Reparationsfråga Skoda 08

MisterAxl
28 november 2022 · 103 Inlägg

Hejsan!
Det är som så att jag planerar på att byta ett par komponenter på min bil som rör bromsarna samt lite annat smått och gott och tänkte egentligen bara kolla med er som är lite kunniga eller alternativt arbetar i en verkstad vad ni anser vore ett rimligt pris för delarna samt utförandet. Har bläddrat runt lite efter delar på egen hand men det är ju alltid intressant att höra vad andra tycker också!

Jag ska byta ut, för alla 4 hjulhusen på min Skoda Octavia 08:
Bromsbelägg
Bromsskiva
Bromssköld
Stötdämpare
Fjädrar

Jag vill få det gjort delvis för att vissa utav delarna är slitna och behöver bytas ut men även för att rost har börjat krypa fram på sina ställen ganska rejält och jag kommer att få problem med detta under årens gång. Det rör sig alltså om ett förebyggande jobb eftersom jag förr eller senare måste genomföra ett byte av alla dessa komponenter. Så är det när man har gamla bilar! Saker och ting börjar rosta eller går sönder.

Tanken var att byta ut alltsammans på en och samma gång för att sedan göra en hjulinställning och även en rostskyddsbehandling för att skydda det nya från rost så att man inte helt och hållet kastar pengarna i sjön. Det blir smidigare för den verkstad som ska utföra jobbet också.
För er som undrar varför jag helt enkelt inte säljer bilen och köper en ny istället för att lägga tiotusentals kronor på reparationsarbeten så kan jag berätta att bilen har ett lite sentimentalt värde till mig och jag vill gärna se den hålla ihop så länge det går. Dessutom är det ingen garanti att om jag säljer den och sedan köper en annan begagnad bil, att den inte har likadana eller värre problem som även det kommer att kosta pengar att reparera och byta ut.

Dessutom föredrar jag äldre bilar då dessa brukar ha mindre elektronik i sig.
Mindre elektronik = färre komponenter som kan gå sönder = billigare driftunderhåll.

I vilket fall som helst.
Jag tror att arbetet, med komponenter och arbetstid exklusive hjulinställning och rostskyddsbehandling, kommer att kosta allt mellan 15 000 till 20 000 kronor. Vad säger ni andra?

Senast redigerat av MisterAxl (28 november 2022)

Low
28 november 2022 · 3 296 Inlägg

Är det inget fel på grejerna så byt inte, ytrost kommer snabbt med våra saltade vägar.

Men är bilen fin annars, så ska du absolut unna dig en ordentlig rostbehandling! Då håller du rosten borta.

MisterAxl
28 november 2022 · 103 Inlägg

För att vara en bil ifrån 2008 så är den, i mitt tycke, i väldigt bra skick.
Lacken har knappt en tillstymmelse av rost, bilen glider fram på vägarna och dieselmotorn puttrar på tack vare rigorösa serviceintervaller och oljebyten och allt annat som håller en bil i bra skick. Den har alltså haft tidigare ägare som har tagit väl hand om den och det som jag har hittills reparerat på den är sådant som är typiskt att byta ut på vilken bil som helst egentligen.

Planen var att göra dessa byten om ett par månader upp till ett år när jag inte kan skjuta på det längre. Bromsskölden är väl i kraftigt behov redan nu men det är ju ingen supervital komponent i jämförelse med bromsbelägg och bromsskiva. Det är mestadels smidigt att byta alltsammans på en och samma gång då man måste montera isär alltihop för att komma åt bromsskölden.

Fjädrarna och stötdämparna samma sak där. Bilen kommer garanterat att gå igenom besiktningen nu under december på dessa punkter så det är inget reparationsarbete som absolut måste utföras nu.
Detta är mer att jag ska börja lägga undan pengar och förbereda mig på att det kommer att komma en stor kostnad i början eller i mitten av nästa år när jag inte kan skjuta reparationen på framtiden längre.

En rejäl rostbehandling hos ett Dinitrolcenter fick den för övrigt cirka två månader sedan. Tog den bästa som fanns tillgänglig vilket var väl värt pengarna kan jag säga. Bilen till och med rullar tystare nu på vägarna.

Senast redigerat av MisterAxl (28 november 2022)

spillolja
28 november 2022 · 4 014 Inlägg

Stötdämpare:  håll koll på evt, oljefukt vid stötdämparpinne, kör över brunnslock för att känna efter verkan, om man vill ha det bästa föreslår jag  Koni, Fjädrar: kanske lesjöfors  glöm inte lagringen
köp delar från Trodo, Mister-auto, bildelaronline24, ebay, amazon mfl
om man byter bromsköld bak bevöver troligen Navet med lager demonteras

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
28 november 2022 · 5 680 Inlägg

Du kan inte göra jobbet själv? -Det kostar bara en bråkdel av vad det kostar att lämna in bilen på verkstad.
Att lämna in en bil på rostskyddsbehandling där men inte först har kollat hur det ser ut under bilen är ju tyvärr tämligen värdelöst på grund av  att eventuell rost "då bakas in" vilket gör att rosten lättare frodas. Ska rost tas bort måste man blästra bort den , lacka och sedan rostskyddsbehandla.
Möjligen kan man slipa med vinkelslip/Dremel och använda rostborttagare (har jag själv gjort många gånger), Men att lämna in en bil som man inte vet rostskicket på  på rostskyddsbehandling...Nej!

MisterAxl
28 november 2022 · 103 Inlägg

Borde ha förklarat det här lite bättre, märker jag. Ska se om jag kan göra det denna gång!

Rostskyddsbehandlingen som bilen gick igenom för två månader sedan var av en sådan natur att det ingick slipning och blästring av rost samt rostskyddsbehandling eftersom jag visste att bilen hade vissa skador av rost som hade kunnat utvecklas till något värre om det inte åtgärdades. Lite därför jag valde att ta den bästa behandlingen som mitt Dinitrolcenter hade att erbjuda. Då ingick allt detta. Den kallades för TKD Tuff Kote Dinol. Vet ej om det är likadana paket för andra Dinitrolcenter runt omkring Svea Rike där det kanske inte ingår blästring och slipning, men detta var ett alternativ som jag kunde välja i alla fall.
Det kändes väldigt dumt att snåla när jag visste att det fanns rost som enbart skulle bli inbakad under rostskyddet om jag nu valde att ta en så kallad vanlig rostskyddsbehandling utan vare sig blästring eller slipning.

Under det här arbetet så påpekades det att dessa komponenter som jag listade upp bör bytas ut inom det kommande året, framför allt bromssköldarna men inte nödvändigtvis fjädrar och stötdämpare. Det enda som är i akut behov är bromssköldarna och inget annat.
Min tanke därmed var att eftersom man måste demontera så gott som alla komponenter för att komma åt bromssköldarna så kunde man lika gärna byta ut alltsammans när det blir läge att göra det för att göra det smidigt för sig. Med andra ord, när bilen börjar visa tecken på att det är dags! Detta har jag inte verktygen eller kunskapen till, tyvärr.
Men visst, om jag sätter mig ner under det kommande året och ger det ett försök och med lite besök till ett skrotupplägg inte så långt härifrån där man kan öva utan att förstöra min egna bil så att säga, så skulle jag förmodligen lista ut det. Verktygen kan jag alternativt låna ifrån en vän om jag inte vill införskaffa dessa själv.

Fjädrar och stötdämpare behövs egentligen inte bytas ut ännu. Jag räknar med ett år ungefär innan det börjar bli bekymmersamt. Men jag ville räkna med detta i kalkylen.

Skälet till min fråga var, om jag nu skulle besöka en verkstad under det kommande året och fråga om personerna där kan utföra jobbet istället, hur mycket det realistiskt skulle kosta att åtgärda. Då skulle jag nämligen kunna planera in det som en utgift på ett långsiktigt sätt och därmed veta mellan tummen och pekfingret hur mycket pengar jag ska lägga undan varje månad tills det är dags för reparationen och undvika en stor klumpsumma från ena månaden till den andra.
Det ger mig också en liten bild av hur mycket jag skulle spara om jag beställde komponenterna och utförde jobbet på egen hand.

Hoppas att jag har förklarat det hela bättre nu!

Senast redigerat av MisterAxl (28 november 2022)

spillolja
28 november 2022 · 4 014 Inlägg

Bakbromsar, dom specialverktyg som skulle kunna behövas
XZN Hylsor: M14-M18 https://www.ebay.co.uk/itm/254685528075  eller biltema 71-170
M14 till bromsoksbygel, M18 till navet
Bromskolvsverktyg  19-234  om bilen har vanlig handbroms
Fjäderspännare

Övrigt att handla hos biltema:
Slagskruvmejsel 71-506  oumbärlig till torx-skruvarna som håller bromsskivorna
Aluminiumpasta:  smörj skruvar till bromsok, okhållare och skiva
Silikonfett: en klick under bromskolvens damskydd
avdragare till navet 19-1128 ?
en universal hylsnyckelsats

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
MisterAxl
28 november 2022 · 103 Inlägg

Tackar! Den där listan ska jag spara ner ögonblickligen.

spillolja
29 november 2022 · 4 014 Inlägg

Är bromsköldarna verkligen i dåligt skick ?
på min 08/09:a är dom i skick som nya, bilen är dock rostskyddsbehandlad 2013

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
29 november 2022 · 2 752 Inlägg

Finns ju EGENTLIGEN inga rätt eller fel i detta efter som det är så individuellt, men jag brukar alltid rekomendera folk att "laga det som är trasigt" på gamla bilar och "Byta i förebyggande" bara om det är detaljer som är iprincip lösa i samband med annan nödvändig rep och det är betydande mer arbete för byte av detaljen/erna vid annat tillfälle.

Senast redigerat av Mossan1 (29 november 2022)

MisterAxl
29 november 2022 · 103 Inlägg

spillolja skrev:
Är bromsköldarna verkligen i dåligt skick ?
på min 08/09:a är dom i skick som nya, bilen är dock rostskyddsbehandlad 2013

smile

I ärlighetens namn vet jag inte varför just bromssköldarna är det som är i sämsta skicket.
Jag har ju däremot noterat det tidigare när jag har gjort andra reparationsjobb på bilen (bytte bland annat ut ett bromsok hos en vän som har tillgång till verktyg och lokal) så lade jag märke till att det var en hiskelig massa rost på just dessa i jämförelse med resten. Hur det kunde komma sig har jag inget svar på, men nu när dessutom Ditec nämnde det så kände jag att då är det väl lika bra att planera in ett större jobb och få detta utbytt, plus lite fler komponenter när man ändå håller på.

Mossan1 skrev:
Finns ju EGENTLIGEN inga rätt eller fel i detta efter som det är så individuellt, men jag brukar alltid rekomendera folk att "laga det som är trasigt" på gamla bilar och "Byta i förebyggande" bara om det är detaljer som är iprincip lösa i samband med annan nödvändig rep och det är betydande mer arbete för byte av detaljen/erna vid annat tillfälle.

Sant, sant. Lite därför jag menar att jobbet inte är akut att genomföra just nu, besiktningen kommer till exempel inte att ha några anmärkningar om det nu i december såvida inte jag är helt ute och cyklar i mina antaganden. Däremot ville jag göra upp lite kalkyler på jobbet så att jag vet vilka utgifter jag har framför mig i nästa år och inte få det som en total överraskning. Det ger mig tid att lägga undan pengar till ändamålet, oavsett om jag väljer att göra det själv eller lämna in det till en verkstad. Det kommer ju att bli en utgift hur jag än gör.

Skulle vara intressant att se om jag blir underkänd på grund av rostiga bromssköldar, liksom big_smile

Senast redigerat av MisterAxl (29 november 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang