Cummins mek

Renovera motor då den läckte olja satan, blockpackning hade gått och så blev det turboras.
  • 9 Följare
  • 2 615 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 mars 2023
sallad
12 januari 2023 · 37 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-308ff690554662b952bd6789b974804c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-cfb95cd91dabe7232f1be0065a917a8f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-a443d28e28f74d6ff0a03bc123bf3126.jpg

Märkte när motorn var ur att blockpackning hade gått på den. Så det förklara varför jag inte kunde åka med termostat och att den gick upp i temp stillastående.

Senast redigerat av sallad (15 januari 2023)

Diesel For Life
Chevrolet C10 "Cummins" (1966)
sallad
12 januari 2023 · 37 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-f95f028868a1d1db157ecc6480db59a5.jpg

Diesel For Life
Chevrolet C10 "Cummins" (1966)
sallad
12 januari 2023 · 37 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-697b1bbbe5e9e3f6535da71240d14f59.jpg

Turboras var det med så ny och lite större turbo. Satt hx35 på men nu blir det hx40 super med 16 avgashus. Fick gör mig en egen fläns till downpipe, spara lätt en 10cm på det och är ett måste för min del så det är rätt så trångt i bilen

Diesel For Life
Chevrolet C10 "Cummins" (1966)
sallad
12 januari 2023 · 37 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-4cda9ef840b4993f244075cb7bcf9caf.jpg

Toppen ofick jag planad, slipat in ventiler och portat lite, dålig bild, slipa ur en del till efter jag tog bilden. Slipa rent i både insug och avgas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-00eee24f41ca2e4ec46e92e526eea7dd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-c3e8564fb9a05e84eb45db356434b2da.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-d2c8c10054547556c41d44d83a53261b.jpg

Såga och slipa bort en gjutning som stack ner i insuget som täckte stor del, typ halva porten ner till 1a cylindern.

Diesel For Life
Chevrolet C10 "Cummins" (1966)
sallad
15 januari 2023 · 37 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-82a75635ca104d8c33ce0806c52d847f.jpg

Snickrat ihop ett lite större oljetråg. Hade kortat det före så tappa några liter på det, kändes inte okej. Men nu är jag uppe i cirka 13liter vilket är bra då original var 12. 👍🏻

Diesel For Life
Chevrolet C10 "Cummins" (1966)
Berglund_89
17 januari 2023 · 1 475 Inlägg

Trist med utgångsläget, men man blir ju nyfiken när det är du som håller i spakarna cool
Följer big_smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2023 · 13 733 Inlägg

känns som rätt typ av fordon med den motorn iallfall..

möjligheterna med dom där dieslarna är ju exakt hur stor som helst.. 
blir det orginal eller större turbo och spridare och lite sånt skoj?

såg ju hur Cleetus McFarland  Galaxie gick med lite lustgas och stor turbo.. den var inte slö..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
sallad
11 mars 2023 · 37 Inlägg

Growe skrev:
känns som rätt typ av fordon med den motorn iallfall..

möjligheterna med dom där dieslarna är ju exakt hur stor som helst.. 
blir det orginal eller större turbo och spridare och lite sånt skoj?

såg ju hur Cleetus McFarland  Galaxie gick med lite lustgas och stor turbo.. den var inte slö..

Blir en holset hx40super och är bytt spridare i den, pump har jag inte riktigt bestämt om jag ska ha kvar p7100 eller om jag ska sätt dit en annan jag har. Men båda är körda i bänk tidigare och levererar bra med diesel. Sen blir det nog inte så mycket mer trimmat på denna motor. Har bra som mål att det ska vara driftsäkert. Ska jag plocka ut effekt måste jag har en växellåda, kardan, bakaxel som tål det med och just nu har jag inte ekonomi till att bygga en växellåda som tål. Har en re47 automat efter, den har jag byggt om till full manuell och fixat till lite bättre oljetryck i så den orkar med bättre än en standard men har inte bytt ut något annat så den tål nog inte allt för många hästar tyvärr.

Diesel For Life
Chevrolet C10 "Cummins" (1966)
sallad
11 mars 2023 · 37 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-d9710277cba311d880de9de6c793b42d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-7df4a205b7578e5a2da6701c574b2c5a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-00788b3700ea00560fc0f0fa06e3d69a.jpg

Senast redigerat av sallad (11 mars 2023)

Diesel For Life
Chevrolet C10 "Cummins" (1966)
sallad
11 mars 2023 · 37 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-c1205e2351d5b1d2def5572ea570c0fa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-4e4671fa867ff1b078990d976257e4ab.jpg

Diesel For Life
Chevrolet C10 "Cummins" (1966)
sallad
11 mars 2023 · 37 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-3ae5aabac80a222edf69a5999afadc33.jpg


Pelarborr, inte den dummaste ideen 👍🏻

Diesel For Life
Chevrolet C10 "Cummins" (1966)
sallad
11 mars 2023 · 37 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/64/63130/63130-79f627d64ea297e8051ee377721ddf48.jpg

Modifierat Vipparmspiedestaler, ska köra pinbult ist för original bulten och då är det här ett måste.

Diesel For Life
Chevrolet C10 "Cummins" (1966)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang