Behöver en bilmekaniker som jobbar på VW

Cheppen
25 november 2022 · 14 Inlägg

Behöver rådfråga med en bilmekaniker på volkswagen om stämpel i boken och service.
Någon här som jobbar där eller har en kontakt?

Har en leasingbil från Volkswagen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 november 2022 · 17 379 Inlägg

Det finns folk här som jobbar inom VW så svar kommer nog. Ring verkstaden annars? Vår leasingbil servades första gången för några veckor sedan. Givetvis på märkesverkstad eftersom servicen ingår i avtalet. Stämpel fick vi inte. Den lagras elektroniskt. Samma som för vår gamla Prius.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simlar
26 november 2022 · 5 516 Inlägg

Vad handlar det om för bil och vad undrar du över?

VW har digital serviceplan sedan årsmodell 2018 så finns ingen fysisk servicebok att stämpla längre.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Cheppen
26 november 2022 · 14 Inlägg

Det ingår två servicar under leasingperioden men jag har bommat en och kört 200 mil för mycket. Undrar om det är möjligt att skriva ner milen vid en service..
Dels för att få servicen men också för att slippa straffvite när jag lämnar tillbaka bilen och servicen då är gjord försent.

simlar
26 november 2022 · 5 516 Inlägg

Skriver verkstaden lägre mil än det som stod på mätaren när service gjordes så kan det räknas som bedrägeri.

Att få verkstaden att gå med på det lär bli svårt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
MisterAxl
27 november 2022 · 103 Inlägg

Att få en auktoriserad VW-verkstad bunden till Motorbranschens Riksförbund att fuska med miltalen under en service (jag utgår ifrån att leasingavtalet specificerar att det måste utföras av en sådan verkstad för att avtalet ska gälla) är omöjligt. Verkstaden vågar inte/vill inte ta en sådan risk.

Det är tyvärr bara att betala ett eventuellt straffvite när du lämnar tillbaka bilen och se det som läropengar.
Har du tur så slipper du ett straffvite men allting står väl stipulerat i ditt leasingavtal antar jag. Leasingföretag brukar inte vara enkla att förhandla med när din signatur står på ett sådant dokument. Se bara på alla personer som har fått rejält ökade kostnader per månad nu när räntorna har höjts.
Läser man det finstilta så brukar det stå något som handlar om force majeure där.

Det handlar ju så klart om att tjäna pengar, som alla andra företag. Leasar företaget ut en bil till dig så vill företaget få ut så mycket som möjligt ur avtalet som både de och du signerar. Därför ser jag det som osannolikt att du skulle kunna komma undan med detta. Men är du en bra förhandlare och leasingföretaget är schyssta så är ingenting omöjligt.

Senast redigerat av MisterAxl (27 november 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang