Vart placera decoder i kopplingskedjan?

phosedy
28 november 2022 · 1 Inlägg

Hej

Jag vill installera/uppgradera mitt ljudsystem i bilen. Tanken är att det ska installeras totalt 9 högtalare och min tanke är att jag ska sätta in en dolby prologic decoder så att ljudet skalas om till 5.1 ljud. Då nuvarande stereo inte riktigt klarar att driva högtalarna fullt ut kommer jag att sätta in ett slutsteg. Detta leder mig till min fråga - ska Dolby Prologic Decodern sättas innan eller efter slutsteget? Dvs:

STEREO -> SLUTSTEG -> `DECODER -> HÖGTALARE eller STEREO -> DECODER -> SLUTSTEG -> HÖGTALARE

Värt att notera är att Dolby Prologic Decodern är en separat decoder och ingen decoder som sitter i en redan existerande AMP.

Hoppas att du/ni/någon förstår ungefär vad jag menar. Om inte, säg gärna till så ska jag på något visuellt sätt försöka förklara bättre.

Tack på förhand!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 november 2022 · 13 742 Inlägg

Du måste sätta den mellan stereon och slutsteget..  för aldrig sätt något som är högnivå,   utan man använder lågnivå.   sen vet jkag inte riktigt varför dolby decoder i huvudtaget ska du spela film eller musik..  jag hade satsat på en vanlig dsp tex har rockford en dsr1 tror jag den heter..    den kan man välja att köra lågnivå in eller högnivå in.. och sen få 8st rca ut som är valbara vad man vill använda dom tilll         har själv en sån förvisso inte instalerad ännu då jag redan har dsp inbyggd i stereon..

en dsp med tidskomp är så otroligt användbart i en bil så alla högtalare når örat vid samma tillfälle.. vilket lyfter ljudbilden enormt.

jag personligen i en normal bil skulle satsa på ett 2.1 system alltså ett kitsystem fram av bättre kvalite..   så mellan och diskant.   då inget av det där skräpet som säljs nuförtiden med pa högtalare.. utan ett riktigt framsystem som klarar att spela 50-60hz  sen om man väljer ett 2 eller 3vägs kit är ju mer vad som är mest praktiskt och sen en baslåda bak..     ju enklare ju bättre i regel.   

sen ett class ab slusteg till framsystemet..  som är ett 4kanals eller 6kanals beronde på om man kör 2 eller 3vägs..  sen ett digitalt mono block till basarna..  även om jag skulle  personligen skulle offra lite effekt mot välljud..  som bara ett class ab steg kan ge.. men dom har sämre effektivetet men ljudet blir så mycket bättre..

titta inte så mycket vad polarna har utan istället vad som faktist låter bra. 
jag kör själv ett class ab steg i min audi a2 till basarna på ynka 780watt   inte skitbilligt slutsteg men inte ångrat mig en sec då kontrollen är så otroligt mycket bättre mot dom digitala stegen jag testat..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang