’Volvo on call service erfordras’ V70 2012

Orfeus
21 december 2022 · 111 Inlägg

Jag får upp ett meddelande om Volvo on-call service erfodras i displayen. Dock fungerar funktionen hur bra som helst och appen säjer inget. (förutom att appen är så sjukt kass!)

Jag har inte lämnat in den på någon felsökning, men jag undrar om det bara är on-call funktionen som är kopplat till meddelandet eller om det kan vara värmaren mer ’in general’?

Batteriet är ett Varta-batteri som är ditsatt, nytt 2020. Men jag läste i någon annan tråd om ett mindre batteri.
Är det vanligt att det är detta som spökar och orsakar detta problem? Det låter väl logiskt, eftersom allt fungerar?

Är det i så fall lätt att byta själv, om man inte är så van att mecka? Värt att prova för att komma billigt undan?
(är ju lite skralt nu i jultider)

Bilen är en V70 från 2012.

zzr94092
21 december 2022 · 4 378 Inlägg

Menar du att batt, är bytt -20 i VOC enheten?

Orfeus
21 december 2022 · 111 Inlägg

Nej, det är vanligt batteri. Jag vet inte om det har betydelse.
Fram till nyss visste jag inte att det fanns ett batteri i VOC-enheten, men undrar nu om detta.

Orfeus
30 januari 2023 · 111 Inlägg

Hej igen!
Nu har jag lämnat in bilen och läst av felkoden, och det är mycket riktigt batteriet i Volvo on Call enheten som är slut.

Jag fick ett pris på 2700kr från verkstaden och kommer precis från Volvo som vill ha 3940kr (!!)
Otroligt för ett batteri... Och också att det skiljer så mycket mellan olika verkstäder. Den som jag brukar använda är en verkstad jag är nöjd över, och absolut inget 'oljigt kontor'-verkstad.
Men nu kollar jag lite själv, om man kan komma billigare undan.

Jag har inte hittat några piratbatterier, men är det bara snällt att betala de 1800kr som ett nytt orginalbatteri kostar eller finns det alternativ?

Verkstaden menade också att det bara var att byta ut batteriet (ingen programmering eller så) och det sitter bakom handskfacket.
Är det någon som gjort detta byte och är det svårt (om man bara är lite halvteknisk av sig)?

Christian S
31 januari 2023 · 4 815 Inlägg

Orfeus skrev:
Jag har inte hittat några piratbatterier, men är det bara snällt att betala de 1800kr som ett nytt orginalbatteri kostar eller finns det alternativ?

Verkstaden menade också att det bara var att byta ut batteriet (ingen programmering eller så) och det sitter bakom handskfacket.
Är det någon som gjort detta byte och är det svårt (om man bara är lite halvteknisk av sig)?

nu har du tur för Björklunds garage på YouTube har nyss laddat upp video om detta.
det var inte bara att byta batteriet för att få bort felmeddelandet i displayen utan han var tvungen att gå in med datorn och återställa att han hade bytt batteriet.

här videon där han byter batteriet i sin XC70



och i denna tar han isär original batteriet och kollar efter "piratbatteri"

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Orfeus
2 februari 2023 · 111 Inlägg

Tack så mycket! 🙂
Det var ju jättebra videos!

För min del blir det nog för mycket jobb, så jag har nu bokat en tid för batteribyte.

krambriw
2 februari 2023 · 424 Inlägg

Sinnessjukt pris för ett så litet batteri. Ibland är reservdelar ofattbart dyra. (Jag själv köpte en pytte parkeringssensor tidigare till min gamla audi, gick loss på 1500!!)

Orfeus
4 februari 2023 · 111 Inlägg

krambriw skrev:
Sinnessjukt pris för ett så litet batteri. Ibland är reservdelar ofattbart dyra. (Jag själv köpte en pytte parkeringssensor tidigare till min gamla audi, gick loss på 1500!!)

Visst är det sjukt! Och också att de placerar ett batteri som behöver bytas så otillgängligt. Det kanske blir en Kia nästa gång, som verkar ha mycket vettigare priset på reservdelar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang