Frost i "ränder" på framrutan

magnar81
26 januari 2023 · 1 Inlägg

Har problem med att det blir is i ränder på framrutan, bilen har inte vart igång sedan dagen innan så det är inte fläkten som tinat rutan. Någon som vet varför det inte blir is på hela rutan?
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245377/245377-ce272b0ea8a9816b87c0519a855eea1b.jpg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 januari 2023 · 17 379 Inlägg

Intressant. Hur ser det ut ovanför bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
JN1975
26 januari 2023 · 234 Inlägg

Nån antifrost-behandling  på rutan kanske, men att den inte tagit jämnt överallt?

Jag bytte ruta på Carglass i höstas, de lyckades "lura på" mig sin glasbehandling som jag inte trodde skulle funka (brukar kosta 700 men fick den + Bosch torkarblad för 249kr). Funkar faktiskt riktigt bra till min förvåning! Isen fäster inte, fast det var -10 i vinter, bara att starta torkarbladen så åker frosten bort. Och regn pärlar sig och åker bort när man kör i regn, räcker att gå på intervallen för det mesta.

Tänkte att du har en behandling liknande den?

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
therealpinto
27 januari 2023 · 39 Inlägg

Det är ju (?) en Ford med elvärme i framrutan, underbart på vintern :-)

Sådär ser det ut när man fått stenskott eller liknande som gör att alla slingor inte funkar (eller för att rutan skadats på annat sätt). Ny ruta så blir det som det ska igen :-)

Ford Capri "Turbo Pinto" (1974)
Ford Sierra 2.9 GL "Ture" (1990)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 januari 2023 · 17 379 Inlägg

therealpinto skrev:
Det är ju (?) en Ford med elvärme i framrutan, underbart på vintern :-)

Sådär ser det ut när man fått stenskott eller liknande som gör att alla slingor inte funkar (eller för att rutan skadats på annat sätt). Ny ruta så blir det som det ska igen :-)

Aha! Inte allt för ovanligt vill jag minnas...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 januari 2023 · 13 669 Inlägg

therealpinto skrev:
Det är ju (?) en Ford med elvärme i framrutan, underbart på vintern :-)

Sådär ser det ut när man fått stenskott eller liknande som gör att alla slingor inte funkar (eller för att rutan skadats på annat sätt). Ny ruta så blir det som det ska igen :-)

är dom så känsliga alltså..  vi har elrutor på våra bussar och efter en jäkla massa stenskott så fungerar alltid elvärmen i rutan endå...  då menar jag MÅNGA stenskott och stora rackare så man nästan kastar sig på golvet när bussen blir träffad smile

min buss rullade från slutet 2015 till 2022 med samma ruta och den var totalt sönder mosad av stenskott men värmen fungerade i rutan
kanske är så att rutorna är riktigt rejäla på bussar då dom tar upp rätt mycket kraft när fönstret är säkert 1.5x2.5meter stora smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
therealpinto
27 januari 2023 · 39 Inlägg

Det är ju inte så att första stenskottet gör att rutan lägger av direkt. Men de håller inte för evigt...

Jag har kört bilar med dessa elrutor sedan slutet på 1990-talet och för min del har jag kanske fått byta ruta på 2-3 bilar, då har förlusten av slingorna ganska väl matchat när stora stenskott kommer så det blir en liten försäkringskostnad totalt sett. Väldigt svårt att klara en bruksbil utan värme i rutan :-)

Ford Sierra 2.9 GL "Ture" (1990)
Ford Capri "Turbo Pinto" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang