Ukrainsk reggad ZAZ räknas som tillgång

spillolja
5 december 2022 · 4 014 Inlägg

I sex månader blev en flyktingfamilj från Ukraina utan dagersättning eftersom de äger en skrotfärdig bil.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smala … v-skrothog

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Low
5 december 2022 · 3 296 Inlägg

Larvigt

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 december 2022 · 13 669 Inlägg

inte förvånad men förjävligt..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lucif3r
6 december 2022 · 2 182 Inlägg

Ett praktexempel på hur sverige fungerar... Ser inte längre än vad näsan räcker...
Jag förstår, delvis, hur migrationsverket resonerar... Dom tittar på bilens papper, det är en -06a, dom tittar på generella priser på -06or i sverige, dom konstaterar att det finns pengar att hämta.........
Visst, en besiktad -06a *här i sverige* har i regel ett värde sig. -06 är inte gammalt här. Men nu är det ju så att bilen inte är registrerad i sverige(vilket är en skaplig summa pengar som måste dras av på värdet), sen ska det ju skattas, besiktas osv osv innan bilen anses "svensk". Antal tusenlappar ökar snabbt...

Och av det man ser i filmklippet så är det ju knappast någon bil i pristint skick direkt... Rost och bulig(svårt att sätta värdeminskning på det, men det är "mycket" iaf), vindruta måste bytas(1500-2000kr MED försäkring, som dem troligen inte har), och gud vet hur leder, underrede och drivlinan mår...

Jag tror dock inte att kostnaderna överstiger bilens värde, men jag tror absolut att det slutliga värdet(grundpris minus reg/bes/skatt/andra saker) när allt är fixat och klart hamnar på "saknar värde"-gränsen.
Jag vet att bl.a. Kronofogden anser att bilar värda under 20k "saknar värde", och några 20k+ finns det inte i den där bilen...

Förfasen sverige, stäng gränserna om vi inte planerar att fortsätta hjälpa flyktingarna istället för att stressa ihjäl dom ännu mer.

Senast redigerat av Lucif3r (6 december 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 januari 2023 · 13 669 Inlägg

Lucif3r skrev:
Ett praktexempel på hur sverige fungerar... Ser inte längre än vad näsan räcker...
Jag förstår, delvis, hur migrationsverket resonerar... Dom tittar på bilens papper, det är en -06a, dom tittar på generella priser på -06or i sverige, dom konstaterar att det finns pengar att hämta.........
Visst, en besiktad -06a *här i sverige* har i regel ett värde sig. -06 är inte gammalt här. Men nu är det ju så att bilen inte är registrerad i sverige(vilket är en skaplig summa pengar som måste dras av på värdet), sen ska det ju skattas, besiktas osv osv innan bilen anses "svensk". Antal tusenlappar ökar snabbt...

Och av det man ser i filmklippet så är det ju knappast någon bil i pristint skick direkt... Rost och bulig(svårt att sätta värdeminskning på det, men det är "mycket" iaf), vindruta måste bytas(1500-2000kr MED försäkring, som dem troligen inte har), och gud vet hur leder, underrede och drivlinan mår...

Jag tror dock inte att kostnaderna överstiger bilens värde, men jag tror absolut att det slutliga värdet(grundpris minus reg/bes/skatt/andra saker) när allt är fixat och klart hamnar på "saknar värde"-gränsen.
Jag vet att bl.a. Kronofogden anser att bilar värda under 20k "saknar värde", och några 20k+ finns det inte i den där bilen...

Förfasen sverige, stäng gränserna om vi inte planerar att fortsätta hjälpa flyktingarna istället för att stressa ihjäl dom ännu mer.

ja den är ju långt under 20k även bes och godkänd så redan där saknar den ju värde men att reg och bes den kommer äta upp hela värdet...  men oavsätt så ska dom inte bråka om sånt där jävla strunt... hade det varit en bil i miljonklassen fine...men att man på migrationsverket har folk som sitter och värderar något utan total kunskap är för mig obegripligt.. man måste ju ha någon form av kunskaper för att ta sånna beslut.. 

men antar att hjärna inte ingår i saker man bör ha när man söker jobb på migrationsverket... än mindre minsta logisk tänkande..


man ser ju hur folk utvisas ur landet för att dom tjänat 1000kr för lite på ett år.  och då undrar man ju hur fan det kommer sig att man inte kan utvisa våldtäktsmän och andra våldsamma individer som begår brott i sverige.. men samtidigt håller på och bråkar med folk som försöker göra rätt för sig...

börjar inse att ju högre upp man tittar ju mer idioter finns det som bestämmer saker i detta landet..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang