Kamkedja BMW 120i

BM90
25 januari 2023 · 3 Inlägg

Hej,

Lämnade in min bil på felsökning på Mechanum för tickande ljud från motorn. De säger att det är kamkedjan som har blivit tänjd och attdet kommer kosta över 20.000.

Brukar inte kamkedjan låta mer rasslande än tickande?
Ger kamkedjan någon felkod? Och brukar någon varningslampa tändas när det är fel på den?

Har en BMW 120i från 2005, bensinmotor, N46.

Jesper328
26 januari 2023 · 2 366 Inlägg

Hur länge var den inne för felsökning, och vad kontrollerades?
Detta bör framgå på ordern.
Jag gillar inte när folk dömer ut något som kräver en dyr åtgärd utan att ha ordentligt med kött på benen.

Hur långt har bilen gått?
N46 har sina problem, men kedjan är inte ett av dem.
Du får inte nödvändigtvis en felkod om den är sträckt, förutsatt att den inte har kuggat då.
Skulle den kugga så lär det dyka upp felkoder.

Prova att lägga upp en video här för bedömning, använd dig av Youtube "shorts".

Up the RA
BM90
26 januari 2023 · 3 Inlägg

Hej,

Tack för ditt svar.

Jag tycker om att ställa frågor, speciellt när man inte har tillräckligt med kött på benen, och framförallt när det handlar om väldigt mycket pengar. Så jag tycker att det är helt i sin ordning att ställa frågor kring något som berör min bil och min ekonomi. Att ställa frågor gör att man får veta mer.

Det som kontrollerades var tickande/knackande ljud från motorn. Kommer så fort man startar och ökar vid gaspådrag. Följer också varvtalet och minskar något när bilen lagt in växeln, men finns där konstant olika högt.

Jag vet inte exakt hur länge den var inne på felsökning, lämnade in den på morgonen. Ringde sedan vid halv 4 för att kolla hur det går eftersom de inte hade hört av sig, och det var snart dags för hämtning. De sade då att bilen var inne just nu på felsökning och att de ringer tillbaka om ca 45 minuter, vilket de sedan gjorde. Vet inte hur länge den hade varit inne när jag ringde.

Bilen har gått 15900 mil. Ja, jag tror att N47 har problem med kedjorna. Har lyssnat på "shorts" men hittar inget som passar. Har ett eget inspelat ljud som jag behöver ladda upp på Youtube isåfall.

Tack för ditt svar.

Senast redigerat av JBM (26 januari 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang