[Köpråd] Bilköp

tajni
25 januari 2023 · 3 Inlägg

Hejsan!

Jag har inte så bra pejl på några bilar som jag tänkte förse mig med från blocket.

Skulle vilja ha folks input på några om ni är villiga att ge!

Jag såg en Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI DSG Sekventiell på blocket.

https://www.blocket.se/annons/skane/vol … b/99746530

Även denna är intressant.

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi Durashift EST

https://www.blocket.se/annons/skane/for … /103922013

Skulle vilja veta om någon haft liknande innan, om ni vet några vanligt uppkomna fel osv, både fördelar och nackdelar!

Har ni tips på andra bilar eller märken i samma prisklass så får ni gärna ge tips för det också.

Tackar hjärligt på förhand!

Senast redigerat av tajni (25 januari 2023)

spillolja
25 januari 2023 · 4 014 Inlägg

Båda är potientiella rep-objekt precis som med allt annat begagnat, man kan lika gärna köpa privat

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
tajni
25 januari 2023 · 3 Inlägg

spillolja skrev:
Båda är potientiella rep-objekt precis som med allt annat begagnat, man kan lika gärna köpa privat

wink

Så är det alltid om man köper begangat. Nu ville jag gärna ha lite mer input på bilarnas historik och potentiella sjukdommar.

Detta fann jag inte så väldigt hjälpsamt.

simlar
25 januari 2023 · 5 516 Inlägg

Båda bilarna är rejält överpris på.

Ca50,000kr för en ca15år gammal bil som gått ca 20,000mil.

Nej håll dig borta.
Vid 20,000mil börjar oftast alla slitdelar ge upp en efter en och dom eviga dyra reparationerna börjar.

Kan du inte laga själv så köper du antingen en så pass ny bil att den har maskinskadeförsäkring eller en så pass gammal/billig bil så du i värsta fall kan sälja bilen billigt som repobjekt eller skrota om reparationskostnaden blir för hög.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
spillolja
25 januari 2023 · 4 014 Inlägg

Passaten är importerad från Schweiz, så den är kanske inte så rostig som en bil annars kan vara

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Steff240
25 januari 2023 · 1 005 Inlägg

Jag har en likadan Ford Mondeo som den i annonsen, fast årsmodell 2011 smile Den har knallat på helt okej i min ägo. Rullat 7000 mil på 3 år, från 23000 till strax över 30 nu.
Total reparationskostnad under denna period är mindre än 1500 kr smile

Inte ovanligt med diverse elfel på dessa bilarna  dock. Kolla så att alla funktioner verkligen fungerar. Tex den eluppvärmda framrutan, det är ofta avbrott i slingorna där.

Växellådan vill ha oljebyte var 6000e mil för att må bra.

Jag tycker dessutom att den är lite klent utrustad, varken farthållare eller stereo med bluetooth. Prutläge!

tajni
25 januari 2023 · 3 Inlägg

Steff240 skrev:
Jag har en likadan Ford Mondeo som den i annonsen, fast årsmodell 2011 smile Den har knallat på helt okej i min ägo. Rullat 7000 mil på 3 år, från 23000 till strax över 30 nu.
Total reparationskostnad under denna period är mindre än 1500 kr smile

Inte ovanligt med diverse elfel på dessa bilarna  dock. Kolla så att alla funktioner verkligen fungerar. Tex den eluppvärmda framrutan, det är ofta avbrott i slingorna där.

Växellådan vill ha oljebyte var 6000e mil för att må bra.

Jag tycker dessutom att den är lite klent utrustad, varken farthållare eller stereo med bluetooth. Prutläge!

Tackar för detta!

Har du mer info angående service intervaller? Har den kamrem eller kedja? Vet du fler problem och tips man bör tänka på?

Tack på förhand!

Steff240
25 januari 2023 · 1 005 Inlägg

tajni skrev:
Har du mer info angående service intervaller? Har den kamrem eller kedja? Vet du fler problem och tips man bör tänka på?

Tack på förhand!

Kamrem på dessa, men bytesintervallet är hela 20 000 mil eller 10 år, beroende på vad som händer först.
Övrig serviceintervall har jag dålig koll på, byter motorolja och filter var 1500e mil och det har fungerat för mig såhär långt.

I övrigt är det väl som med alla biiar i den här klassen; det individuella skicket kan skilja sig enormt. Provkör och kolla noggrant allting och se till att pruta wink

spillolja
25 januari 2023 · 4 014 Inlägg

Försök åtminstånde att få RH-garanti

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Jesper328
25 januari 2023 · 2 333 Inlägg

2.0TDI är väl den enda vettiga VAG-motorn.
DSG skulle jag undvika... vet folk som säger att dom får oförtjänt mycket skit, vilket de antagligen får, MEN nästan varenda bil med DSG-låda som jag har kört har växlat illa och betett sig allmänt konstigt.

Oavsett vad så har båda bilarna gått över 20.000 mil, och är mellan 13-15 år gamla.
De där kärrorna är inte värda mer än 25, maximalt 30.

Up the RA
krambriw
25 januari 2023 · 424 Inlägg

Passaten är importerad från Schweiz

Jag tror dom saltar rätt friskt på vintrarna där

SportPilot Ubåtsingenjör
26 januari 2023 · 7 217 Inlägg

tajni skrev:
Hejsan!

Jag har inte så bra pejl på några bilar som jag tänkte förse mig med från blocket.

Skulle vilja ha folks input på några om ni är villiga att ge!

Jag såg en Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI DSG Sekventiell på blocket.

https://www.blocket.se/annons/skane/vol … b/99746530

Även denna är intressant.

Ford Mondeo Kombi 2.0 TDCi Durashift EST

https://www.blocket.se/annons/skane/for … /103922013

Skulle vilja veta om någon haft liknande innan, om ni vet några vanligt uppkomna fel osv, både fördelar och nackdelar!

Har ni tips på andra bilar eller märken i samma prisklass så får ni gärna ge tips för det också.

Tackar hjärligt på förhand!

Förutom att båda bilarna är för dyra så vill jag varna för Långbrobil. Riktigt oseriöst företag, köpte en bil där abs lampan började lysa under provkörningen. Detta skulle självklart åtgärdas vid köp. Åtgärden var att helt sonika koppla om lampan, när det blev vinter så märkes det tydligt att absen inte fungerade smile

Jag kommer aldrig sätta min fot i dessa lokaler igen.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang