Kinadieselvärmare. installation & felsökning.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 januari 2023 · 17 379 Inlägg

Jag vet inte om det skulle finnas ett intresse av dessa men jag har installerat några stycken -även hemma hos folk som vill värma upp garaget billigt utan dyra element- så om intresse finns så fråga på. Skulle tråden självdö så får den väl göra det.

Har monterat en på en rigg så man kan se.
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-58298038861d87430e1d21f69d7abc7f.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 januari 2023 · 13 669 Inlägg

dom verkar ganska hållbara för dom pengarna dom kostar.. och verkar som man kan köra dom på lite vad som helst... bla spillolja..

fiunns många på youtube som visar dessa värmare... hade dock hellre sätt en för vatten istället för luft smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 januari 2023 · 17 379 Inlägg

Har en för vatten men i kartong än så länge. Vi ska ju köpa större båt och då...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
doktorduett
3 januari 2023 · 340 Inlägg

Fortsätt🙂 jag vill gärna se, behöver kanske en i husbilen

Brådhis * Voff voff *
4 januari 2023 · 10 244 Inlägg

Har köpt två, men aldrig hunnit montera innan båten ifråga blivit såld. Kanske blir det en till den här båten, så följer tråden... smile

En kompis har en och den verkar funka fint i hans båt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 januari 2023 · 17 379 Inlägg

Ja Brådhis. De är ju totala kopior av Eberspächer. Måhända lite mindre kvalitet. Att de skulle kunna ge 8kW ur samma konstruktion som en som presterar 5kW är högst tveksamt även om luften ut kan nå 100c grader. Kinawatt big_smile

Sen är manualen felaktig i vissa fall. Där kontakten sitter på dieselpumpen är inte diesel in... utan trycksidan! Sen står det att man ska starta/stoppa värmaren flera gånger vid första start. Visst går det men det finns ett läge där den enbart primear bränsleledningen utan att starta värmaren och pumpen tickar hysteriskt.

Vidare finns olika displayer. Gissa på att du har den vanligaste svarta som jag har till mina? I manöverpanelen sitter en tempsensor och man kan välja att köra värmaren på denna eller att justera effekten i hela 28 steg (Den visar pumpens Hz, 1,7 till 5,4Hz)

Alla säljs med fjärrkontroll. Den fungerar utmärkt. De nyare varianterna har en fjärr med display. mina har bara ON/OFF och +/-

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
4 januari 2023 · 10 244 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ja Brådhis. De är ju totala kopior av Eberspächer. Måhända lite mindre kvalitet. Att de skulle kunna ge 8kW ur samma konstruktion som en som presterar 5kW är högst tveksamt även om luften ut kan nå 100c grader. Kinawatt big_smile

Sen är manualen felaktig i vissa fall. Där kontakten sitter på dieselpumpen är inte diesel in... utan trycksidan! Sen står det att man ska starta/stoppa värmaren flera gånger vid första start. Visst går det men det finns ett läge där den enbart primear bränsleledningen utan att starta värmaren och pumpen tickar hysteriskt.

Vidare finns olika displayer. Gissa på att du har den vanligaste svarta som jag har till mina? I manöverpanelen sitter en tempsensor och man kan välja att köra värmaren på denna eller att justera effekten i hela 28 steg (Den visar pumpens Hz, 1,7 till 5,4Hz)

Alla säljs med fjärrkontroll. Den fungerar utmärkt. De nyare varianterna har en fjärr med display. mina har bara ON/OFF och +/-

Ja, manualen lämnar en del övrigt att önska är min uppfattning också. Men det kan man leva med. Kommer sannolikt beställa en till den här båten, blev om inte annat inspirerad nu av den här tråden, så då kommer jag fylla på med info här också. Det är dock en del annat som måste gå före, har precis lyft i motorn, sen ligger det en radar och en plotter med ekolod här, och så ska det sista på inredningen bli klart, ett nytt kapell kanske och så var det utsidan (solblekt Flipper från 80-talet) och sen är du ju hålet efter sumloggen... Osv osv osv... Men i år ska den nog få komma i vattnet iaf. ;-)

Kanske blir det en projekttråd även för båten i framtiden... Vi får se... ;-)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 januari 2023 · 17 379 Inlägg

Jag lekte nu med timer-funktionen. Den fungerar utmärkt men tyvärr inte som önskat. Man sätter en timer1 som räknar ner när den ska starta och timer2 på samma sätt när den ska stoppa (Timer2 kan stängas av så den går till någon stänger av den)

Fick räkna ut hemma att den ska starta 1600 och stänga av sig klockan 1610. Det fungerade UA. Lustigt nog kan man ställa in start på upp till 99 timmar och 59 minuter i förväg. Den startar på det läge den manuellt är satt i. Termo eller fläktreglering.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 januari 2023 · 13 669 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag lekte nu med timer-funktionen. Den fungerar utmärkt men tyvärr inte som önskat. Man sätter en timer1 som räknar ner när den ska starta och timer2 på samma sätt när den ska stoppa (Timer2 kan stängas av så den går till någon stänger av den)

Fick räkna ut hemma att den ska starta 1600 och stänga av sig klockan 1610. Det fungerade UA. Lustigt nog kan man ställa in start på upp till 99 timmar och 59 minuter i förväg. Den startar på det läge den manuellt är satt i. Termo eller fläktreglering.

haha låter spännande lite som dom där gamla tiduren som satt förr i bilar med värmare i..  smile

tur man kan kolla utan att räkna genom att kolla larmet på telfonen så startar värmaren samtidigt som man går upp smile


det är ju som sagt kina skräp.  men det betyder inte att det inte är användningsbart för det man får jobba sig runt problemen.. 

följer en tomte som har tummen centralmonterad delux på youtube från usa som lyckats monterat sån i sin släpkärra som han bor i.   och klarar han av att installera den så klarar alla det smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 januari 2023 · 17 379 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag lekte nu med timer-funktionen. Den fungerar utmärkt men tyvärr inte som önskat. Man sätter en timer1 som räknar ner när den ska starta och timer2 på samma sätt när den ska stoppa (Timer2 kan stängas av så den går till någon stänger av den)

Fick räkna ut hemma att den ska starta 1600 och stänga av sig klockan 1610. Det fungerade UA. Lustigt nog kan man ställa in start på upp till 99 timmar och 59 minuter i förväg. Den startar på det läge den manuellt är satt i. Termo eller fläktreglering.

haha låter spännande lite som dom där gamla tiduren som satt förr i bilar med värmare i..  smile

tur man kan kolla utan att räkna genom att kolla larmet på telfonen så startar värmaren samtidigt som man går upp smile


det är ju som sagt kina skräp.  men det betyder inte att det inte är användningsbart för det man får jobba sig runt problemen.. 

följer en tomte som har tummen centralmonterad delux på youtube från usa som lyckats monterat sån i sin släpkärra som han bor i.   och klarar han av att installera den så klarar alla det smile

Smart! Ska använda den idén imorgon!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 januari 2023 · 13 669 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag lekte nu med timer-funktionen. Den fungerar utmärkt men tyvärr inte som önskat. Man sätter en timer1 som räknar ner när den ska starta och timer2 på samma sätt när den ska stoppa (Timer2 kan stängas av så den går till någon stänger av den)

Fick räkna ut hemma att den ska starta 1600 och stänga av sig klockan 1610. Det fungerade UA. Lustigt nog kan man ställa in start på upp till 99 timmar och 59 minuter i förväg. Den startar på det läge den manuellt är satt i. Termo eller fläktreglering.

haha låter spännande lite som dom där gamla tiduren som satt förr i bilar med värmare i..  smile

tur man kan kolla utan att räkna genom att kolla larmet på telfonen så startar värmaren samtidigt som man går upp smile


det är ju som sagt kina skräp.  men det betyder inte att det inte är användningsbart för det man får jobba sig runt problemen.. 

följer en tomte som har tummen centralmonterad delux på youtube från usa som lyckats monterat sån i sin släpkärra som han bor i.   och klarar han av att installera den så klarar alla det smile

Smart! Ska använda den idén imorgon!

ibland har även en idiot tur när han tänker(jag som är idioten för att förtydliga)...   jag gråter varje gång jag ställer mitt larm  när det står 3timmar 34min eller nått tills man ska upp..   men vem behöver sova liksom smile

Senast redigerat av Growe (4 januari 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 januari 2023 · 17 379 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-51873ad5c0a580ee178fb7bcf12f23b2.jpg

I grovköket. Funderar på att splitta utblåset (har en splitter) till att den blåser ut i kök och vardagsrum. Strömavbrott? No problemo!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 januari 2023 · 13 669 Inlägg

Hybrid_ skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-51873ad5c0a580ee178fb7bcf12f23b2.jpg

I grovköket. Funderar på att splitta utblåset (har en splitter) till att den blåser ut i kök och vardagsrum.

faktist varit lite i samma tanke många gånger att köra en sån hemma..  och köra den på spillolja...        men då dör väll alla dessa uppblåsta rika grannarna... förstå om det stinker lite...    dom klagar på folk som eldar vanligt trä...

har en polare i dalarna han kör 100% spillolja hemma och värmer hus och garage..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
4 januari 2023 · 10 244 Inlägg

Hybrid_ skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-51873ad5c0a580ee178fb7bcf12f23b2.jpg

I grovköket. Funderar på att splitta utblåset (har en splitter) till att den blåser ut i kök och vardagsrum. Strömavbrott? No problemo!

Hur upplever du avgasröret? Tätt? När dom där kom på marknaden så var det många båtägare som snabbt blev varse om hur otäta dom där rören som ingick var...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 januari 2023 · 17 379 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-51873ad5c0a580ee178fb7bcf12f23b2.jpg

I grovköket. Funderar på att splitta utblåset (har en splitter) till att den blåser ut i kök och vardagsrum. Strömavbrott? No problemo!

Hur upplever du avgasröret? Tätt? När dom där kom på marknaden så var det många båtägare som snabbt blev varse om hur otäta dom där rören som ingick var...

Avgasröret är tätt och klämmor bra. Men ljuddämparen är bara punktsvetsad så den läcker som ett såll. Använder inte en dämpare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
4 januari 2023 · 10 244 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-51873ad5c0a580ee178fb7bcf12f23b2.jpg

I grovköket. Funderar på att splitta utblåset (har en splitter) till att den blåser ut i kök och vardagsrum. Strömavbrott? No problemo!

Hur upplever du avgasröret? Tätt? När dom där kom på marknaden så var det många båtägare som snabbt blev varse om hur otäta dom där rören som ingick var...

Avgasröret är tätt och klämmor bra. Men ljuddämparen är bara punktsvetsad så den läcker som ett såll. Använder inte en dämpare.

Aha, nu när du säger det, det kanske var bara ljuddämparen man skulle undvika. big_smile Minnet är bra men... Nej det är det kanske inte... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 januari 2023 · 17 379 Inlägg

Ny mottagen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-7715124c44fa81a8d74749ed7e65047c.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 januari 2023 · 17 379 Inlägg

Fel nummer 1:

Det bör vara en slangklämma på dieselintaget...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-29705ee9501f93c601f43f71eaffaf05.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 januari 2023 · 13 669 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Fel nummer 1:

Det bör vara en slangklämma på dieselintaget...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-29705ee9501f93c601f43f71eaffaf05.jpg

är det verkligen tryck på den slangen...    det är ju mer en dropp funktion i dom där värmaren snarare än ett högt tryck..   även om jag oxå skulle ha någon form av slang klämma där smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 januari 2023 · 17 379 Inlägg

Hittade en bra så det är åtgärdat. Tittade på den jag har hemma som testbänk och där sitter det en. Nu ska vi lyfta bort chassi...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang