Ligier js50 2019 problem

sensation
8 december 2022 · 10 Inlägg

Tjena jag har strul med dotterns bil. Det började med att den börja rycka när hon körde sen sluta den att driva fram. Ibland går det att backa men inte alltid. Bytte Variatorremmen och till min förvåning funkade bilen iaf 1 dag men sen kom problemet igen. Ibland kan den hugga till när man har den i driv för att sen sluta driva. Har bytt variatorrem, växellådsolja samt själva yttre koppen på primärvariatorn då den var spräckt där man spänner muttern mot.  Vad kan problemet bero på tror ni? Läst något om att ifall bilen inte vill driva framåt kan det vara justering av växelväljarkablarna? Tror aldrig det blivit gjort då förra ägaren mecka själv med bilen och jag har hittat lite andra fel som blivit i samband med servicar. Någon som vet var vajerjustering till växelväljarkablarna sitter? Hitta de inte under bilen eller vid växellådan så lär väl sitta vid växelspaken men hur öppnar man den? Plast plast plast typ som man inte vill knäcka 😂

Jesper328
8 december 2022 · 2 333 Inlägg

Kollat ifall remmen slirar när ni försöker på rull på bilen?

Oklart exakt vart vajrarna går in i lådan, men känner du inte för att krypa under bilen eller lossa massa plast så kan du bryta upp plasten runt växelväljaren.
Här skall du använda plastbrytjärn, helst av nylon.

Glöm inte att leta efter eventuella skruvar innan du börjar bryta.

Up the RA
sensation
15 december 2022 · 10 Inlägg

Om man kollar på denna bilden jag bifogar vart sitter själva justeringen på vajrarna? Testade att bryta upp vid växelspaken men känns som man ska knäcka plasten bara och så kanske inte ens justeringen sitter där 😅

sensation
15 december 2022 · 10 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146920/146920-d05e7abb66295d336edda4409831e02e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146920/146920-663433963ea01e1ec391a5a02aac08c6.jpg

Jesper328
15 december 2022 · 2 333 Inlägg

Uppe vid spaken har du ingen justeringsmån, är bara fjäderstopp där.
Såvida det inte sitter något tjosan under själva spaken, men det har jag svårt att tro.

Kolla om du kommer åt toppen av växellådan där vajrarna sitter.
Ser inte heller ut som att det går att justera där, men då kan du iallafall vrida om rullen till ändläge och se om den börjar driva.

Up the RA
sensation
29 december 2022 · 10 Inlägg

Hittade justeringen på vajrarna under bilen, var bara en täckplåt för. Testade att justera det lite men vet inte om det gjorde ngn större skillnad. Ibland högg den till och drev, ibland varva den bara. Fast inbillar mig att det gick bättre när man höll kvar tryck på växelspaken i framläget. När man justerar vajrarna ska vajrarna då var nästintill sträckta både back och fram när den ligger i neutralläge?

sensation
30 december 2022 · 10 Inlägg

Hej har nu testat att palla upp bilen och lagt den i växel. Snurra på vänster hjul bak så rulla höger hjul fram efter ngt varv men snurra jag vänster hjulet fram så rörde sig inte högerhjulet alls. Sen gjorde jag samma sak på andra höger hjul och då snurrade vänster hjul både fram och bak. Testade sen att lägga i växel och accelerera då snurrar vänsterhjulet men ej höger. Kan det vara att difentrialen som spökar eller är det växellådan som är kass? Vilken gåta detta 😅

sensation
31 december 2022 · 10 Inlägg

Höger framhjuls broms låg på lite så smörjde upp den och sen funkade diffen på båda sidorna. Testade att köra sen funkade lite men sen inte igen. Varken fram eller bak funkade. När den väl funkar så känns det som att man varvar och varvar sen rätt som det är hugger den i och börja driva. Tycker det kan rassla/skramla imellanåt men sen är det ju en mopedbil så det är väl inte något konstigt.
Primärvariatorn har tagit av igen och rengjort och den verkar funka bra funktionen på sekundären ser ut att funka när den.
Just det när man accelererar och bilen ändå inte driver så höjer hastighetsmätaren sig. Det känns inte normalt. Hastighetsgivaren sitter väl i växellådsolja.

Mossan1
31 december 2022 · 2 752 Inlägg

Är det en trasig drivknut?
Dvs efter växellådan.

Skulle förklara rassel, att den inte driver och att hastighetsmätaren rör sig.  Växellådan snurrar ju i det scenariot.

Det blir till att titta om något utanför lådan rör sig när man försöker köra.
Kan vara både inre och yttre knut.

Kan ju tyvärr vara rasad slutväxel också, ev

Med hissade hjul är inget motstånd, så det är inte omöjligt att dom skulle snurra med, trots rasad knut. Bara friktionen i skyddsbälgen skulle kunna åstadkomma det.

En rasad knut kan också greppa ibland, om en kula hamnar "rätt".

Senast redigerat av Mossan1 (31 december 2022)

sensation
6 januari 2023 · 10 Inlägg

Har nu kollat sekundärvariatorn, vet inte om det är både variatorn och växellådan som kan vara kass eller bara sekundärvariatorn. Det med att hastighetsmätaren sticker iväg trots att bilen inte kommer någonstans är endast vid högre varvtal och när det börjar typ skramla.
Det ska sitta en kil iaf på axlen där variatorn sitter men den finns inte kvar och där var en massa flisor/metallpulver. Och det känns som att man kan rucka variatorn upp och ner lite väl mycket precis som den har blivit uppsliten på insidan. Kan det varit kilen som har orsakat detta? Där ska väl antagligen inte vara ngt glappa upp/ner utan bara lite i sidled på axlen. Det som gör mig förvirrad är att hastighetsmätaren ger utslag när man varvar upp motorn så att det rasslar men inte på låga varv.
Tack för era tips/råd med mina bekymmer 😅

Zorre71
30 januari 2023 · 2 Inlägg

Har samma problem med min dotters Ligier att den började rycka när hon körde sen sluta den att driva fram. Har tittat på vajrarna och försökt justera dom ,utan resultat.
Har du kommit fram till nått ?
Är det ett växellådsbyte som man får förvänta sig ?

jaka54
30 januari 2023 · 5 680 Inlägg

Sätt dit en ny kil...om det nu suttit en kil där tidigare.

sensation
31 januari 2023 · 10 Inlägg

Löst problemet nu, det var Sekundärvariator som var helt slut. Den hade blivit helt urfräst på insidan antingen av kilen eller av att det inte funnits någon där. Ny kil och Sekundärvariator och bilen går bra igen 🥳

Zorre71
31 januari 2023 · 2 Inlägg

sensation skrev:
Löst problemet nu, det var Sekundärvariator som var helt slut. Den hade blivit helt urfräst på insidan antingen av kilen eller av att det inte funnits någon där. Ny kil och Sekundärvariator och bilen går bra igen 🥳

Tack för infon....Då får man ta en titt på sekundärvariatorn imorgon

Senast redigerat av Zorre71 (31 januari 2023)

Rikard71
31 augusti 2023 · 5 Inlägg

sensation skrev:
Löst problemet nu, det var Sekundärvariator som var helt slut. Den hade blivit helt urfräst på insidan antingen av kilen eller av att det inte funnits någon där. Ny kil och Sekundärvariator och bilen går bra igen 🥳

Har liknande problem, svårt att beskriva ljuden men slammrande när variatorn börjar spänna remmen på lite högre varv, var det samma för er?
Tycker mig höra att det är från variator iallafall...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang