Mercedes clk200 med hoppande tomgång

steffe105
27 januari 2023 · 88 Inlägg

Hej
Har en mercedes clk 200  med automat växel.
När jag bromsar in vid ett röd lyse börjar tomgången hoppa upp och ned. Mest ned och upp till kanske 1100 varv. Detta började hända nyligen och det händer oftare och oftare. Inga felkoder på bilen. Vad kan detta bero på?

Jesper328
27 januari 2023 · 2 333 Inlägg

Årsmodell?

Enbart vid inbromsning?
Skillnad om du lägger i neutral?

Är det den sjuväxlade lådan så kan det bero på lock-up funktionen i momentomvandlaren.
Att den helt enkelt låser 1:1 mellan motor och växellåda sporadiskt när den skall tillåta slir.
Den skall egentligen inte låsa förrän man ligger exempelvis en plan väg med jämn hastighet.
Detta yttrar sig med fladdrande varvtal, men även att bilen studsar sig fram lite mellan 10km/h och stillstående.

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 januari 2023 · 17 379 Inlägg

Jesper328 skrev:
Årsmodell?

Enbart vid inbromsning?
Skillnad om du lägger i neutral?

Är det den sjuväxlade lådan så kan det bero på lock-up funktionen i momentomvandlaren.
Att den helt enkelt låser 1:1 mellan motor och växellåda sporadiskt när den skall tillåta slir.
Den skall egentligen inte låsa förrän man ligger exempelvis en plan väg med jämn hastighet.
Detta yttrar sig med fladdrande varvtal, men även att bilen studsar sig fram lite mellan 10km/h och stillstående.

Om lock-up går in när bilen står still borde den väl tvärdö? Eller kan lådan frikoppla sig från momentomvandlaren?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
steffe105
28 januari 2023 · 88 Inlägg

Jesper328 skrev:
Årsmodell?

Enbart vid inbromsning?
Skillnad om du lägger i neutral?

Är det den sjuväxlade lådan så kan det bero på lock-up funktionen i momentomvandlaren.
Att den helt enkelt låser 1:1 mellan motor och växellåda sporadiskt när den skall tillåta slir.
Den skall egentligen inte låsa förrän man ligger exempelvis en plan väg med jämn hastighet.
Detta yttrar sig med fladdrande varvtal, men även att bilen studsar sig fram lite mellan 10km/h och stillstående.

Det är en 2005 års.
Än sålänge är det bara när man stannar bilen. Men bara ibland. Funderade också på om det är något med växelådan. Det kan ju inte va något med den nya "miljö soppan" Tänkte testa att trycka i lite 98 å se vad som händer.

Jesper328
28 januari 2023 · 2 333 Inlägg

Hybrid;
Korrekt, det är ett av symptomen det med även om det inte alltid händer.
Lock-upen går i sporadiskt, och för att konstatera fel här så skall man ju givetvis övervaka det begärda och faktiska värdet via dator.
Nu är det inte ett sådär jättevanligt fel, och jag tror bara att jag har bevittnat det ett fåtal gånger inom verkstad.
Detta hände även mig EN gång på 5000 mil i min C-klass.. då studsade den sig fram mot rödljuset, och tvärdog när bilen stannat.
Bara att starta om, sen var det inget mer med det. smile

Felkoden löd detsamma: ~"för hög friktion i momentomvandlarens lock-up"

Steffe;
Jag tror inte att det har någonting med den nya bensinen att göra då skillnaden mot den gamla är 1% till 5% högre etanolinnehåll.
Det skall väl endast påverka äldre bilar med direktinsprutning.

När du läste ut felkoder, fick du ut felkoder ifrån växellådans styrdon?
Nu har du en 2005, och således med femväxlade lådan så jag tror inte att du behöver oroa dig för det jag skrev tidigare.
Det är ju däremot lite märkligt om felet enbart uppstår ibland vid inbromsningar.

Up the RA
steffe105
29 januari 2023 · 88 Inlägg

Jesper328 skrev:
Hybrid;
Korrekt, det är ett av symptomen det med även om det inte alltid händer.
Lock-upen går i sporadiskt, och för att konstatera fel här så skall man ju givetvis övervaka det begärda och faktiska värdet via dator.
Nu är det inte ett sådär jättevanligt fel, och jag tror bara att jag har bevittnat det ett fåtal gånger inom verkstad.
Detta hände även mig EN gång på 5000 mil i min C-klass.. då studsade den sig fram mot rödljuset, och tvärdog när bilen stannat.
Bara att starta om, sen var det inget mer med det. smile

Felkoden löd detsamma: ~"för hög friktion i momentomvandlarens lock-up"

Steffe;
Jag tror inte att det har någonting med den nya bensinen att göra då skillnaden mot den gamla är 1% till 5% högre etanolinnehåll.
Det skall väl endast påverka äldre bilar med direktinsprutning.

När du läste ut felkoder, fick du ut felkoder ifrån växellådans styrdon?
Nu har du en 2005, och således med femväxlade lådan så jag tror inte att du behöver oroa dig för det jag skrev tidigare.
Det är ju däremot lite märkligt om felet enbart uppstår ibland vid inbromsningar.

Tack för angagemanget. Jag har bara en enkel felkods läsare från biltema. Jag får inte upp några felkoder och bilen tänder inga varningslampor häller. Som att inget har hänt. Så jäkla skumt. Vet inte hur jag ska få fram vad det är för fel i det här läget. Har precis bytt länkarmar i fram efter ett högt knarrande ljud nu innan besiktning och nu kom detta. Så fort man lagar ett fel så kommer nästa upp. Helt sjukt! Jag hoppas den går igenom besiktningen allafall.

steffe105
10 februari 2023 · 88 Inlägg

Hej jesper.
Vill medela att nu har den börjat göra detta oftare och märkt att den gör detta även när jag kör väldigt långsamt, som när jag ska fickparkera även med backen i. Har du någon bra ide om detta problem. Såg att jag ska göra en a-service på bilen nu. Det innefattar tydligen växellådsolja och filter. Jag har ju varit inne på att det kan vara något med växellådan. Men du kanske har någon annan ide. Sen undrar jag om du tycker det är värt att satsa på en dyrare felkodsläsare som icarsoft pro eller max. Min som jag har nu tror jag bara kan läsa motor koder och får inte upp något fel.
Tack på förhand för svar.

Jesper328
11 februari 2023 · 2 333 Inlägg

Hej.

Uppstår felet om du har neutralväxeln i?
Om du står still i P eller N och bromsar, vad händer?

Jag har använt många olika slags diagnosverktyg, men aldrig iCarsoft så jag kan tyvärr inte uttala mig om dessa, dock så ser jag ofta folk som rekommenderar dom.
Men ett bra diagnosverktyg betalar sig självt i längden.
Själv så använder jag Topdon Artidiag 800bt och Delphi DS150e.

Senast redigerat av Jesper328 (11 februari 2023)

Up the RA
steffe105
11 februari 2023 · 88 Inlägg

Jesper328 skrev:
Hej.

Uppstår felet om du har neutralväxeln i?
Om du står still i P eller N och bromsar, vad händer?

Jag har använt många olika slags diagnosverktyg, men aldrig iCarsoft så jag kan tyvärr inte uttala mig om dessa, dock så ser jag ofta folk som rekommenderar dom.
Men ett bra diagnosverktyg betalar sig självt i längden.
Själv så använder jag Topdon Artidiag 800bt och Delphi DS150e.

Nej. I p och N händer inget med varvtalet. Det är bara när motorn belastas. Men bara i låga farter. Händer aldrig när man gasar upp över 1000-1500 varv. Var ett tag sen jag böt luftfilter mm. Men frågan är om det värkligen kan vara något med det. Ska allafall åka och köpa nytt. Någon pratade om någon form av tomgångshöjare när man lägger i D. Vet inte vad det är för något. Om det skulle kunna vara något. Ok ska titta vad det är för felkodsläsare.
Tack för all hjälp hitils.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang