Vad kan man förvänta sig för garantier på en rostlagning?

d-b
17 januari 2023 · 504 Inlägg

Har varit på några lackverkstäder och frågat om detta men de vill inte arbeta på det sättet, tycker inte det är professionellt. Däremot tipsade en av dem om jag skulle söka efter någon som gör "rostreparationer", alltså lite enklare plåt- och lackarbeten. Har sökt men inte hittat något uppenbart. Någon som har tips på liknande i Stockholmsområdet?

Tack.

Lucif3r
18 januari 2023 · 2 182 Inlägg

"Rostreparationer" är svårt att hitta. Bästa chans har du på små fristående verkstäder, eller en bekants bekants systerson som känner en som har en bror som fixar rost på fritiden.

Rost är ett h-e. Alla vettiga människor håller sig så långt borta från sånna arbeten som möjligt. SPECIELLT på "synliga" områden. Rost är en "Pandoras box", det man ser är nästan alltid bara en liten liten del av området som måste lagas.
Underrede/balkar brukar vara enklare att hitta någon som kan göra, då det (generellt) inte är något krav på hur det ser ut.

torsen
18 januari 2023 · 7 198 Inlägg

Har inte fått klart för mig vad det är för bil, hur gammal den är, och om den har gällande rostskyddgaranti.
Rostskyddsgarantin brukar omfatta de 12 första åren,
Ett villkor för att den ska gälla är att bilen har servats och att rostskadeprotokollet, över den årliga kontrollen, är ifyllt.

Om du ska "fixa" rosten själv så föreslår jag att du skrapar bort all lös rost - INTE SLIPAR BORT - med spetsen på en Morakniv.
Betar det skadade stället med t ex saltsyra några timmar = tills det blir blankt och fint.
Sköljer noga bort syran eller betningsmedlet.
Låter torka - ev påskyndar med varmluftpistol eller hårtork.
Penslar på fler lager tunn grundfärg eller zinkfärg - låter torka mellan lagren.
Köper d t ex Biltemas Zinkfärg eller motsvarande på sprejburk, så spreja i burklocket och låt det mesta av lösningsmedlet avgå innan du penslar.
På mycket små skador/stenskott lägger du i med tandpetare.
Efter grund-/zinkfärgen täcklack i passande kulör samt sist, men inte minst, klarlack över täcklacken.
På detta sätt får ett RELATVT BRA skydd mot fortsatt rostbildning - men inte 100%-igt.

Själv är bästa dräng - och billigast!

spillolja
19 januari 2023 · 4 014 Inlägg

Det framgår inte i tråden vad det handlar om för slags kärra, fabrikat/modell/år ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
d-b
23 februari 2023 · 504 Inlägg

spillolja skrev:
Det framgår inte i tråden vad det handlar om för slags kärra, fabrikat/modell/år ?

En Peugeot 407 kupé från 2006, som fram till för två år sedan bott i Dalarna = saltfria vägar, men numera finns i Stockholm och saltade vägar.

d-b
23 februari 2023 · 504 Inlägg

torsen skrev:
Om du ska "fixa" rosten själv så föreslår jag att du skrapar bort all lös rost - INTE SLIPAR BORT - med spetsen på en Morakniv.
Betar det skadade stället med t ex saltsyra några timmar = tills det blir blankt och fint.
Sköljer noga bort syran eller betningsmedlet.
Låter torka - ev påskyndar med varmluftpistol eller hårtork.
Penslar på fler lager tunn grundfärg eller zinkfärg - låter torka mellan lagren.
Köper d t ex Biltemas Zinkfärg eller motsvarande på sprejburk, så spreja i burklocket och låt det mesta av lösningsmedlet avgå innan du penslar.
På mycket små skador/stenskott lägger du i med tandpetare.
Efter grund-/zinkfärgen täcklack i passande kulör samt sist, men inte minst, klarlack över täcklacken.
På detta sätt får ett RELATVT BRA skydd mot fortsatt rostbildning - men inte 100%-igt.

Tack för en detaljerad beskrivning.

Hur skiljer sig din metod från en professionell plåtverkstads med avseende på rostskydd (jag är ju beredd att acceptera lite sämre estetik mot ett lägre pris)? Tycker din metod låter väldigt snarlik vad en plåtverkstad skulle ha gjort men jag kanske missar något viktig detalj?

Mossan1
23 februari 2023 · 2 752 Inlägg

d-b skrev:
Dalarna = saltfria vägar,

Ha! I wish!
Som dalabo kan jag intyga att ganska få allmäna vägar i Dalarna inte saltas, och dom vägarna sandas i regel med saltblandat grus.
Dom flesta av dom i Dalarnas norra delar.

Senast redigerat av Mossan1 (23 februari 2023)

Lucif3r
23 februari 2023 · 2 182 Inlägg

Även Dalarnas södra delar saltas rikligt, och har gjorts i sisådär 20 år, om inte mer...

Finns väl knappt en enda stig kvar i landet som inte saltas längre.. t om grus och sand är blandat med salt numera.

granadadr
23 februari 2023 · 7 268 Inlägg

jag hade blästrat först smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
jaka54
23 februari 2023 · 5 680 Inlägg

Och färgen som ska användas är 2-komp billack (som bör sprutas) inte "Biltema sprayfärg" eller liknande från någon vanlig färghandel.
Ska man fixa rost så Måste man använda 2-komp billack...annars kommer rosten tillbaka snabbt (och gör det också om inte förbehandlingen är perfekt och då duger inga Biltemasprayburkar).

spillolja
24 februari 2023 · 4 014 Inlägg

torsen skrev:
Betar det skadade stället med t ex saltsyra några timmar = tills det blir blankt och fint.
Sköljer noga bort syran eller betningsmedlet.
Låter torka - ev påskyndar med varmluftpistol eller hårtork.

Själv är bästa dräng - och billigast!

Är det någon som har erfarenhet av  tex. citronsyra eller kaustiksoda ?
eller att man några veckor innan penslar på begagnad motorolja som får dra in i rosten ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
24 februari 2023 · 2 752 Inlägg

Spillolja rostskyddar (relativt)  bra på ej utsatta ytor.  Bara på utsatt naken plåt är 95% borta efter första vattenpölen.
Kan blandas med nån tjockare massa för bätte resultat för innuti hålrum, men jag rekomenderar ändå riktiga produkter.
Inte så dyra längre och är bättre än oljan. Rinner inte bort.

Ska det målas (eller läggas underredsmassa) ska man INTE oljebehandla innan. Då släpper det.

Oljan har alltså begränsad använding som rostskydd längre egentligen när det finns så bra riktiga produkter.
Använd spillolja som smörja istället. Eller i oljebrännare för värme.

Citronsyra fungerar som bad.
Dvs något man lägger hela detaljen i.
Bara pensla på en yta vete katten om det gör just någonting på gravrost.
Nybildad ytrost kan man dock torka bort med citronsyra och trasa.

Senast redigerat av Mossan1 (24 februari 2023)

spillolja
24 februari 2023 · 4 014 Inlägg

Tänke mest på att behandla med spillolja just för att lösa upp evt. ytrost/gravrost för att senare rengöra och bättra enligt konsten alla regler

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
24 februari 2023 · 5 680 Inlägg

Spilloja löser inte upp rost!!! -Synnerhet inte gravrost!
Ska du ta bort rost finns det bara två sätt, antingen blästra (krävs utrustning och plats ,eftersom det dammar för j...).
Alternativet , men det gäller bara små ytor på någon decimeters yta. Slipa  eller köra med ståltrissa i vinkelslip, ha på rostlösare  (corroprotect har jag goda erfarenheter av) och hålla på några dagar med att omväxlande slipa och ha på rostlösare, tills all och då menar jag ALL rost är borta ,alltså minsta prick av svart rost) . Tar man inte bort all rost så kommer garanterat rost tillbaka efter några år.
När all rost är borta kan man förkoppra ytan själv genom att ta en mässings borste och samtidigt som man borstar ha på  Corroprotect, då blir ytan förkopprad! Har gjort det några gånger på min Audi 100 -89:a och det verkar som om ytan blir bättre skyddad från rost på det sättet.
Sen får man naturligtvis ha på epoxygrund och lacka med 2-komp billack.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang