Saab 9-5 -07 misständer

Nywack
4 december 2022 · 21 Inlägg

Hej!
Har nyligen införskaffat mig en Saab igen, en 9-5 2.3t (2007).
Jag ska börja med att säga att bilen är steg 1 ( + ena lambdan bortprogrammerad pga avgasrör ) av GDM.

Dock så stötte jag på ett problem här om dagen när jag skulle ut till garaget,
Bilen misständer och tvekar vid full gas, vissa gånger rycker den till rejält mycket.
Det jag märkt när bilen börjar misstända är att den ger halvt laddtryck efter, som att den går in i LIMP-mode.
Släpper man av och sedan går på igen så leverar den fullt laddtryck igen (oftast).

Motorlampan lyser ej, vet inte om det kanske finns någon felkod lagrad, ska gå ut och kolla imorgon efter jobbet.
Ena gången när bilen började rycka riktigt mycket så blinkade motorlampan, släppte då av direkt och lampan försvann.

Har en dålig abs-sensor / krans höger fram så ibland ballar anti-spin och ABS ur, tvivlar på att det har något med saken att göra.

Följande har blivit bytt av tidigare ägare relativt nyligen :
*Tändkassett (3.7).
*Stift (BCPR7ES).
*Turbo (en orginal, misstänker dock chinakopia. ca 2 år sedan) .

Kan man få dessa symptom av en dålig magnetventil? Backventil till EVAP? Eller är det möjligtvis bränslepumpen? Luftmassemätaren?
Står helt stilla för mig vart jag ska börja felsöka förrutom felkoder.
Alla tips är välkommna!

Mvh smile

Jesper328
5 december 2022 · 2 365 Inlägg

Mja, blinkande motorlampa betyder ju faktiska misständningar.
Och kommer dessa under belastning så tyder det oftast på tändningen.
Att den halverar laddtrycket är en säkerhetsfunktion.
Trionic7 var sofistikerat för sin tid.

Har du en felkodsläsare som kan ta live-data?
Vi vill kontrollera;
Faktist luftmassa mot begärd luftmassa.
Insugstryck.
Misständningar på samtliga cyl.

Frågan är ju även om tändkassetten är av kinesiskt ursprung, eller en riktig. smile
Kontrollera denna om sprickor förekommer, samt om alla fjädrar ligger kvar i trattarna.

Senast redigerat av Jesper328 (5 december 2022)

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang