Jeep Compass 2018 har klonkande ljud

juliaeriksson
28 november 2022 · 2 Inlägg

Hej
Har en Jeep Compass från 2018 som jag kört med ca 23000 km, jag är enda ägaren. För någon månad sedan började jag höra klonkande ljud från framdelen, typ mer från höger tror jag. Det är hur störande som helst. Det är mest när jag kör 20-30 och på ojämnheter. Vid snabb körning, hörs det inte.
Kan tillägga att för någon månad sedan blev bilen krockad på hö fram hjulet, strax innan jag märkte ljudet, lite små repor som jag putsade till och tänkte inte göra så mycket mer, men så kom det här ljudet. Jag har nu upprättat anmälan och haft bilen på skadebesiktning, de hissade upp den, tittade, hittade inget fel. Ev ska den på någonting (minns ej vad det heter) där de tittar om någonting har blivit skevt vid krock. Men kan det ge detta klonkande ljudet?

Senast redigerat av juliaeriksson (30 november 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 november 2022 · 17 380 Inlägg

Lederna i framvagnen sitter ihop med "gummihylsor"  på vissa delar. Går ett sådant sönder så klonkar det. Oftast ser man inte skadan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
juliaeriksson
28 november 2022 · 2 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Lederna i framvagnen sitter ihop med "gummihylsor"  på vissa delar. Går ett sådant sönder så klonkar det. Oftast ser man inte skadan.

Tack smile Kan det ha orsakats av krocken på framdäcket? Tänker om det går på försäkringen pga krocken att byta det. Kommer skadeservicen att kunna se det när de kollar om bilen är skev efter krocken. Jag har en känsla av att de inte riktigt vill härleda detta klonkande till krocken.

Senast redigerat av juliaeriksson (28 november 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 november 2022 · 13 674 Inlägg

det är ju ingen ny bil och började det inte låta i samband med krocken så är det tveksamt att det är problemet..

utan att veta i huvudtaget skulle jag bara kasta ut en gissning att det är staget som går mellan krängningshämmaren och fjäderbenet.. om det nu sitter sånt.. aldrig kollat under en sån bil..  dom brukar oftast låta vid låg fart.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Svana Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
29 november 2022 · 205 Inlägg

Jäkla konstigt att man inte upptäcker ljudet om man lyfter och bryter lite.

Men ibland behöver bilen stå infjädrad som på mark för att upptäcka glapp och ljud, fyrpelare eller smörjgrop är bästa arbetsplatsen då.

It's nice to be important. But it's more important to be nice.
Volvo 440 "Flygande Holländaren" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang