Audi A3 1998 med svajig elektronik!

fuckingaudi
25 november 2022 · 2 Inlägg

Tja!

Min Audi a3 -98 har några elfel som jag inte blir klok på! När jag vrider om nyckeln tänder bilen 0,1 sekunder sedan dör den, för att sedan starta igen efter 3 sekunder och funka som den ska. Om jag vrider ner ljudet på stereon hoppar den till högsta volym. Airbag lampan lyser och nu senaste har ABS lampan börjat lysa. Höger sidoruta hissen har jag fått koppla ur för ibland när jag vred om nykeln åkte rutan ner automatiskt. Vad fan är det som händer? Någon som vet var man börjar?

Tacksam för svar!

jaka54
25 november 2022 · 5 719 Inlägg

Börja med att läsa av felkoder! Om du inte har felkodsläsare eller inte vill lämna in bilen på verkstad så börja med att öppna huven kolla i motorrummet!
1. Kolla att du inte har läckage i vid insuget ! Du kollar det genom att spraya på startgas eller ännu bättre brakekleen runt insug och slangar till insug. Har du läckage går varvtalet upp på motorn.
2.Lossa alla kontakter , en åt gången (och sätt tillbaka) ...kolla om kontaktytorna har ärgat (gröna) och om i så fall gör rent och spraya på elektronikspray.

3. Kolla att bränslepumpen funkar (får 12V och fungerar)! Den sitter väl under baksätet som på alla Audi.

zzr94092
25 november 2022 · 4 385 Inlägg

Sitter det inte ett komfortstyr relä framför förarstolen, under golvlampan,kan ev,vara fullt med vatten i det

it_mutt Avstängd
26 november 2022 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Börja med att läsa av felkoder! Om du inte har felkodsläsare eller inte vill lämna in bilen på verkstad så börja med att öppna huven kolla i motorrummet!
1. Kolla att du inte har läckage i vid insuget ! Du kollar det genom att spraya på startgas eller ännu bättre brakekleen runt insug och slangar till insug. Har du läckage går varvtalet upp på motorn.
2.Lossa alla kontakter , en åt gången (och sätt tillbaka) ...kolla om kontaktytorna har ärgat (gröna) och om i så fall gör rent och spraya på elektronikspray.

3. Kolla att bränslepumpen funkar (får 12V och fungerar)! Den sitter väl under baksätet som på alla Audi.

Bränslepumpen sitter inte under baksätet på alla Audi nej.


Till ts;

Airbaglampan är väl troligen kontakten under förarsätet, alternativt att sensorn på passagerarsidan är dränkt. Men det är bara gissningar, utan utläst felkod går det inte att svara på.
ABS, ptja, det är väl en sensor som gett upp alternativt en ring som spruckit eller liknande.

Stereon...original eller eftermonterat? Är det en original från 98 är det väl inte märkligt om den skulle börja tröttna. Eftermonterat...ptja, de tröttnar ju de också. Där är mig veterligt ingen signal från bilen på dessa som skulle höja volymen (då dessa, mig veterligt, inte gick att få med rattfjärr).

Så, som påpekat; felkoder, felkoder, felkoder.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
krambriw
27 november 2022 · 427 Inlägg

Multikontakten i tändningslåset

fuckingaudi
29 november 2022 · 2 Inlägg

Tack! Ska kolla reläet vid förarstolen, visste inte att det fanns. Har också hört att tändningslåset kan spöka och ge sånna här problem. Det är när bilen är blöt och fuktig som den spökar allra mest, på sommaren funkar den oftast felfritt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang