Hur får man avsiktligen låg batterispänning??

JockeAnd
25 januari 2023 · 15 Inlägg

Hallå, mitt bilbatteri är rätt kasst. Tänkte slänga det men då var de en polare som fick reda på det. Han ringde mig och sa att han gärna kunde ta det ifall det var tömt på ström eller låg batterispänning. Han sa något om att han skulle försöka återställa det och att det var enklast då. Skit samma, men iallafall vet någon hur man avsiktligen får lite lägre batterispänning i sitt bilbatteri?

JockeAnd
25 januari 2023 · 15 Inlägg

Alla svar uppskattas!

xXSammy
25 januari 2023 · 6 566 Inlägg

Behövs en rejäl batteritestare som kan utföra belastningsprov, mäta SoC värde och ladda batteriet under/efter test

Vissa "enklare" kan ge ett liknande svar men inte lika bra som de större enheterna
Ex. https://www.swedol.se/batteritestare-edt900-232705.html

De/Dem
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 januari 2023 · 14 007 Inlägg

JockeAnd skrev:
Hallå, mitt bilbatteri är rätt kasst. Tänkte slänga det men då var de en polare som fick reda på det. Han ringde mig och sa att han gärna kunde ta det ifall det var tömt på ström eller låg batterispänning. Han sa något om att han skulle försöka återställa det och att det var enklast då. Skit samma, men iallafall vet någon hur man avsiktligen får lite lägre batterispänning i sitt bilbatteri?

Man glömmer lyset på en stund.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
zzr94092
25 januari 2023 · 4 378 Inlägg

Hehe,ibland är dom enklaste svaren dom bästa!

jaka54
25 januari 2023 · 5 680 Inlägg

Ladda batteriet! Och skaffa en multimeter och mät spänningen så får du i varje fall ett hum om batteriets status.
Sen att "bli av med ström"...sätt på strålkastarna en stund...

JockeAnd
25 januari 2023 · 15 Inlägg

xXSammy skrev:
Behövs en rejäl batteritestare som kan utföra belastningsprov, mäta SoC värde och ladda batteriet under/efter test

Vissa "enklare" kan ge ett liknande svar men inte lika bra som de större enheterna
Ex. https://www.swedol.se/batteritestare-edt900-232705.html

Ja, vi får se pm jag kanske får lånat en batteritestare av polarn. Tror nog inte jag köper går och köper en nu för 4 tusen.

JockeAnd
25 januari 2023 · 15 Inlägg

Vettemannen skrev:

JockeAnd skrev:
Hallå, mitt bilbatteri är rätt kasst. Tänkte slänga det men då var de en polare som fick reda på det. Han ringde mig och sa att han gärna kunde ta det ifall det var tömt på ström eller låg batterispänning. Han sa något om att han skulle försöka återställa det och att det var enklast då. Skit samma, men iallafall vet någon hur man avsiktligen får lite lägre batterispänning i sitt bilbatteri?

Man glömmer lyset på en stund.

/Benny

Jå tack så mycket. Väldigt simpelt men också effektivt!

JockeAnd
25 januari 2023 · 15 Inlägg

jaka54 skrev:
Ladda batteriet! Och skaffa en multimeter och mät spänningen så får du i varje fall ett hum om batteriets status.
Sen att "bli av med ström"...sätt på strålkastarna en stund...

Får se om jag får tag i en multimeter sen när det är klart kanske man "råkas" glömma på strålkastarna en stund

jaka54
25 januari 2023 · 5 680 Inlägg

En multimeter på Biltema kostar bra runt 150:- ! En sån är ett måste när man håller på med bilar och MC! Och en 4/6A-12V laddare kostar bara runt 400-500:-...också ett måste! En modern datorladdare behövs definitivt inte och är i vissa fall sämre än en gammaldags analog laddare.

Senast redigerat av jaka54 (25 januari 2023)

Mossan1
26 januari 2023 · 2 752 Inlägg

Antar att polaren ska försöla polvända batteriet.  Då måste det vara HELT urladdat några dagar.
Jag har både lyckats och misslyckats med det.  Beror nog på varför batteriet är dåligt.

Hursom så laddar man ur batteriet med en förbrukare. Tex en H7 lampa, eller nått och låter den sitta på i dagar efter att den slutat lysa.  Ladda ur 100% tar tid.
Sen laddar man försiktigt med minus på plus.  Kräver gammal transformatorladdare. Ingen modernare funkar.
Försiktighet och ventilation krävs också vid all syrabatteriladdning!!!
Gör det för tusan inte i en lägenhet, tex....

Lyckas det, kan batteriet faktiskt fungera rätt bra en tid, men oddsen är ganska dåliga.  Jag har som sagt gjort detta på skoj ibland och lyckats
2ggr av ca 10.
(Många traktorer mm här på gården, så batterier är hårdvaluta. Samt att det är ett kul experiment.
Nästa test/experiment ska bli med Epsomsalt. Tror inte på det, men....

Polvänt batteri är verkligen inget för en seriösare bil att ha, men för annan utrustning......
Batteriet får då plus på minuspolen, och måste hanteras och kopplas därefter.
INTE för vem som helst.....

Ingen bra plats att vara, eller ämnar du ha det i en bättre  bil = Låt bli.

Senast redigerat av Mossan1 (26 januari 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang