Omlackerad front - dåligt gjort?

Flaskhalsvafan
25 november 2022 · 24 Inlägg

Hej!

Ber om ursäkt ifall tråden ligger fel.

Jag har just hämtat min bil från verkstad där de lackerat om fronten.

Upplever att det ser lite fult ut där det är "olika delar" som möts. De har ju bara lackerat den stora karossdelen vad det ser ut som,
vilket jag inte har några synpunkter på. Men i "skarvarna" ser lacken lite ful ut, som att det inte är lackerat överallt eller vad man ska säga.

När jag rör vid området väldigt försiktigt verkar det som det går att pilla bort färg.

Detta känns såklart jävligt tråkigt när jag just fått den omlackerad/nylackerad.

Är detta vad jag kan förvänta mig och borde vara nöjd, eller hur hade ni resonerat kring detta?

Har inte hört av mig till verkstaden ännu, ville ha feedback härifrån. Det är en större firma som gjort arbetet.

Vh,

https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243134/243134-8187dc93a7069db6555797944e214d7a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243134/243134-62e48d26352f305747012bdf2d91cfe6.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243134/243134-af43e462022ee53ef6cc3aad249cdb9d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243134/243134-c483b68d4bde60e2562856971961e3bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243134/243134-46461678f033d1245e56acfde10ceba4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243134/243134-571f168995dc8fb6010b3f7a51e1cd6b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243134/243134-599ab5f0ca86d006f60aad01e93e9de3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243134/243134-b13f4e5de3d07d4d05e7800f22cf50d8.jpg

Senast redigerat av Flaskhalsvafan (29 november 2022)

Flaskhalsvafan
25 november 2022 · 24 Inlägg

Ps* Det kanske syns dåligt på bilderna men vid den större kvadratiska "luckan" är det ett litet parti utan färg. Och precis jämte är det färg som sitter lite löst.

Tänker att det kanske finns en risk att detta släpper vid en maskintvätt eller liknande?

granadadr
25 november 2022 · 7 268 Inlägg

större kvadratiska var att ta i,, är ju spolmunstycken, jag hade lackat detta löst inkl luckan för bogseröglan ;9 ser ut som det är lackat på plats,,  jag hade inte godkänt det

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Flaskhalsvafan
25 november 2022 · 24 Inlägg

granadadr skrev:
större kvadratiska var att ta i,, är ju spolmunstycken, jag hade lackat detta löst inkl luckan för bogseröglan ;9 ser ut som det är lackat på plats,,  jag hade inte godkänt det

Okej! Så enligt dig har jag anledning att vara missnöjd?

Menar du att de borde lackat på ett annat sätt/gjort ett bättre jobb?

Förlåt om jag ställer lite dumma frågor, är usel på bilar... 😬

Borde jag be dem göra om arbetet?

Lucif3r
25 november 2022 · 2 182 Inlägg

Rent spontant känns det som att dom dragit bort maskeringen lite för tidigt så färgen följt med.
Går kanske att slipa bort lite så det ser bättre ut.

Flaskhalsvafan
25 november 2022 · 24 Inlägg

Lucif3r skrev:
Rent spontant känns det som att dom dragit bort maskeringen lite för tidigt så färgen följt med.
Går kanske att slipa bort lite så det ser bättre ut.

Okej.. ja det ser nog ut som det skulle kunna vara så.

Jag kan inte slipa eller fixa ned någonting alls, har varken kunskap eller verktyg för sånt. Hur ska en sån som jag tänka i detta läget då..? Acceptera och gå vidare eller be dem fixa det? smile

Lucif3r
25 november 2022 · 2 182 Inlägg

Bästa är nog att åka tillbaka och fråga vad dom anser. Inte på ett otrevligt sätt, det leder sällan till något possetivt.

Low
25 november 2022 · 3 296 Inlägg

De får nog fixa till det där! Lite slarvigt.

Senast redigerat av Low (25 november 2022)

Flaskhalsvafan
25 november 2022 · 24 Inlägg

Tack för era svar!

Brådhis * Voff voff *
25 november 2022 · 10 244 Inlägg

Helt klart för dåligt för att vara nöjd. Garagelacks-nivå på att få det sådär i skarvarna tycker jag iaf.

Jag hade definitivt åkt tillbaka med det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Flaskhalsvafan
26 november 2022 · 24 Inlägg

Brådhis skrev:
Helt klart för dåligt för att vara nöjd. Garagelacks-nivå på att få det sådär i skarvarna tycker jag iaf.

Jag hade definitivt åkt tillbaka med det.

Tack för svar!

Jag blir så osäker och då är det skönt att få feedback från er här!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 november 2022 · 13 669 Inlägg

Har ju själv jobbet ett antal år på en billackering.. och som alla skriver så ska det inte se ut så där.   självklart ser man till att lösa delar tas bort så färgen kommer in bakom dom...   man kan tex spärra spolarmunstyckna utfälda men lättast är så klart att ta loss dom tejpa fast dom på ett ställe där det är maskerat och blåst dom samtdigt som fronten men inte monterad på fronten.  för den där färgen kommer släppa direkt när man tvättar bilen med högtrycks tvätten..     alla som hålls i branchen vet att det inte finns någon genväg det borde även dom där tomtarna förstått men dom hoppades väll att dom kunde komma undan med det..  Men  ingen ska gå med på det där.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mossan1
26 november 2022 · 2 751 Inlägg

Lucif3r skrev:
Bästa är nog att åka tillbaka och fråga vad dom anser. Inte på ett otrevligt sätt, det leder sällan till något possetivt.

Helt rätt!
Så hade jag också gjort.

torsen
26 november 2022 · 7 198 Inlägg

Försäkringsskada?
MRF-anslutet företag?

EJ försäkringsskada?
MENA-företag?
Om du betalade själv - hur mycket?

Man måste ställa resultatet i relation priset.

Tycker inte arbetet är acceptabelt - om det inte är ett prisbilligt MENA-jobb och du ska sälja bilen!

Surt om du lämnat bilen till ett företag som försäkringsbolaget anvisat och du betalat (dyr) självrisk på helförsäkring.

Om inte förtaget vill rätta till det dåliga arbetet, och förtaget är MRF-anslutet, kan du reklamera till ARN - inte annars!
MRF-anslutna företag har förbundit sig att följa ARNs utslag - vilket MENA-företag inte har.

MisterAxl
26 november 2022 · 103 Inlägg

Om jag hade betalat för en omlackering och fått det här resultatet så hade jag definitivt inte varit nöjd. Åk tillbaka och prata med företaget om det.
Jag hoppas bara att det var en seriös firma som utförde detta som i sin tur tar dina klagomål på allvar och inte gör en axelryckning i form utav att du får skylla dig själv.

Sen om företaget är MRF-anslutet så öppnar ju det upp dörren för dig på andra sätt att lösa saken.

Senast redigerat av MisterAxl (26 november 2022)

Flaskhalsvafan
29 november 2022 · 24 Inlägg

Detta var ett försäkringsärende, där jag ansetts icke-vållande till olyckan, så har inte betalat något (dock har ju försäkringsbolaget gjort det).

Jag gjorde enligt era tips och åkte dit och pratade med dem. De hade dessutom missat att lacka spolar"luckorna", de tog dem idag och ska fixa det. Resten av fronten (kanterna som är lite fula) ansåg de inte varit vållande till, utan tyckte de hade gjort helt rätt. Dock ska de ta in bilen en dag och försöka snygga till, hur de ska göra detta vet jag inte.. Måla på lite kanske?

Tycker ni jag ska vara nöjd med denna lösningen eller hur ska jag tänka? De pratade på om plastdelar hit plastdelar dit, hade liksom inga riktigt bra konkret svar enligt mig. Men om allt ser snyggt ut efter att de haft inne den en dag (när vet jag inte) kanske jag kan vara nöjd med det?

Usch, hatar sånt här. Kan inte saker och ting bara bli bra direkt tongue

Low
29 november 2022 · 3 296 Inlägg

Flaskhalsvafan skrev:
Detta var ett försäkringsärende, där jag ansetts icke-vållande till olyckan, så har inte betalat något (dock har ju försäkringsbolaget gjort det).

Jag gjorde enligt era tips och åkte dit och pratade med dem. De hade dessutom missat att lacka spolar"luckorna", de tog dem idag och ska fixa det. Resten av fronten (kanterna som är lite fula) ansåg de inte varit vållande till, utan tyckte de hade gjort helt rätt. Dock ska de ta in bilen en dag och försöka snygga till, hur de ska göra detta vet jag inte.. Måla på lite kanske?

Tycker ni jag ska vara nöjd med denna lösningen eller hur ska jag tänka? De pratade på om plastdelar hit plastdelar dit, hade liksom inga riktigt bra konkret svar enligt mig. Men om allt ser snyggt ut efter att de haft inne den en dag (när vet jag inte) kanske jag kan vara nöjd med det?

Usch, hatar sånt här. Kan inte saker och ting bara bli bra direkt tongue

Seriösa firmor fixar skador så pass att du ska aldrig märka av att skadorna har funnit där.

SportPilot Ubåtsingenjör
29 november 2022 · 7 217 Inlägg

Ser ut att vara taskigt utfört

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Flaskhalsvafan
29 november 2022 · 24 Inlägg

Detta är Atteviks, alltså stor firma.

Flaskhalsvafan
29 november 2022 · 24 Inlägg

De sa att ibland tittar kunder jättenoga efter att dem lagat/lackerat/fixat något, och då upptäcker ett fel eller något fult som funnits där INNAN, men att man TROR att det var firman.

Detta sa jag emot en del, eftersom i mitt fall handlar det om att de skulle lacka om specifikt min front, och det är fronten som var fult lackad.

De menade att det där skrapet/fula där det är dåligt gjort, måste ha varit där innan, vilket jag tycker låter lite sjukt.. Fattar inte hur dem har gjort, eller ens vad dem menade när jag snackade med dem. Lät mest konstigt.

Ska det verkligen kunna bli såhär om man tar bort fronten och lackar den ordentligt?

De verkade inte villiga att lacka om fronten igen, utan bara "snygga till", hur de nu ska göra det..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang