Vinande ljud ökar med hastighet oberoende om motor är igång, koppling i eller ur... vad tror ni det är?

JGBG
24 januari 2023 · 11 Inlägg

Ljudet startar redan vid låga hastigheter och ökar. Om jag gasar när bilen står still så kommer inte ljudet, dvs har inget med varvtal att göra. Om jag stänger av motorn under körning så kvarstår ljudet. Ljudet ökar ju fortare bilen rullar. Det låter som att det kommer någonstans centralt någonstans "under huven", men ljud är ju svåra att spåra.... Bilen är en Opel Astra från 2011, den har servats och bara rullat 6500 mil. Ganska nyss i min ägo, men vet att den är välskött av tidigare ägare och att ljudet inte fanns när jag tog över den (för ca 200 mil sedan). Jag tänker att jag får lämna in den hos en opelhandlare, men är ju alltid bra om man har en egen teori så att man inte behöver bekosta onödiga justeringar, felsökningar m.m.

Brådhis * Voff voff *
24 januari 2023 · 10 244 Inlägg

Lager på utgående axel ur växellådan? Eller hjullager, men då kan du påverka det genom att svänga...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jesper328
24 januari 2023 · 2 333 Inlägg

Säger som Brådhis, och lägger till stödlager till ena drivaxeln.

Är det ett vinande ljud så är det nog tyvärr utgående axel eller differential.
Men än ska vi inte måla fan på väggen, har du tillgång till lyft (typ okq8) så är det smidigt lyssna runt med en skruvmejsel mot örat medans någon sitter i bilen och kör.

Up the RA
JGBG
26 januari 2023 · 11 Inlägg

Hej, tack för era svar. Tror inte det är hjullager då ljudet är konstant med hastigheten som bilen rullar, oavsett om jag svänger eller kör rakt. Återkopplar när jag fått det fixat!

Senast redigerat av JGBG (30 januari 2023)

JGBG
30 januari 2023 · 11 Inlägg

Jesper328 skrev:
Säger som Brådhis, och lägger till stödlager till ena drivaxeln.

Är det ett vinande ljud så är det nog tyvärr utgående axel eller differential.
Men än ska vi inte måla fan på väggen, har du tillgång till lyft (typ okq8) så är det smidigt lyssna runt med en skruvmejsel mot örat medans någon sitter i bilen och kör.

Utmaningen med tipset ovan är att ljudet inte finns vid varken tomgång eller varvning av motorn, dvs bara när bilen rullar > 20 km/h

uhlin
30 januari 2023 · 2 831 Inlägg

JGBG skrev:

Jesper328 skrev:
Säger som Brådhis, och lägger till stödlager till ena drivaxeln.

Är det ett vinande ljud så är det nog tyvärr utgående axel eller differential.
Men än ska vi inte måla fan på väggen, har du tillgång till lyft (typ okq8) så är det smidigt lyssna runt med en skruvmejsel mot örat medans någon sitter i bilen och kör.

Utmaningen med tipset ovan är att ljudet inte finns vid varken tomgång eller varvning av motorn, dvs bara när bilen rullar > 20 km/h

Lyft upp ena hjulet och lägg i en växel och "kör"
Gör sen lika på andra sidan.

Jesper328
30 januari 2023 · 2 333 Inlägg

JGBG skrev:

Jesper328 skrev:
Säger som Brådhis, och lägger till stödlager till ena drivaxeln.

Är det ett vinande ljud så är det nog tyvärr utgående axel eller differential.
Men än ska vi inte måla fan på väggen, har du tillgång till lyft (typ okq8) så är det smidigt lyssna runt med en skruvmejsel mot örat medans någon sitter i bilen och kör.

Utmaningen med tipset ovan är att ljudet inte finns vid varken tomgång eller varvning av motorn, dvs bara när bilen rullar > 20 km/h

Precis varför det antagligen har med utgående axel, alternativt stödlager att göra.
Som sagt, upp med hjulen i luften och kör medans du eller någon annan försöker lokalisera vart det kommer ifrån.

Up the RA
JGBG
31 januari 2023 · 11 Inlägg

Jesper328 skrev:

JGBG skrev:

Jesper328 skrev:
Säger som Brådhis, och lägger till stödlager till ena drivaxeln.

Är det ett vinande ljud så är det nog tyvärr utgående axel eller differential.
Men än ska vi inte måla fan på väggen, har du tillgång till lyft (typ okq8) så är det smidigt lyssna runt med en skruvmejsel mot örat medans någon sitter i bilen och kör.

Utmaningen med tipset ovan är att ljudet inte finns vid varken tomgång eller varvning av motorn, dvs bara när bilen rullar > 20 km/h

Precis varför det antagligen har med utgående axel, alternativt stödlager att göra.
Som sagt, upp med hjulen i luften och kör medans du eller någon annan försöker lokalisera vart det kommer ifrån.

Tack igen för alla svar och tips, fick en tid för felsökning så har nu lämnat in bilen på det. Väntar med spänning på svar. Återkopplar senare! //

JGBG
31 januari 2023 · 11 Inlägg

Då har domen kommit, det är enligt felsökningen tydliga missljud från växellådan och dom drar slutsatsen att det är lager till växelstockar som har gett upp. Dom rekommenderar ett byte till en renoverad växellåda. Låter ju sjukt dyrt och tveksamt om bilen är värd det. Någon annan som har någon ide på hur man kan lösa detta? Någon som har en uppfattning om hur länge man kan köra med lagret innan hela lådan rasar? Trist på en annars väldigt välskött bil.

Jesper328
31 januari 2023 · 2 333 Inlägg

Well.. märkte av samma fel på min sambos bil när vi köpte den.
Den notan landade på drygt 70-80.000kr för en beglåda plus allt annat.. garantijobb såklart, men åker du till en mindre verkstad så kan du nog komma undan relativt billigt.

Jag hade gjort arbetet för 10-12.000kr.

Up the RA
JGBG
1 februari 2023 · 11 Inlägg

Jesper328 skrev:
Well.. märkte av samma fel på min sambos bil när vi köpte den.
Den notan landade på drygt 70-80.000kr för en beglåda plus allt annat.. garantijobb såklart, men åker du till en mindre verkstad så kan du nog komma undan relativt billigt.

Jag hade gjort arbetet för 10-12.000kr.

Garantijobb hade ju varit drömmen..., får ge mig ut och leta lokala förmågor som ev kan reparera alternativ sätta i någon begagnad låda. Någon som har bra tips runt Göteborgsregionen?

Det enda jag vill är egentligen att bilen ska rulla 2-3 år till.

zzr94092
1 februari 2023 · 4 378 Inlägg

Har du kollat om det finns olja i lådan??

Brådhis * Voff voff *
2 februari 2023 · 10 244 Inlägg

JGBG skrev:
Det enda jag vill är egentligen att bilen ska rulla 2-3 år till.

Då hade jag kört vidare... Det är absolut inte omöjligt att det enda problemet kommer vara just ljudet. Det värsta som egentligen kan hända är ju att lådan rasar (vilket den ju på sätt och vis då redan gjort), så kan du leva med ljudet så... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
JGBG
3 februari 2023 · 11 Inlägg

zzr94092 skrev:
Har du kollat om det finns olja i lådan??

Enligt verkstaden kollade dom detta och det fanns olja. Värt ändå att fylla på? Verkar vara ett ganska komplicerat jobb…

JGBG
3 februari 2023 · 11 Inlägg

Brådhis skrev:

JGBG skrev:
Det enda jag vill är egentligen att bilen ska rulla 2-3 år till.

Då hade jag kört vidare... Det är absolut inte omöjligt att det enda problemet kommer vara just ljudet. Det värsta som egentligen kan hända är ju att lådan rasar (vilket den ju på sätt och vis då redan gjort), så kan du leva med ljudet så... smile

Lockande tanke…. Blir nog det. Man lär sig så länge man lever. En riktigt dålig affär.

JGBG
3 februari 2023 · 11 Inlägg

Om man väljer att köra vidare tills lådan rasar totalt. Blir det en massa följdfel?

Tänker att antingen 1) säljer jag den till någon som reparerar den och sen säljer den vidare…eller strippar den, eller vad dom vill göra…eller 2) kör den tills den rasar helt eller låter så mycket att det blir olidligt och sen säljer den…

JGBG
7 februari 2023 · 11 Inlägg

Kollar igen om någon har input på om följande:

Om man fortsätter köra bilen med missljudet som beskrivs ovan, tills det antignen låter så högt att man inte står ut, alternativt att växellådan helt ger upp... kommer det isåfall betyda att:

1) den redan utdömda växellådan bara går ännu mer sönder
eller
2) man riskerar en mängd följdfel för att man kört med den utdömda växellådan

Förstår att frågan kanske inte är helt enkel att svara på... men ge gärna er input på mest troligt scenario! Tack på förhand.

jaka54
7 februari 2023 · 5 680 Inlägg

Antagligen ett kullager i lådan om gett upp. Varför inte sätta i en beg låda från skroten?!

Jesper328
7 februari 2023 · 2 333 Inlägg

Nej, du kommer med största sannolikhet ej åka på följdfel av att växellådan slutligen rasar.

En reparation kan ju möjligtvis ändå vara värt det kan jag tycka, speciellt med tanke på miltalen.
Nu vet jag inte vilken slags motor som sitter i din bil, men snittpriset för en Astra -11 verkar ligga runt 50-70tkr.
Fem och sexväxlade lådor för en Astra J (2010-2015) ligger för drygt 5000kr och uppåt.
Är det en Astra H så ligger de femväxlade lådorna för 800kr och uppåt.

Finner du sedan en mindre verkstad som tar under 1000kr/timmen så är kan jag absolut tycka att det är värt det.
Finns det duktiga mekaniker på verkstaden så bör det inte ta mer än en arbetsdag att få den bytt.

Up the RA
JGBG
8 februari 2023 · 11 Inlägg

Jesper328 skrev:
Nej, du kommer med största sannolikhet ej åka på följdfel av att växellådan slutligen rasar.

En reparation kan ju möjligtvis ändå vara värt det kan jag tycka, speciellt med tanke på miltalen.
Nu vet jag inte vilken slags motor som sitter i din bil, men snittpriset för en Astra -11 verkar ligga runt 50-70tkr.
Fem och sexväxlade lådor för en Astra J (2010-2015) ligger för drygt 5000kr och uppåt.
Är det en Astra H så ligger de femväxlade lådorna för 800kr och uppåt.

Finner du sedan en mindre verkstad som tar under 1000kr/timmen så är kan jag absolut tycka att det är värt det.
Finns det duktiga mekaniker på verkstaden så bör det inte ta mer än en arbetsdag att få den bytt.

Hej, det är en sexväxlad manuell låda och 140 HK 1.4 liters turbomotor (Astra J). Tack för dina kommentarer, har också googlat på begagnade växellådor men dom jag hittar ligger på 10 000kr och uppåt. Ska förbi en mekaniker idag och snacka lite mer och se om han har några uppslag. En renoverad låda ligger på 20 000 - 25 000 kronor.

Grymt tacksam för alla svar och kommentarer - ha en bra dag!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang