Epa som spärrar på för höga varv ibland

Betonguffe
5 december 2022 · 2 Inlägg

Hej. Jag har en v70n epa som är spärrad till 30 i ECUboxen och det funkar jättebra den är laglig och allt. Den spärrar på 1800 varv vanligtvis. MEN nu på vintern bara på kallstarter spärrar den på 3500 varv vilket ju gör att den kan gå alldeles för fort o inte längre är laglig. När den är så är den också jättekonstig att köra och på tomgång studsar varvmätaren. Och när man slutar gasa hackar den också och trycker man minsta lilla på gaspedalen gasar den av sig själv i några sekunder. Vad kan detta bero på och vad gör jag åt det? Har inte tid att stå och låta den bli varm för att sen starta om varje gång jag ska åka nånstans.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 december 2022 · 17 380 Inlägg

Märkligt. Bensinmotor antar jag. Manuell?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Betonguffe
12 december 2022 · 2 Inlägg

Ja

uhlin
12 december 2022 · 2 831 Inlägg

Betonguffe skrev:
Hej. Jag har en v70n epa som är spärrad till 30 i ECUboxen och det funkar jättebra den är laglig och allt. Den spärrar på 1800 varv vanligtvis. MEN nu på vintern bara på kallstarter spärrar den på 3500 varv vilket ju gör att den kan gå alldeles för fort o inte längre är laglig. När den är så är den också jättekonstig att köra och på tomgång studsar varvmätaren. Och när man slutar gasa hackar den också och trycker man minsta lilla på gaspedalen gasar den av sig själv i några sekunder. Vad kan detta bero på och vad gör jag åt det? Har inte tid att stå och låta den bli varm för att sen starta om varje gång jag ska åka nånstans.

Inte svar på din fråga men måste bara inflika..... Heder åt dig som frågar hur du ska göra för att få den att gå lagligt.

Sett många trådar där frågan ställs hur man kan manipulera så den blir och gå fortare vilken ingen förklarat... Gudskelov.

Som sagt heder till dig och lyfter på hatten. Om jag haft nån vill säga.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang