Mystiskt ABS fel som verkstaden inte kunnat lösa på 8 veckor! (LÖST)

zemet
19 december 2022 · 4 030 Inlägg

Nissan Navara 2011, Manuell växellåda.

Bilen fungerade perfekt innan jag påbörjade detta arbete. Arbetet gjordes givetvis med tändningen avstängd.

Det hela började med att jag skulle vara duktig och byta drivaxeldamasker fram samt spindellder och stabilisator stag.

Under detta arbete råkade jag slita av ABS sensorn höger fram. Jag kunde inte få isär kontakten för ABSen som satt fast i hjulhuset, jag hängde då upp styrspindel lagerhuset med buntband i övre länkarmen. Men buntbandet gick givetvis av vilket resulterade i att ABS sensorn gick av, den slet ur kablarna ur botten på kontakten i hjulhuset.

Kontakten i hjulhuset satt fortfarande kvar, så kablarna mellan kontakten och ABS styrdonet bör varit helt opåverkade.

Så kablana hade slitits loss, enkelt fel att fixa tänkte jag. Jag klipper bort kontakten och löder ihop kablarna bara....
Men nej, det fungerade inte.

Jag beställer en ny ABS sensor från Autodoc, tänker att den gamla kanske blev skadad på något sätt. Löder dit den nya sensorn, men nej det fungerar inte heller.

Jag har givetvis kollat så det är rätt kopplat och kopierat hur det ser ut på vänster sidan. Det är 2 kablar, hur svårt kan det vara...?

Så nu tänkjer jag, jaha detta fungerade inte. Jag har ingen lust att börja byta delar på måfå för att få ihop detta, jag lämnar den till lokala AD verkstaden.

AD verkstaden får bilen, dem gör följande:

Byter ABS sensorn - Det fungerar inte.

Byter kablage hela vägen från sensorn och in i ABS styrdonet - Det fungerar inte. Dem mäter även motståndet till sensorn och det är som det skall.

Skickar ABS styrdonet till en reparationsfirma i Tyskland - Rep firman säger att det inte är något fel på styrdonet.

Byter hjullager och ABS kransen - Det fungerar inte.

Ringer firman i tyskland, dem säger att det inte är fel på ABS styrenheten, men att vissa styrenheter är känsliga för vilken ABS sensor som sitter där.

Byter ABS sensor till en Nissan orginal - fungerar inte.

Byter plats på kablaget in i styrdonet och sätter vänster på höger och tvärt om -  Fortfarande felkod höger fram! Det måste ju vara fel på ABS styrenheten?! Detta innebär ju iaf att det inte är något fel på kablage, ABS sensor eller ABS krans på höger fram?!

Skickar styrenheten till firman i Tyskland - Firman säger återigen att det inte är fel på styrenheten.

Mäter med oscilloscop och multimeter under körning, Höger skickar ut en signal på 5 volt medans vänster skickar en signal på 12v. Det måste vara fel på styrenheten?!

Beställer en beg styrenhet och monterar - Fortfarande samma fel med 5v på höger sidan!

Så för att sammanfatta:

ABS sensor bytt 3 ggr.
Kablage bytt
ABS krans och hjullager bytt
Abs styrenhet skickad på reparation 2 ggr utan att fel hittats
Begagnad ABS styrenhet fungerar ej.

Det finns en pendlande felkod som kommer ibland på rattvinkel sensorn. Den har jag bytt till någon billig Ebay grej tidigare. Jag får dock aldrig upp den som felkod i instrumentklustret.

4 hjulsdriften läggs i elektronsikt, jag har ju haft loss bägge drivaxlar fram. Men jag kan inte tänka mig att det påverkar någon elektronik?
Men det går inte lägga i 4WD när det är ABS fel så 4WD har något med ABS systemet att göra iaf.

Det skall enligt verkstaden vara samma jordpunkt till hela styrdonet, så det borde inte vara jordfel, men vem vet....

Om man inte kopplar en ABS sensor på styrdonet höger fram så skickar den ut 12v signal, men kopplar man in sensorn skickar den 5v?!

Enligt verkstaden är det inga problem att radera felkoden, men den tänds direkt igen när man startar bilen. Så det borde inte vara något kommunikationfel mellan ABS styrenheten och övriga styrenheter?


Någon som har någon ide om vad problemet kan vara?

Senast redigerat av zemet (19 december 2022)

xXSammy
19 december 2022 · 6 566 Inlägg

Inte så att PinGrip till ABS enheten är dålig så den glappar?

Kablaget borde vara delat på fler ställen eller är det bara en ledning/hela motorkablaget sen en kontakt till abs givaren?

Måste vara dålig kontakt någonstans eftersom spänningen sjunker när de belastas

De/Dem
zemet
19 december 2022 · 4 030 Inlägg

xXSammy skrev:
Inte så att PinGrip till ABS enheten är dålig så den glappar?

Kablaget borde vara delat på fler ställen eller är det bara en ledning/hela motorkablaget sen en kontakt till abs givaren?

Måste vara dålig kontakt någonstans eftersom spänningen sjunker när de belastas

Jag vet inte riktigt vad Pin grip är för något så kan inte svara på det. Har ju heller inte pillat på den själv så kan inte svara på det heller.

Men glappar det någonstanns är det ju rimligt att det slutar fungera när man belastar det eller att man får en dålig signal på 5v istället för 12v.

Om jag förstått rätt så är det nu en kabel hela vägen ifrån sensorn till ABS enheten, så inga fler kontakter där. Detta stryks ju även av att när man skifta sida på kablagen så kvarstår felet på högresidan. Skulle det vara något problem med kablage/sensor så borde felet flyttat till vänstersidan då.

xXSammy
19 december 2022 · 6 566 Inlägg

PinGrip är hur hårt själva kontaktstiftet nyper mot komponenten

De/Dem
Jesper328
19 december 2022 · 2 333 Inlägg

När de har skiftat sida på kablaget, har de då stiftat om kontaktstycket till ABS-enheten?
Även när kabeln byttes ut, har de skarvat på den gamla eller stiftat i en ny i kontaktstycket?

Belastat kablage ner till sensor?
Belastat relevanta kablar upp till styrdonet?

Lite långsökt kanske, men sitter sensorn helt rätt?
Dvs korrekt luftspalt, inte massa skit under örat på sensorn.

Har de stiftat om kontaktstycket när de växlat sidor på sensorerna, och fortfarande får samma fel så ligger ju felet i eller utanför ABS-enheten.
Förutsatt att stiften sitter som dom skall i kontakten då.
Har spänning mätts upp rakt på kontaktstycket?
Här så måste man belasta kablaget upp till ABS-enheten, det räcker inte med att mäta motstånd eller ringa.

Och en sista grej;
Letat efter kortslutningar i kablaget, och i kontaktstycket?

Up the RA
zemet
19 december 2022 · 4 030 Inlägg

Jesper328 skrev:
När de har skiftat sida på kablaget, har de då stiftat om kontaktstycket till ABS-enheten?

Ja han sa att han var tvungen att stifta om för att göra detta så det bör vara gjort.

Även när kabeln byttes ut, har de skarvat på den gamla eller stiftat i en ny i kontaktstycket?
Jag tolkar det som att dem stiftat om kabeln men är inte säker på detta.

Belastat kablage ner till sensor?
Nej det tror jag inte gjorts, men med tanke på att felet kvarstår på höger sida när man skiftat/stiftat om så tror jag inte det är något poblem med kablage eller sensor.

Belastat relevanta kablar upp till styrdonet?
Vad är detta för kablar? Strömförsörjing och jord till styrdon? Eller tänkte du på något annat?

Lite långsökt kanske, men sitter sensorn helt rätt?
Dvs korrekt luftspalt, inte massa skit under örat på sensorn.

Hjullagret som sensorn sitter i är ju bytt till ett nytt lager, så det bör inte vara skit där. Och eftersom felet inte flyttades när man skiftade kablar så tror jag inte heller att felet ligger i sensorn. Felkoden kommer direkt när man startar bilen, den behöver inte rulla för att felkoden skall tändas.

Har de stiftat om kontaktstycket när de växlat sidor på sensorerna, och fortfarande får samma fel så ligger ju felet i eller utanför ABS-enheten.
Förutsatt att stiften sitter som dom skall i kontakten då.
Har spänning mätts upp rakt på kontaktstycket?
Vilket kontaktstycke pratar vi om här?

Här så måste man belasta kablaget upp till ABS-enheten, det räcker inte med att mäta motstånd eller ringa.

Och en sista grej;
Letat efter kortslutningar i kablaget, och i kontaktstycket?


Vilket kablage och kontaktstycke tänker du på?


Tack så mycket för dina förslag och funderingar:)

Jesper328
19 december 2022 · 2 333 Inlägg

Jag tänker på kontaktstycket till ABS-enheten.

Exempelvis;
Lyfta av skyddskåpan på kontaktstycket och mäta i bakkant på relevanta stift, gärna på stiften till sensorn när den är urstiftad.. alltså rakt på styrdonssidan.
Medans man är där så kan man leta efter kortslutningar mellan stiften.

Sedan så lossar man kontaktstycket och byglar en lampa mellan jord och +15/+30.
Detta för att belasta kablaget, och är det då ett brott på något kabel så eldar man av den när man kör en lagom ström igenom den.
Alternativt så kan man hitta glapp genom att ha koll på lampan medans man ruskar i kablaget.
Det räcker inte med den lilla strömmen en multimeter skickar ut.
Lampan skall ju då vara proportionerlig till kabelarean och säkringen så att man t.ex inte kör en 20A förbrukare över en 0.75mm2 kabel.. smile

Up the RA
EmsAnders
19 december 2022 · 151 Inlägg

Vilka/vilken felkod får du?
Bilen har körts en körcykel efter varje  reparation ?

Senast redigerat av EmsAnders (19 december 2022)

jaka54
20 december 2022 · 5 680 Inlägg

Hej!
När jag plötsligt fick felkod på att "ABS bromsarna" inte fungerade på min 2003 Audi TT Kontaktade jag en bilmeck som konstaterade via VDS urtaget att det var fel på  en av hjul sensorerna fram, eller möjligtvis bägge.
Köpte två nya Bosch sensorer på eBay och satte dit dem själv. ABS lampan lyste fortfarande när jag vred om tändningsnyckeln...men efter att ha kört ca 50-100m slocknade lampan!
Så min fråga är: Har du kört bilen efter att du bytt sensorer nere vid hjulen?

Senast redigerat av jaka54 (20 december 2022)

granadadr
20 december 2022 · 7 268 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
När jag plötsligt fick felkod på att "ABS bromsarna" inte fungerade på min 2003 Audi TT Kontaktade jag en bilmeck som konstaterade via VDS urtaget att det var fel på  en av hjul sensorerna fram, eller möjligtvis bägge.
Köpte två nya Bosch sensorer på eBay och satte dit dem själv. ABS lampan lyste fortfarande när jag vred om tändningsnyckeln...men efter att ha kört ca 50-100m slocknade lampan!
Så min fråga är: Har du kört bilen efter att du bytt sensorer nere vid hjulen?

tror det är så på alla bilar,, på alla min Ford är det så iaf

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
xXSammy
20 december 2022 · 6 566 Inlägg

Signal fel = Tänder/Släcker ABS vid körning

Krets fel = Tänder ABS vid start

De/Dem
zemet
20 december 2022 · 4 030 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
När jag plötsligt fick felkod på att "ABS bromsarna" inte fungerade på min 2003 Audi TT Kontaktade jag en bilmeck som konstaterade via VDS urtaget att det var fel på  en av hjul sensorerna fram, eller möjligtvis bägge.
Köpte två nya Bosch sensorer på eBay och satte dit dem själv. ABS lampan lyste fortfarande när jag vred om tändningsnyckeln...men efter att ha kört ca 50-100m slocknade lampan!
Så min fråga är: Har du kört bilen efter att du bytt sensorer nere vid hjulen?

Bilen har körts många gånger sedan sensorerna har bytts, så tyvärr är det inte så enkelt.

Senast redigerat av zemet (20 december 2022)

zemet
20 december 2022 · 4 030 Inlägg

Jesper328 skrev:
Jag tänker på kontaktstycket till ABS-enheten.

Exempelvis;
Lyfta av skyddskåpan på kontaktstycket och mäta i bakkant på relevanta stift, gärna på stiften till sensorn när den är urstiftad.. alltså rakt på styrdonssidan.
Medans man är där så kan man leta efter kortslutningar mellan stiften.

Sedan så lossar man kontaktstycket och byglar en lampa mellan jord och +15/+30.
Detta för att belasta kablaget, och är det då ett brott på något kabel så eldar man av den när man kör en lagom ström igenom den.
Alternativt så kan man hitta glapp genom att ha koll på lampan medans man ruskar i kablaget.
Det räcker inte med den lilla strömmen en multimeter skickar ut.
Lampan skall ju då vara proportionerlig till kabelarean och säkringen så att man t.ex inte kör en 20A förbrukare över en 0.75mm2 kabel.. smile

Tack för tipset, jag skall höra med verkstaden om dem provat något liknande när jag pratar med dem nästa gång:)

zemet
20 december 2022 · 4 030 Inlägg

EmsAnders skrev:
Vilka/vilken felkod får du?
Bilen har körts en körcykel efter varje  reparation ?

Jag kan inte det exakta felkods nummret men det är 2 felkoder.

Den ena är ABS givare höger fram, denna felkod kommer direkt när man slår på tändningen.

Den andra felkoden är styrvinkel/rattvinkel sensorn, denna felkoden ligger dock som pending. Så den tänder ingen lampa i intrumentklustret.

Pininfarina406
20 december 2022 · 535 Inlägg

zemet skrev:

EmsAnders skrev:
Vilka/vilken felkod får du?
Bilen har körts en körcykel efter varje  reparation ?

Jag kan inte det exakta felkods nummret men det är 2 felkoder.

Den ena är ABS givare höger fram, denna felkod kommer direkt när man slår på tändningen.

Den andra felkoden är styrvinkel/rattvinkel sensorn, denna felkoden ligger dock som pending. Så den tänder ingen lampa i intrumentklustret.

Jag vet att på vissa bilar får man felkod på ABS sensor om det är fel på styrvinkel sensorn så jag skulle dubbelkolla att den inte är trasig.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Presidento Of World
20 december 2022 · 3 306 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

zemet skrev:

EmsAnders skrev:
Vilka/vilken felkod får du?
Bilen har körts en körcykel efter varje  reparation ?

Jag kan inte det exakta felkods nummret men det är 2 felkoder.

Den ena är ABS givare höger fram, denna felkod kommer direkt när man slår på tändningen.

Den andra felkoden är styrvinkel/rattvinkel sensorn, denna felkoden ligger dock som pending. Så den tänder ingen lampa i intrumentklustret.

Jag vet att på vissa bilar får man felkod på ABS sensor om det är fel på styrvinkel sensorn så jag skulle dubbelkolla att den inte är trasig.

Esp funkar väl inte om det är felkod på styrvinkeln? Börja där.

Den måste ju veta vart ratten är föe att rätta upp vid ev sladd, misstänker att även antisladd/antispinn lyser?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
zemet
21 december 2022 · 4 030 Inlägg

Presidento skrev:

Pininfarina406 skrev:

zemet skrev:

Jag kan inte det exakta felkods nummret men det är 2 felkoder.

Den ena är ABS givare höger fram, denna felkod kommer direkt när man slår på tändningen.

Den andra felkoden är styrvinkel/rattvinkel sensorn, denna felkoden ligger dock som pending. Så den tänder ingen lampa i intrumentklustret.

Jag vet att på vissa bilar får man felkod på ABS sensor om det är fel på styrvinkel sensorn så jag skulle dubbelkolla att den inte är trasig.

Esp funkar väl inte om det är felkod på styrvinkeln? Börja där.

Den måste ju veta vart ratten är föe att rätta upp vid ev sladd, misstänker att även antisladd/antispinn lyser?

Mycket riktigt så fungerar ju inte ESP om rattvinkelsensorn inte fungerar.
Men detta är bara en pending felkod. Den har aldrig blivit permanent felkod.

Och varför skulle detta störa ut ABS höger fram?

Antisladd lyser, men det beror ju på att jag har en ABS sensor som inte fungerar.

Enligt mig så borde inte rattvinkelsensorn störa ut ABS, men allt logiskt är ju typ bytt och kollat redan så jag har själv ingen bättre gissning om det skulle vara komponentfel.

Det är ju uppenbarligen något konstigt med rattvinkelsensorn eftersom den ändå skickar ut en pending felkod kan jag tänka mig, så kanske skulle bytt den ändå.

Rattvinkelsensorn har jag bytt tidigare till en Ebay, detta för att nissan skulle ha typ 4K för en ny:(

torsen
22 december 2022 · 7 198 Inlägg

Kanske inte tillför något............
Köpte en nästan ny Mazda Tribute 3.0 V6 automat, som brukats som demobil några hundra mil.
Mazda lämnade 5 års garanti.
Efter ett par år och några tusen ml började ABS-lampan lysa ibland -men inte alltid.
ABS-funktionen fanns kvar hela tiden.
De gånger jag lämnade in bilen för att få felet åtgärdat lyste ABS-lampan naturligtvis inte.
Efter att minst 3 gånger lämnat in bilen till märkesverkstaden, som nu började tvivla på att lampan verkligen tändes, så påbörjade jag själv felsökning.
Särade på alla kontaktstycken och smorde med vattenfri vaselin.
Och vips var felet borta.
Tyvärr hade jag inte varit metodisk och provkört efter varje hjuls preparering, så jag vet inte var felet låg.
Det återkom inte innan jag sålde bil vid drygt 8.000 mil.
Men oxid/glapp någonstans tror jag var orsaken till den lysande ABS-lampan.

zemet
22 december 2022 · 4 030 Inlägg

Jag tror det kan vara något i den stilen, glapp någonstanns.

Försökte ringa verkstaden idag men kom inte fram. Får göra ett nytt försök imorgon igen.

Men eftersom dem inte ringt mig förutsätter jag att bilen fortfarande inte är lagad.

zemet
10 januari 2023 · 4 030 Inlägg

Updatering

Verkstaden hittade en del av felet precis innan jul som förklarar en del.

När jag slet av kontakten så kunde jag inte se vilka kablar som gick var.

Det var 2 kablar, en svart och en vit både från sensor och andra sidan kontaktstycket.
Jag lödde ihop svart med svart och vit med vit. Jag dubbelkollade även på vänster sida så det var samma.

Men detta var fel, på höger sida skulle man koppla vit med svart och tvärt om.

Detta förklarar felet i boxen som upstod när verstaden kopplade vänster sensor på höger position i abs styrenheten. Styrenheten as ju då fortfarande absfel höger fram, eftersom vänster kablage var kopplat på samma sätt som höger.

Förbannat störande skitfel som alla på verkstaden och jag själv missat!
När verstaden bytte kablage så kopplade dem på samma sätt som jag gjort.

Så, nu när detta felet är löst så fungerar bilen som den skall såklart? Nej fan heller....

Nu har jag istället ett intermittent ABS fel.
Oftast när man startar bilen så säger den direkt att det är ABS fel, men startar man om den så slocknar lampan ibland.

När lampan är släkt är det dock fortfarande något fel, för antisladden går in ibland om man svänger mer än typ 1/4 varv på ratten. Brukar gå att köra någon/några KM men sen tänder sig ABS lampan igen.

Jag har inte läst ut någon felkod ännu, återkommer när detta gjorts.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang