Billig bil som automatiskt stannar för hinder?

shivansan
29 november 2022 · 1 Inlägg

Hej

Mina föräldrar börjar bli äldre och reaktionsförmågan sämre. Dom vägrar bli av med sin bil, så jag tänkter att man kanske skulle kunna öka säkerhetsmarginalen med en "ny" begagnad bil som har sensorer som stannar bilen vid hinder dom själva kanske missar.

Jag kan för lite om bilar - men tänker att det kanske skulle vara en fråga detta forum har järnkoll på. Vad är den billigaste bilen som stannar för hinder som cyklister, gångtrafikanter och fasta hinder om bilen ser att man är påväg att krocka?

Vad heter tekniken om man söker på blocket?

Mvh

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 november 2022 · 14 007 Inlägg

shivansan skrev:
Hej

Mina föräldrar börjar bli äldre och reaktionsförmågan sämre. Dom vägrar bli av med sin bil, så jag tänkter att man kanske skulle kunna öka säkerhetsmarginalen med en "ny" begagnad bil som har sensorer som stannar bilen vid hinder dom själva kanske missar.

Jag kan för lite om bilar - men tänker att det kanske skulle vara en fråga detta forum har järnkoll på. Vad är den billigaste bilen som stannar för hinder som cyklister, gångtrafikanter och fasta hinder om bilen ser att man är påväg att krocka?

Vad heter tekniken om man söker på blocket?

Mvh

Jag tycker att dom ska sluta köra bil. Hur gamla är dom?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Jesper328
29 november 2022 · 2 333 Inlägg

Systemet heter kollisionsvarnare.
Däremot så låter det ju som sagt som att de ej skall köra bil.

Inget system är 100% tillförlitligt.
Inget kul om man kör på en unge.

Up the RA
uhlin
29 november 2022 · 2 831 Inlägg

Nja... De ska nog inte köra bil längre.
Den dagen en olycka händer blir det inte så kul, och skylla på att bilen inte bromsade och undvek kollision med bil eller värsta fall nåt barn eller vuxen.

Nä, det bästa du kan göra, ta nycklarna och göm dem på annat ställe. Vet det kan kännas hårt, men hur känns det om de krockar och du inte gjort nåt, eller än värre, hjälpt dem med en modern bil med kollisionsvarnare och ändå krockat.

zzr94092
29 november 2022 · 4 378 Inlägg

Inget att lita på!

Cuefa Ain't no place like home...
29 november 2022 · 4 628 Inlägg

Jag tänker slänga in Skoda Fabia och VW Polo som tips till TS istället för att bara skriva att hens föräldrar ska sluta köra bil.
En ung människa med mobilen i handen har sämre reaktionstid än en äldre, men ändå vaksam bilförare.

Till TS: Som sagt, Skoda Fabia eller VW Polo är smidiga bilar, och från typ 2015 och uppåt har de nästan allihop City Safety-funktion.
Som sagts tidigare är det inget som man till 100% kan lita på fungerar jämt, men det räcker ju med ett räddat liv så har det varit värt ansträngningen.
Att hitta bilar som stannar för fasta hinder däremot är nog inte lika lätt, där förväntas fortfarande föraren ha ansvaret.

Senast redigerat av Cuefa (29 november 2022)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
viccoA
30 november 2022 · 3 109 Inlägg

Från år 2021 måste alla bilar som säljs vara utrustade med autobroms, filhållningsassistent och backradar eller backkamera enligt Volvo. EU-regel, vet inte om det stämmer.

Före dess får man titta på varje individuell bil om den har rätt utrustning.
Bromsvarnare räcker inte, det är autobroms du bör satsa på. Filhållningsassistent är med vettigt om man vinglar.

Nu har mina senaste 5 bilar haft autobroms, backkamera och dödavinkelvarnare så jag har inte funderat så mycket på att det finns bilar utan, den äldsta från 2012.

Senast redigerat av viccoA (30 november 2022)

granadadr
30 november 2022 · 7 268 Inlägg

även om man har all säkerhets utr som finns så kan man köra mot rött ut på en större väg framför en långtradare, mm så håller med många andra här,, har man ej koll på trafiken så bör man ta färdtjänst istället,, hoppas jag säger samma sak den dagen wink

torsen
30 november 2022 · 7 198 Inlägg

Min uppfattning är att om man förlitar sig på alla nya tekniska/elektroniska hjälpmedel för bilkörning så tappar man fokus på uppmärksamheten och säkerheten vid bilkörning.
Dessa s k "antikollisionsförebyggande" anordningar har vid praktiska prov inte fungerat alls eller mycket dåligt.
Minns Volvos demonstration inför världspressen som var ett totalt fiasko, emedan Volvon inte alls bromsade för hindret.
I ett annat test, som en svensk motortidning genomförde, visade det sig att det automatiska "backningingsstoppet", mot ett barn på 3-hjuling, endast fungerade på några av de testade bilarna.
Alla de här "säkerhetsanordningarna" ger en falsk säkerhet.
Är dina föräldrar vana vid manuell växellåda så låt dem för allt smör i Småland inte köpa en"2-pedalsbil" i allmänhet och inte en batteribil i synnerhet.
Statistik från försäkringsbolagen visar att antalet småskador vid precisionsmanövrer såsom fickparkering ökat kraftigt med batteribilar, eftersom kraften kommer fullt vid oönskat gaspedalsnedtryck, vilket kan bli fallet i en stressad situation på en okänd parkering.

Beroende på var och hur dina äldre föräldrar använder bilen får man ge dem råd.
Bor de t ex på landet och endast använder bilen för veckohandling och någon enstaka resa så anser jag att de bör kunna fortsätta att köra bil.
Dock med det tillägget/förutsättningen att bilkörningen ENDAST  sker dagtid när det är ljust.
Med tilltagande ålder försämras synen i allmänhet och så k tunnelseende inträder.
Äldre bilförare har en erfarenhet och ett förutseende som till stor del kompenserar för deras något sämre reaktionsförmåga, till skillnad från ungdomars brist på erfarenhet och förutseende.

Åldern är bara en siffra och relativ.
Tror det finns fler ungdomar som är farligare.
T ex de som tog körkort som 18-åringar och som inte har egen bil utan hyr en gång om året för semesterresan - de borde ha en varningsskylt på bilen.

Min uppfattning - som verkar vara divergerande uppfattning mot ovanstående inlägg i tråden.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 november 2022 · 17 376 Inlägg

Vad är budget? För under 150k tror jag inte man får något vettigt med nämnda system. Snöslask, is, smuts sätter gärna systemen ur funktion. På vår bil lyser gärna varningslampor i sådant väder. Då kan den varken hålla kursen själv eller se något framför bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
30 november 2022 · 5 083 Inlägg

Som sagt inga system att lita på till 100%. Har själv testat på nödbromsen i min mammas Nissan pulsar. Cyklistjävel.. den gången funkade systemet galant. Morsan råkade därimot köra in i en stolpe med samma bil. Gångart, lågt metallrör. Ingen nödbroms den gången.

Det händer även på jobbet när man backar ut genom våran port att bilar panikbromsar eftersom dom tror man backar in i väggen/hinder. Man blir lika rädd varje gång:-)
Förövrigt kan det triggas av ett ben eller fot när man tycker någon kollega ser lite trött ut ;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Lucif3r
30 november 2022 · 2 182 Inlägg

Nä sånna där system tror jag inte är någon lösning i denna fråga...
Det varierar såklart person till person, men min erfarenhet av äldre folk säger att det sämsta man kan göra är att införa något "nytt" i deras vana, t ex ny touch-mobil när dom bara använt knapp-telefon hela livet, eller massa pipande automatiska system som gör massa saker av sig självt som dom inte förstår sig på, osv osv... Det kommer orsaka betydligt mer stress(och misstag) än att låta dom vara i sina gamla vanor.

Givetvis, om TS' föräldrar är helt öppna och villiga att skaffa och lära sig en bil med alla dessa funktioner - och verkligen förstå bristerna med det - så för all del kan det vara en bra idé. Är dom däremot tveksamma så bör du nog låta dom ha kvar sin nuvarande bil dom är vana vid.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang