Motorras Peugeot, behöver råd

mb_pucken
20 januari 2023 · 5 087 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Sånt händer tyvärr. Fråga min kollega om den saken...
Detta måste ju bilhandlaren ta på sig! Kanske blanda in lokaltidningen eller någon motortidning annars?

Kollegan ja: Han monterade en dieselvärmare i en fabriksny bil men slarvade nog en smula med någon anslutning med kylvätskeslangarna. Kunden fick bilen och all kylarvätska rann ut och motorn skar efter 20 mil. Vi fick betala byte av en helt ny dieselmotor...

Med tanke på hur många bilar det rullar igenom en normalstor verkstad är det förvånansvärt få saker som händer. :-p
Efter 15 år i branschen så har man dock både sett och lyckats med en del :-p
Men peppar peppar bara ett motorras :-p men det var inte helt mitt fel :-) en spårkilrem som gått av och trasslat in sig runt vevens remskiva. Blev övertalad att det inte var någon fara...

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
eggetegg
20 januari 2023 · 22 Inlägg

mb_pucken skrev:

Hybrid_ skrev:
Sånt händer tyvärr. Fråga min kollega om den saken...
Detta måste ju bilhandlaren ta på sig! Kanske blanda in lokaltidningen eller någon motortidning annars?

Kollegan ja: Han monterade en dieselvärmare i en fabriksny bil men slarvade nog en smula med någon anslutning med kylvätskeslangarna. Kunden fick bilen och all kylarvätska rann ut och motorn skar efter 20 mil. Vi fick betala byte av en helt ny dieselmotor...

Med tanke på hur många bilar det rullar igenom en normalstor verkstad är det förvånansvärt få saker som händer. :-p
Efter 15 år i branschen så har man dock både sett och lyckats med en del :-p
Men peppar peppar bara ett motorras :-p men det var inte helt mitt fel :-) en spårkilrem som gått av och trasslat in sig runt vevens remskiva. Blev övertalad att det inte var någon fara...

Ja verkligen! Haha det förstår jag verkligen, måndagsmekning😅

62zafira
20 januari 2023 · 4 Inlägg

Skulle nog byta bilmärke om jag var du.
Kolla upp garantier och serviceavtal innan du väljer bil. Jag har själv bara haft dåliga erfarenheter av märkesverkstäder som är kopplade till VW, Opel eller Peugeot. Hos Toyota skyller man inte på kunden. Där tar man oftast kostnaden själva, om kunden inte inte har varit ovanligt oaktsam förstås. Där är också haverier väldigt ovanliga dessutom.

Jättemånga bilar.
eggetegg
24 januari 2023 · 22 Inlägg

62zafira skrev:
Skulle nog byta bilmärke om jag var du.
Kolla upp garantier och serviceavtal innan du väljer bil. Jag har själv bara haft dåliga erfarenheter av märkesverkstäder som är kopplade till VW, Opel eller Peugeot. Hos Toyota skyller man inte på kunden. Där tar man oftast kostnaden själva, om kunden inte inte har varit ovanligt oaktsam förstås. Där är också haverier väldigt ovanliga dessutom.

Vi får se, gillar Peugeot ändå. Åker skönt och mycket bil för pengarna.
Bilfirman tog på sig motorbytet iaf så det var ju skönt 👍

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 januari 2023 · 17 455 Inlägg

eggetegg skrev:

62zafira skrev:
Skulle nog byta bilmärke om jag var du.
Kolla upp garantier och serviceavtal innan du väljer bil. Jag har själv bara haft dåliga erfarenheter av märkesverkstäder som är kopplade till VW, Opel eller Peugeot. Hos Toyota skyller man inte på kunden. Där tar man oftast kostnaden själva, om kunden inte inte har varit ovanligt oaktsam förstås. Där är också haverier väldigt ovanliga dessutom.

Vi får se, gillar Peugeot ändå. Åker skönt och mycket bil för pengarna.
Bilfirman tog på sig motorbytet iaf så det var ju skönt 👍

Allt väl så långt då. Fick du en lånebil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 januari 2023 · 13 731 Inlägg

Hybrid_ skrev:

eggetegg skrev:

62zafira skrev:
Skulle nog byta bilmärke om jag var du.
Kolla upp garantier och serviceavtal innan du väljer bil. Jag har själv bara haft dåliga erfarenheter av märkesverkstäder som är kopplade till VW, Opel eller Peugeot. Hos Toyota skyller man inte på kunden. Där tar man oftast kostnaden själva, om kunden inte inte har varit ovanligt oaktsam förstås. Där är också haverier väldigt ovanliga dessutom.

Vi får se, gillar Peugeot ändå. Åker skönt och mycket bil för pengarna.
Bilfirman tog på sig motorbytet iaf så det var ju skönt 👍

Allt väl så långt då. Fick du en lånebil?

skulle vara det jag oroade mig minst för after ett stundande motorbyte pa säkert 70k smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 januari 2023 · 13 731 Inlägg

62zafira skrev:
Skulle nog byta bilmärke om jag var du.
Kolla upp garantier och serviceavtal innan du väljer bil. Jag har själv bara haft dåliga erfarenheter av märkesverkstäder som är kopplade till VW, Opel eller Peugeot. Hos Toyota skyller man inte på kunden. Där tar man oftast kostnaden själva, om kunden inte inte har varit ovanligt oaktsam förstås. Där är också haverier väldigt ovanliga dessutom.

det handlar mer om var man bor än något annat...

Man åker oförskämt bra i Peugeot tyvärr...

har själv en 407sw sport och  har alltid tyckt att volvo varit bra bilar..
men när jag provkörde 407 inför köpet så blev jag fort posetivt överaskad.. bilen köpte jag för att min sambo skulle ha en bil med antisladd som var skapligt säker och stabil.

motorn som är en 2.0hdi på 136hk är en så otroligt mycket bättre motor än volvos äkliga d5.   trotts mindre effekt och mindre motorvolym så är det inga problem att komma över 200 utan att känna att man får kämpa sig upp i fart.
sen kommer vi till det som är viktigaste för mig väghållning....    helt outstanding väghållning.   visst min lilla Seat Arosa ligger nog bättre på vägen när man pressar men det är gränsfall..   eftersom där har man ingen komfort så vinner  fransmannen lätt

jag har provat och jag kan inte överköra bilen pga väghållningen även om man kör på tok för vårdlöst. 

men visst finns det grejer som är lite tråkiga med franska bilar..  men så mycket farligare är det inte mot andra märken.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
24 januari 2023 · 10 275 Inlägg

Growe skrev:
men visst finns det grejer som är lite tråkiga med franska bilar..  men så mycket farligare är det inte mot andra märken.

Rent allmänt är det ju så att folk som äger franskt ofta köper det om och om igen. Dom enda som tycker franskt är skräp är dom som inte äger det själv... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 januari 2023 · 13 731 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:
men visst finns det grejer som är lite tråkiga med franska bilar..  men så mycket farligare är det inte mot andra märken.

Rent allmänt är det ju så att folk som äger franskt ofta köper det om och om igen. Dom enda som tycker franskt är skräp är dom som inte äger det själv... wink

antagligen...   jag ser en del nackdelar.. visst men inte så jag kan säga att det är en skitbil.. för det är jäkligt sköna bilar att köra..   

men visst hade jag bara haft våran gamla 306:a att jämföra med så hade den en hel del att önska.. den lät mycket den hade inte bra väghållning och väldigt tråkig inredning.. 
men mekaniskt var det en pärla...  den bara gick och gick.... eller ja en bränslepump gick det åt.. men det är ju normala slitag grejer..   
fanns verkligen noll och ingen rost på den bilen.  och jag körde skiten ur den.. råkade tända eld på den en gång.. hade en låga på 3meter från motorn.. men släckte elden och körde vidare smile    (råkade spilla motorolja på grenröret och kan ha råkat helt vatten på den i paniken)

Senast redigerat av Growe (24 januari 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
24 januari 2023 · 10 275 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:

Growe skrev:
men visst finns det grejer som är lite tråkiga med franska bilar..  men så mycket farligare är det inte mot andra märken.

Rent allmänt är det ju så att folk som äger franskt ofta köper det om och om igen. Dom enda som tycker franskt är skräp är dom som inte äger det själv... wink

antagligen...   jag ser en del nackdelar.. visst men inte så jag kan säga att det är en skitbil.. för det är jäkligt sköna bilar att köra..   

min visst hade jag bara haft våran gamla 306:a att jämföra med så hade den en hel del att önska.. den lät mycket den hade inte bra väghållning och väldigt tråkig inredning..
men mekaniskt var det en pärla...  den bara gick och gick.... eller ja en bränslepump gick det åt.. men det är ju normala slitag grejer..   
fanns verkligen noll och ingen rost på den bilen.  och jag körde skiten ur den.. råkade tända eld på den en gång.. hade en låga på 3meter från motorn.. men släkte elden och körde vidare smile    (råkade spilla motorolja på grenröret och kan ha råkat helt vatten på den i paniken)

Som vilken asiatisk bil som helst då... wink

Senast redigerat av Brådhis (24 januari 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 januari 2023 · 13 731 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:

Brådhis skrev:
Rent allmänt är det ju så att folk som äger franskt ofta köper det om och om igen. Dom enda som tycker franskt är skräp är dom som inte äger det själv... wink

antagligen...   jag ser en del nackdelar.. visst men inte så jag kan säga att det är en skitbil.. för det är jäkligt sköna bilar att köra..   

min visst hade jag bara haft våran gamla 306:a att jämföra med så hade den en hel del att önska.. den lät mycket den hade inte bra väghållning och väldigt tråkig inredning..
men mekaniskt var det en pärla...  den bara gick och gick.... eller ja en bränslepump gick det åt.. men det är ju normala slitag grejer..   
fanns verkligen noll och ingen rost på den bilen.  och jag körde skiten ur den.. råkade tända eld på den en gång.. hade en låga på 3meter från motorn.. men släkte elden och körde vidare smile    (råkade spilla motorolja på grenröret och kan ha råkat helt vatten på den i paniken)

Som vilken asiatisk bil som helst då... wink

ja.... jag testade någon nissan suv typ från 2019.. och vilket jävla skräp..   värsta jag kört servo styrning verkade inte vara något som stog högt på listan... trög och motade sig själv när man styrde så man fick sitta och ta i hela tiden

Senast redigerat av Growe (24 januari 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
eggetegg
24 januari 2023 · 22 Inlägg

Hybrid_ skrev:

eggetegg skrev:

62zafira skrev:
Skulle nog byta bilmärke om jag var du.
Kolla upp garantier och serviceavtal innan du väljer bil. Jag har själv bara haft dåliga erfarenheter av märkesverkstäder som är kopplade till VW, Opel eller Peugeot. Hos Toyota skyller man inte på kunden. Där tar man oftast kostnaden själva, om kunden inte inte har varit ovanligt oaktsam förstås. Där är också haverier väldigt ovanliga dessutom.

Vi får se, gillar Peugeot ändå. Åker skönt och mycket bil för pengarna.
Bilfirman tog på sig motorbytet iaf så det var ju skönt 👍

Allt väl så långt då. Fick du en lånebil?

Nej varit utan i 3 veckor. Orkar inte tjafsa mer 😅

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang