Volvo 740 1988 b öppnar inte spridare

Snarlos
26 januari 2023 · 10 Inlägg

Hej, har problemet att inget av inspruten öppnar när man försöker starta bilen.

Saken är den att:
Bensin kommer fram till bränsleskenan,
12V kommer fram till alla kontakter till inspruten när tändning är igång,
spridarreläet fungerar,
bränslepumpsreläet fungerar,
bensinpumpen under bilen primear inte när man sätter på tändningen men det kommer fram bränsle till skenan och bilen har alltid gått helt vanligt trots att man aldrig hört pumpen,
när man jordar inspruten manuellt så öppnar dem.

Jag har förstått det som att styrboxen ger ut jord när spridarna ska öppnas och det enda som är mellan den kretsen är spridarreläet? Jag får därför för mig att det är styrboxen som är stekt och inte kan jorda inspruten?

Styrboxen är en LH 2.4 om det kan vara till någon hjälp.

Alla ideer och input uppskattas!

RubenRutegard
28 januari 2023 · 87 Inlägg

Spridarna jordas inte på styrboxen, den jordas i motorn. Låter som att jordkabeln till spridarna är felaktigt monterad eller att monteringen gett sig med tiden(ganska vanligt). Hade samma strul med min kärra. Prova att göra en ny eller fixa till den gamla jordningen så ska nog alla spridare funka. (jordkablarna är i samma härva som spridar-kablarna)

Snarlos
28 januari 2023 · 10 Inlägg

RubenRutegard skrev:
Spridarna jordas inte på styrboxen, den jordas i motorn. Låter som att jordkabeln till spridarna är felaktigt monterad eller att monteringen gett sig med tiden(ganska vanligt). Hade samma strul med min kärra. Prova att göra en ny eller fixa till den gamla jordningen så ska nog alla spridare funka. (jordkablarna är i samma härva som spridar-kablarna)

aha okej det låter rimligt, ska kolla på de också. Har däremot satt ström på pumpen nu och den vill inte gå alls. Det kommer däremot bensin fram ända till inspruten. Bränsletryckssensorn kanske känner att de är för lågt bränsletryck för att ECU:n ska vilja öppna spridarna?

Aronson
28 januari 2023 · 914 Inlägg

Spridarna jordas i motorstyrenheten inte i motorn.
Hur är det med gnista mm.
Motorstyrenheten får väl signal från tändstyrenheten att motorn roterar.
Svänghjulsgivare ??

Snarlos
28 januari 2023 · 10 Inlägg

Aronson skrev:
Spridarna jordas i motorstyrenheten inte i motorn.
Hur är det med gnista mm.
Motorstyrenheten får väl signal från tändstyrenheten att motorn roterar.
Svänghjulsgivare ??

Gnista är som vanligt. Har mätt på givaren och den verkar fungera men de är väl en bra idé att byta den med.

RubenRutegard
29 januari 2023 · 87 Inlägg

Aronson skrev:
Spridarna jordas i motorstyrenheten inte i motorn.
Hur är det med gnista mm.
Motorstyrenheten får väl signal från tändstyrenheten att motorn roterar.
Svänghjulsgivare ??

Mycket möjligt att jorden går förbi motorstyrenheten, men slutpunkten är i motorn, så är det i alla fall på min bil. Hade samma problem för något år sedan och då fick jag på papper att jord punkten för spridarna hade gjorts om, mekanikern visade även mig vart dem hade satt den nya jord punkten. Så jag litar på att han vet bäst!

Senast redigerat av RubenRutegard (29 januari 2023)

RubenRutegard
29 januari 2023 · 87 Inlägg

Snarlos skrev:

RubenRutegard skrev:
Spridarna jordas inte på styrboxen, den jordas i motorn. Låter som att jordkabeln till spridarna är felaktigt monterad eller att monteringen gett sig med tiden(ganska vanligt). Hade samma strul med min kärra. Prova att göra en ny eller fixa till den gamla jordningen så ska nog alla spridare funka. (jordkablarna är i samma härva som spridar-kablarna)

aha okej det låter rimligt, ska kolla på de också. Har däremot satt ström på pumpen nu och den vill inte gå alls. Det kommer däremot bensin fram ända till inspruten. Bränsletryckssensorn kanske känner att de är för lågt bränsletryck för att ECU:n ska vilja öppna spridarna?

Jag skulle nog byta bränslepump i så fall, vet inte riktigt om det kommer ha någon påverkan men känns dumt att ha kvar en extra variabel. Finns rätt billigt på bildels basen.

Snarlos
30 januari 2023 · 10 Inlägg

RubenRutegard skrev:

Snarlos skrev:

RubenRutegard skrev:
Spridarna jordas inte på styrboxen, den jordas i motorn. Låter som att jordkabeln till spridarna är felaktigt monterad eller att monteringen gett sig med tiden(ganska vanligt). Hade samma strul med min kärra. Prova att göra en ny eller fixa till den gamla jordningen så ska nog alla spridare funka. (jordkablarna är i samma härva som spridar-kablarna)

aha okej det låter rimligt, ska kolla på de också. Har däremot satt ström på pumpen nu och den vill inte gå alls. Det kommer däremot bensin fram ända till inspruten. Bränsletryckssensorn kanske känner att de är för lågt bränsletryck för att ECU:n ska vilja öppna spridarna?

Jag skulle nog byta bränslepump i så fall, vet inte riktigt om det kommer ha någon påverkan men känns dumt att ha kvar en extra variabel. Finns rätt billigt på bildels basen.

Lyckades få bort bränslepumpen och mätte på den igen med ett annat batteri och den började pumpa som den skulle. Problemet återstår. Det kommer dessutom inte 12V fram till bränslepumpen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang