möjligt , gärna 100 lit.
https://www.proffsmagasinet.se/milwauke … terdragare

Divergerande uppfattning.
50 literstank och kraftig 2-cylindrig kompressor tar mycket mindre plats.
Min, som lämnar 380 minutliter vid 6 bar, ryms under arbetsbänken(tillsammans med MIG-svetsen).

En annan bra sak är om kompressortanken har ett oreglerat uttag.
Bra om man någon gång behöver ansluta längre tryckluftslang - uppåt 30 m.
Eller om man vill fylla större däck - 35-tummare - snabbare än med 6 bar.

Glöm inte att lufta/dränera tanken från kondensvatten då och då så man slipper rost i tanken.
Seriösa kompressortillverkare har dräneringsventil på tanken - såsom på tyngre fordon med tryckluftbromsar.

Utmarks-Loke
25 november 2022 · 5 814 Inlägg

Jag köpte en lite större kompressor, 5,5hk och 180 liters tank, tänkte den skulle räcka till det mesta och det gör den också. Men problemet är att man får ju vänta kanske 5 minuter på att tanken är full. Ganska irriterande när man bara skall pumpa ett däck eller liknande. Samma med slangen, jag köpte en lite grövre och det är ju bra men då är den stelare och mera otymplig än en tunnare.

it_mutt Avstängd
26 november 2022 · 10 388 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag köpte en lite större kompressor, 5,5hk och 180 liters tank, tänkte den skulle räcka till det mesta och det gör den också. Men problemet är att man får ju vänta kanske 5 minuter på att tanken är full. Ganska irriterande när man bara skall pumpa ett däck eller liknande. Samma med slangen, jag köpte en lite grövre och det är ju bra men då är den stelare och mera otymplig än en tunnare.

Och just av den anledningen har jag även en liten ytterst mobil kompressor.

Slangar är där dock enorm kvalitetsskillnad på, som då även påverkar mjukheten givetvis (säger inte att du köpt en dålig slang dock).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
26 november 2022 · 5 682 Inlägg

Rekommenderar Swedols "blå" 1/2" slang!

Lucif3r
26 november 2022 · 2 183 Inlägg

it_mutt skrev:
Slangar är där dock enorm kvalitetsskillnad på, som då även påverkar mjukheten givetvis (säger inte att du köpt en dålig slang dock).

Absolut. Det vanligaste är ju att dom snålat in på kopplingarna... Det är visserligen lätt åtgärdat av en själv(för merkostnad, dock).. Men mjukheten är svårt att göra något åt.
Jag snålade lite när jag köpte min 10m slang, prioterade grovlek(10mm ID) och längd över kvalitet... Nackdelen är dock att den blir stel som en pinne under 10c, vilket mitt garage tyvärr ofta är under på vintrarna(har ingen värme på när jag inte är där). På sommrarna har jag inget att klaga över på den slangen dock.

Så slang får man vad man betalar för, och som så mycket annat måste vi här i sverige ta hänsyn till bl.a. lägre temperaturer en stor del av året, sånt som folk i andra länder inte behöver bry sig i.

---

Det är dyrt att köpa in sig på ordentlig tryckluft, mycket dyrare än batteridrivet. Själva verktygen är inte speciellt mycket billigare heller längre, så inte ens det går riktigt att argumentera till tryckluftens fördel. Givetvis finns det områden där batteridrivet inte har något att komma med, t ex lackering eller blästring. Men alla roterande verktyg finns det inte längre mycket som talar för tryckluftens fördel, som hemmapulare...
Dessutom erbjuder ju dom flesta batteriplatformarna andra verktyg också, saker såsom häcksax, trimmers, osv... Och jag har då aldrig sett en tryckluftsdriven häcksax, men det vore en rätt rolig syn tongue

Värt att tänka på när man står inför valet batteridrivet eller tryckluft... Det absolut bästa är givetvis att ha både och smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang