Vad kan man förvänta sig för garantier på en rostlagning?

d-b
26 november 2022 · 504 Inlägg

Har lite ytrost i en karm (?) som jag ska få lagat av en plåtverkstad innan det blir värre.

Vad är rimliga garantier att begära/fråga om på en sådan åtgärd?

Lucif3r
26 november 2022 · 2 182 Inlägg

Garanti...? Noll och ingenting, mer än att den är rostfri precis när du hämtar den.

jaka54
27 november 2022 · 5 680 Inlägg

Ytrost i en karm???  Har bilder på hur det ser ut?
Ytrost är bara slipa bort och lägga på grundfärg sedan färg. Är däremot genomrostat så måste man svetsa...så frågan är vad du menar med "ytrost".

spillolja
27 november 2022 · 4 014 Inlägg

RH-garanti borde man rimligen få

RH= Runt Hörnet

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
MisterAxl
27 november 2022 · 103 Inlägg

Bilar brukar ha något som kallas rostskyddsgaranti som sträcker sig ganska långt. Det beror på vad det är för bil du kör, men cirka 12 år kan vi säga.
Dock täcker den här garantin enbart rost som kommer inifrån, vilket nästan alltid inte är fallet när det gäller rostskador. Oftast har rost uppkommit av yttre skäl, till exempel om ditt fordon har dåliga eller inga stänkskydd vid hjulhusen och därmed har det skvätt upp vatten och salt och grus och annat trevligt ifrån vägbanan upp på lister och underrede som till slut skapar rost om man inte tvättar bilen ofta.
Så att hävda den garantin kommer förmodligen inte att fungera.

Utöver det så finns det ingen garanti för rostlagningar av denna natur. Du kan ju alltid begära att verkstaden tar före- och efterbilder under jobbets gång ifall det gör så att du mår bättre. Men nej, du får allt som oftast hoppas på att plåtverkstaden gör ett bra jobb och inte slarvar. Vilket innebär att du får göra lite research och välja en plåtverkstad som har gott rykte och som är bundna till MRF.
Skulle det då uppstå problem så har du i alla fall en chans att gå vidare till ARN med det. Alla MRF-bundna verkstäder är skyldiga att följa vad ARN kommer fram till efter sin prövning.

Senast redigerat av MisterAxl (27 november 2022)

d-b
27 november 2022 · 504 Inlägg

MisterAxl skrev:
Bilar brukar ha något som kallas rostskyddsgaranti som sträcker sig ganska långt. Det beror på vad det är för bil du kör, men cirka 12 år kan vi säga.
Dock täcker den här garantin enbart rost som kommer inifrån, vilket nästan alltid inte är fallet när det gäller rostskador. Oftast har rost uppkommit av yttre skäl, till exempel om ditt fordon har dåliga eller inga stänkskydd vid hjulhusen och därmed har det skvätt upp vatten och salt och grus och annat trevligt ifrån vägbanan upp på lister och underrede som till slut skapar rost om man inte tvättar bilen ofta.
Så att hävda den garantin kommer förmodligen inte att fungera.

Utöver det så finns det ingen garanti för rostlagningar av denna natur. Du kan ju alltid begära att verkstaden tar före- och efterbilder under jobbets gång ifall det gör så att du mår bättre. Men nej, du får allt som oftast hoppas på att plåtverkstaden gör ett bra jobb och inte slarvar. Vilket innebär att du får göra lite research och välja en plåtverkstad som har gott rykte och som är bundna till MRF.
Skulle det då uppstå problem så har du i alla fall en chans att gå vidare till ARN med det. Alla MRF-bundna verkstäder är skyldiga att följa vad ARN kommer fram till efter sin prövning.

Tack. Bra information.

När det gäller annan service finns ju i alla fall implicita garantier, typ om man byter en sensor så bör den ju i alla fall ha garanti något år, men just rostgrejor är ju mer hantverk, därav frågan.

d-b
3 december 2022 · 504 Inlägg

jaka54 skrev:
Ytrost i en karm???  Har bilder på hur det ser ut?
Ytrost är bara slipa bort och lägga på grundfärg sedan färg. Är däremot genomrostat så måste man svetsa...så frågan är vad du menar med "ytrost".

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203943/203943-9cdb586cf100d3e9b69c9bfde09d719e.jpg

spillolja
3 december 2022 · 4 014 Inlägg

Vilka petitesser, tag ett grovt sandpapper och gör plåtrent, måla på korrostabil, maskeringstejp + tidningspapper, bättringsfärg på sprayburk, flytta ut maskeringen någon mm och slutligen på med klarlack

https://www.spraydosen-shop.de/Home har med lite tur färgen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
krambriw
3 december 2022 · 424 Inlägg

Där har du tur, det går att bättra eftersom det också ligger dolt mest hela tiden. Se till att slipa bort all rost såsom föreslagits
Kolla dessutom upp varför skadan uppstått. Är det en dörr som vibrerar lite under färd? Saknar dörren tätningslist där eller är den skadad, kan det lägga sig grus/sand/skit där som har skavt?

d-b
3 december 2022 · 504 Inlägg

krambriw skrev:
Där har du tur, det går att bättra eftersom det också ligger dolt mest hela tiden. Se till att slipa bort all rost såsom föreslagits
Kolla dessutom upp varför skadan uppstått. Är det en dörr som vibrerar lite under färd? Saknar dörren tätningslist där eller är den skadad, kan det lägga sig grus/sand/skit där som har skavt?

Det ser likadant ut på båda sidorna. Det sitter ett gummiskydd på dörren som av någon anledning skaver på den här platsen.

Lucif3r
3 december 2022 · 2 182 Inlägg

Jag vet inte vad ni använder för ögon, men det där är alldeles för mycket rost för att bara slipa bort. Plåten kommer i bästa fall bli lövtunn innan all rost är bortslipad...

krambriw
3 december 2022 · 424 Inlägg

Nja, om du sooomar in i bilden så ser det inte så hopplöst ut tycker jag, visst det bubblar upp men det ser ut som att det är ytskiktet, dvs all färg plus rosten inunder som trycker på. Lite gravrost finns det säkert också men kanske går att rädda/stoppa

d-b
15 december 2022 · 504 Inlägg

Jag har fått kostnadsförlag på 5000:- och uppåt för detta. Rimligt? De tycker man behöver ta bort dörrarna och lacka hela ytan, från gångjärn, hela underkant och sedan upp till ungefär där säkerhetsbältena för framsätet sitter. Är det verkligen rimligt?

spillolja
15 december 2022 · 4 014 Inlägg

Hmm, bilen kan liknas vid en jättestor sparbössa, man stoppa ned pengarna i den och ser dom  aldrig någonsin mer

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Oreggad Ruter Knekt
15 december 2022 · 625 Inlägg

Alternativet är ju att de bara slipar ner allt och du gör målningen själv för 2000, är det okej?

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
MisterAxl
15 december 2022 · 103 Inlägg

d-b skrev:
Jag har fått kostnadsförlag på 5000:- och uppåt för detta. Rimligt? De tycker man behöver ta bort dörrarna och lacka hela ytan, från gångjärn, hela underkant och sedan upp till ungefär där säkerhetsbältena för framsätet sitter. Är det verkligen rimligt?

Det låter ganska rimligt, ja.

Arbetet involverar att både slipa och lacka. Slipningen är väl i och för sig inte så värst komplicerad, lejonparten av kostnaden består utav lackeringen. Den bör man göra som du beskriver.
Även om ytan i sig inte är så stor, så behöver man lackera om ett ganska stort område så att det ska passa in i resten av bilens lackfärg. Det blir inte särskilt snyggt annars.

Senast redigerat av MisterAxl (15 december 2022)

zemet
16 december 2022 · 4 030 Inlägg

Gör som föreslagits här ovan, slipa och köp en burk färg och spraya på.

Se ochså vad du kan göra för att problemet inte skall återupp stå.

Se till att maskera ordenligt.

Skulle resultatet inte bli bra så kan du be lakeringsfirman göra om ditt jobb.

Din materialkoistnad lär vara några hundralappar om du provar själv först. Det är ju inget ställe som syns så jag skulle tro att din sprayburkslagning blir bra nog.

d-b
16 december 2022 · 504 Inlägg

MisterAxl skrev:

d-b skrev:
Jag har fått kostnadsförlag på 5000:- och uppåt för detta. Rimligt? De tycker man behöver ta bort dörrarna och lacka hela ytan, från gångjärn, hela underkant och sedan upp till ungefär där säkerhetsbältena för framsätet sitter. Är det verkligen rimligt?

Det låter ganska rimligt, ja.

Arbetet involverar att både slipa och lacka. Slipningen är väl i och för sig inte så värst komplicerad, lejonparten av kostnaden består utav lackeringen. Den bör man göra som du beskriver.
Även om ytan i sig inte är så stor, så behöver man lackera om ett ganska stort område så att det ska passa in i resten av bilens lackfärg. Det blir inte särskilt snyggt annars.

Förlåt en okunnig fråga här, men skulle man inte kunna göra som i graffiti och göra en "fade" mellan nya ytan och befintlig färg? Jag inser att en maskeringstape-skarv förmodligen blir väldigt synlig men kan man inte tona den skarven istället? Platsen för skadan är ju ganska dold, syns bara när man öppnar dörren och väldigt långt ner (tror att det tog ganska lång tid innan jag upptäckte den).

Mew
16 december 2022 · 2 152 Inlägg

d-b skrev:

MisterAxl skrev:

d-b skrev:
Jag har fått kostnadsförlag på 5000:- och uppåt för detta. Rimligt? De tycker man behöver ta bort dörrarna och lacka hela ytan, från gångjärn, hela underkant och sedan upp till ungefär där säkerhetsbältena för framsätet sitter. Är det verkligen rimligt?

Det låter ganska rimligt, ja.

Arbetet involverar att både slipa och lacka. Slipningen är väl i och för sig inte så värst komplicerad, lejonparten av kostnaden består utav lackeringen. Den bör man göra som du beskriver.
Även om ytan i sig inte är så stor, så behöver man lackera om ett ganska stort område så att det ska passa in i resten av bilens lackfärg. Det blir inte särskilt snyggt annars.

Förlåt en okunnig fråga här, men skulle man inte kunna göra som i graffiti och göra en "fade" mellan nya ytan och befintlig färg? Jag inser att en maskeringstape-skarv förmodligen blir väldigt synlig men kan man inte tona den skarven istället? Platsen för skadan är ju ganska dold, syns bara när man öppnar dörren och väldigt långt ner (tror att det tog ganska lång tid innan jag upptäckte den).

Jodå. Finns en speciell produkt för detta; skarvthinner. Används vid klarlack, inte metallic-lagret. Gå lite längre ut med klarlacken än med metallicen, sen sprayar du skarvthinnern precis i skarven mellan gamla lacken och där du slutat med klarlacken (efter det sista lagret klarlack). Det är i princip trycksatt thinner, för att få en slätare övergång mellan det gamla och nya. Ta och lägg några lager klarlack, när lacken härdat kan man försiktigt våtslipa ytan med mycket fint papper (p2000 använde jag) och polera upp. Var försiktig i hörnen!! Går du igenom klarlacken får mab göra om hela processen. Jag har själv gjort så mitt på en slät yta på en svart metallic, det var ett obehandlat dörruppslag som börjat rosta. Det syntes lite grann efter att jag lackat, men efter våtslipning och polering är det mer eller mindre osynligt. Det kan anas lite grann i direkt solljus/blixt om man vet var det har bättrats, men i normala förhållanden syns det inte alls.

Mew
16 december 2022 · 2 152 Inlägg

d-b skrev:

MisterAxl skrev:

d-b skrev:
Jag har fått kostnadsförlag på 5000:- och uppåt för detta. Rimligt? De tycker man behöver ta bort dörrarna och lacka hela ytan, från gångjärn, hela underkant och sedan upp till ungefär där säkerhetsbältena för framsätet sitter. Är det verkligen rimligt?

Det låter ganska rimligt, ja.

Arbetet involverar att både slipa och lacka. Slipningen är väl i och för sig inte så värst komplicerad, lejonparten av kostnaden består utav lackeringen. Den bör man göra som du beskriver.
Även om ytan i sig inte är så stor, så behöver man lackera om ett ganska stort område så att det ska passa in i resten av bilens lackfärg. Det blir inte särskilt snyggt annars.

Förlåt en okunnig fråga här, men skulle man inte kunna göra som i graffiti och göra en "fade" mellan nya ytan och befintlig färg? Jag inser att en maskeringstape-skarv förmodligen blir väldigt synlig men kan man inte tona den skarven istället? Platsen för skadan är ju ganska dold, syns bara när man öppnar dörren och väldigt långt ner (tror att det tog ganska lång tid innan jag upptäckte den).

Jodå. Finns en speciell produkt för detta; skarvthinner. Används vid klarlack, inte metallic-lagret. Gå lite längre ut med klarlacken än med metallicen, sen sprayar du skarvthinnern precis i skarven mellan gamla lacken och där du slutat med klarlacken (efter det sista lagret klarlack). Det är i princip trycksatt thinner, för att få en slätare övergång mellan det gamla och nya. Ta och lägg några lager klarlack, när lacken härdat kan man försiktigt våtslipa ytan med mycket fint papper (p2000 använde jag) och polera upp. Var försiktig i hörnen!! Går du igenom klarlacken får mab göra om hela processen. Jag har själv gjort så mitt på en slät yta på en svart metallic, det var ett obehandlat dörruppslag som börjat rosta. Det syntes lite grann efter att jag lackat, men efter våtslipning och polering är det mer eller mindre osynligt. Det kan anas lite grann i direkt solljus/blixt om man vet var det har bättrats, men i normala förhållanden syns det inte alls.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang