Lång bilresa med långmilad bil

antonbubba
5 december 2022 · 3 Inlägg

Hej! i sommar ska jag och några vänner på roadtrip, Vi ska bila ner till Grekland genom Italien och upp genom Kroatien. Jag ska köra mest och vi åker i min bil. Jag beräknar på att resan kommer landa på ungefär 1000 mil. Men nu kommer vi till det viktigaste, bilen. Det är min Bmw 316d e91 2011. I skrivande stund har den gått 26300 mil och när vi börjar resan har den säkert kommit upp i 29k mil. Men vad är viktigt att tänka på och kontrollera inför en sådan resa? Eftersom bilen har gått långt kan man ju räkna ut att mycket är slitet. Vad är bra att byta innan? Allmänna tips uppskattas! Jag är lite nervös eftersom man är ganska långt hemifrån ifall något händer. Men sen har jag ju kört över 2k mil på bara 2 månader och inget problem har uppstått på bilen. Oroar jag mig för mycket kanske? haha

simlar
5 december 2022 · 5 516 Inlägg

Allt kan hända oavsett mil.
Se till att alla vätskor är i sin ordning.
Kolla eventuella felkoder.
Ta med dig verktyg för nödreparationer,t.ex en felkodsläsare, verktygslåda, däckpluggningssats, domkraft, handskar, olja, kylarvätska (har man med sig brukar man aldrig behöva använda dom ;P)

Skulle personligen inte oroa mig så mycket, vågar du lita på den 12000mil om året så är ju 1000mil ingenting.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
granadadr
5 december 2022 · 7 269 Inlägg

använder min 30 000mila bil till att dra långt med,, välservad, osv,,  lär nog hålla ett tag till

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Mossan1
5 december 2022 · 2 752 Inlägg

Var är den långmilade bilen?
Ingen sådan är nämnd i tråden.

Om året ännu var 1978 kanske 30k var långmilat.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 december 2022 · 17 380 Inlägg

Skjut inte pannan på autobahn och bromsa inte nedför alperna big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
5 december 2022 · 7 269 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Skjut inte pannan på autobahn och bromsa inte nedför alperna big_smile

mja bromsa måste man,, men viktigt att man bromsar RÄTT, speciellt med släp,, en tumregel är att man har samma växel nerför en backe som man skulle haft uppför,, motorbromsa mkt smile

Brådhis * Voff voff *
5 december 2022 · 10 245 Inlägg

antonbubba skrev:
Hej! i sommar ska jag och några vänner på roadtrip, Vi ska bila ner till Grekland genom Italien och upp genom Kroatien. Jag ska köra mest och vi åker i min bil. Jag beräknar på att resan kommer landa på ungefär 1000 mil. Men nu kommer vi till det viktigaste, bilen. Det är min Bmw 316d e91 2011. I skrivande stund har den gått 26300 mil och när vi börjar resan har den säkert kommit upp i 29k mil. Men vad är viktigt att tänka på och kontrollera inför en sådan resa? Eftersom bilen har gått långt kan man ju räkna ut att mycket är slitet. Vad är bra att byta innan? Allmänna tips uppskattas! Jag är lite nervös eftersom man är ganska långt hemifrån ifall något händer. Men sen har jag ju kört över 2k mil på bara 2 månader och inget problem har uppstått på bilen. Oroar jag mig för mycket kanske? haha

33 mil om dagen i snitt 7 dagar i veckan är långt. Klarar den det så klarar den garanterat en resa till Grekland. Fast i den takten lär den snarare ha gått 33000 mil då.

Senast redigerat av Brådhis (5 december 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
antonbubba
17 december 2022 · 3 Inlägg

Tack för alla svar! Ska tänka på allt och kanske inte oroa mig för mycket, funderar på att lämna in den på en verkstad för att göra en genomsökning eller vad man säger, för att se om något inte är i sin ordning så jag hinner fixa det innan. Sen är min andra fråga vad man gör om det händer något i ett annat land. Allt från krockar till motorhaveri, speciellt i länder som Albanien osv. Det värsta kan ju hända, men hittar ingenting om folks erfarenheter om det. Vi åker 20 juli till 13 augusti. alltså lite mer än 3 veckor, men tänker att man borde hinna med ganska mycket? färjan mellan Italien och Grekland är bokad 28-29 juli. Juste vad säger lagen i länderna där nere? Får man ha låg eller stylad bil? toning osv? Tänker att toning kanske är bra att ha dom gånger vi kanske sover i bilen och så smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 december 2022 · 17 380 Inlägg

antonbubba skrev:
Tack för alla svar! Ska tänka på allt och kanske inte oroa mig för mycket, funderar på att lämna in den på en verkstad för att göra en genomsökning eller vad man säger, för att se om något inte är i sin ordning så jag hinner fixa det innan. Sen är min andra fråga vad man gör om det händer något i ett annat land. Allt från krockar till motorhaveri, speciellt i länder som Albanien osv. Det värsta kan ju hända, men hittar ingenting om folks erfarenheter om det. Vi åker 20 juli till 13 augusti. alltså lite mer än 3 veckor, men tänker att man borde hinna med ganska mycket? färjan mellan Italien och Grekland är bokad 28-29 juli. Juste vad säger lagen i länderna där nere? Får man ha låg eller stylad bil? toning osv? Tänker att toning kanske är bra att ha dom gånger vi kanske sover i bilen och så smile

Är bilen sänkt kan det bli rejäla problem och komma på den färjan!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
17 december 2022 · 2 183 Inlägg

Mossan1 skrev:
Om året ännu var 1978 kanske 30k var långmilat.

70-tals trenden verkar ha kommit tillbaka dom senaste 15 åren. Varför denna hysteri över mil är återuppväckt är för mig en gåta dock... 25-30k mil är ju ingenting.
Personligen anser jag att allt under 40k är lågmilat big_smile

Arly165 Bakhjulsdriven
17 december 2022 · 334 Inlägg

En genomgång av bilen kan vara en god investering. Tänk på att du kan använda ett besiktningsorgan till detta också. Behöver inte vara en bilverkstad. Jag bilade till Albanien 2013 för att gå på bröllop. Körde min Impala SS och var rätt så förberedd med verktyg och speciella delar med såsom fördelare osv. Men gick fint utan problem. Det finns gott om verkstäder i städerna och de kan laga det mesta, speciellt på vanliga europeiska bilar. Men var beredd på kontant betalning och "turistpris". Tänk på att du behöver ett sk. grönt kort för att din bilförsäkring ska gälla i Albanien.

antonbubba skrev:
Tack för alla svar! Ska tänka på allt och kanske inte oroa mig för mycket, funderar på att lämna in den på en verkstad för att göra en genomsökning eller vad man säger, för att se om något inte är i sin ordning så jag hinner fixa det innan. Sen är min andra fråga vad man gör om det händer något i ett annat land. Allt från krockar till motorhaveri, speciellt i länder som Albanien osv. Det värsta kan ju hända, men hittar ingenting om folks erfarenheter om det. Vi åker 20 juli till 13 augusti. alltså lite mer än 3 veckor, men tänker att man borde hinna med ganska mycket? färjan mellan Italien och Grekland är bokad 28-29 juli. Juste vad säger lagen i länderna där nere? Får man ha låg eller stylad bil? toning osv? Tänker att toning kanske är bra att ha dom gånger vi kanske sover i bilen och så smile

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Mossan1
17 december 2022 · 2 752 Inlägg

Lucif3r skrev:

Mossan1 skrev:
Om året ännu var 1978 kanske 30k var långmilat.

70-tals trenden verkar ha kommit tillbaka dom senaste 15 åren. Varför denna hysteri över mil är återuppväckt är för mig en gåta dock... 25-30k mil är ju ingenting.
Personligen anser jag att allt under 40k är lågmilat big_smile

Ja, milmyten är svårdödad.
Jag tror en av orsakerna är alla som "måste" ha motivering till att byta upp sig.
Lite självbedrägeri blandat med frug-bedrägeri. smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 december 2022 · 13 674 Inlägg

Mossan1 skrev:

Lucif3r skrev:

Mossan1 skrev:
Om året ännu var 1978 kanske 30k var långmilat.

70-tals trenden verkar ha kommit tillbaka dom senaste 15 åren. Varför denna hysteri över mil är återuppväckt är för mig en gåta dock... 25-30k mil är ju ingenting.
Personligen anser jag att allt under 40k är lågmilat big_smile

Ja, milmyten är svårdödad.
Jag tror en av orsakerna är alla som "måste" ha motivering till att byta upp sig.
Lite självbedrägeri blandat med frug-bedrägeri. smile

så är det... handen på hjärtat har jag kört bilar som gått över 60k som varit betydligt mycket bättre skick än bilar som gått 6k från samma år och modell..  så milen betyder igentligen noll och inget... skicket är det som avgör..   men jag har kört runt med skrothögar  som jag fått gratis och kört i 4år utan att igentligen göra ett skit.. totalt omöjliga att döda.. och sen har jag dödat bilar efter 30min körning som kostat betydligt mycket mer smile

men under 30k är normala mil..      längsta gångna fordon jag kört är en buss där mätaren nollat sig och börjat på varv 2.. alltså 125k/mil som varit helt perfekta.. smileO  iof en buss men diesel som diesel liksom smile

finns helt nya bussar som gör mig mer nervös pga det står iveco på dom tex smile   

så det är många faktorer som spelar in hurvida man kan lita på ett fordon eller ej..     är dom bara servade efter ordningens regler så är det bara att köra..  odsen säger att en helt ny bil antagligen har mer risk för problem.   

ser ju mer nya bilar på flaket på bärgningsbilar än gamla bilar.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang