Bättre Startmotor Till Volvo 740

RubenRutegard
28 januari 2023 · 87 Inlägg

Har en 740 b234f som går perfekt. Men när man ska starta den låter den som varenda 740 gör, förjävligt! Startmotorn är slö och låter som den är inne på sista versen trots att den är i stort sett ny. Tänkte uppgradera till en starkare startmotor så att man faktisk kan starta den utan att skämmas, men det verkar visst som att bara jag har gått i de här tankarna för hittar ingenting som är gjort specifikt för detta ändamål. Finns det någon startmotor som passar volvo 740 b234f utan modifikationer och som är på minst 2kW?

Mack Forum- och sitemoderator
28 januari 2023 · 26 134 Inlägg

Det är inte batteriet som sjunger på sista versen då?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Lucif3r
28 januari 2023 · 2 207 Inlägg

Min startmotor i 945an är då pigg som attan iaf, nästan läskigt pigg då den snurrar runt motorn fortare än tomgångsvarv tongue

jaka54
28 januari 2023 · 5 716 Inlägg

Har aldrig upplevt startmotorn i en Volvo 740 som "slö"!
Du måste ha ett dåligt batteri? Har du mätt spänningen , dels på batteriet dels nere vid solenoiden?

RubenRutegard
28 januari 2023 · 87 Inlägg

Batteriet är splitternytt,finns inga jordfel eller fel i övrigt på elsystemet. Gillar bara inte hur det låter. Men om en startmotor från en 940 är pigg ka ske man kan använda den? Vad är den på för kW och passar den bolt-on?

Steff240
28 januari 2023 · 1 016 Inlägg

Jag TROR inte att det är nån direkt skillnad mellan en startmotor från 740 eller 940... (förutsatt att den du har faktiskt är original och inget utbytt billigt skräp).

Däremot kanske din startmotor sjunger på sista versen och går segt pga det.
Renovera den du har eller köp en ny original eller likvärdig så blir du nog nöjd smile

Lucif3r
29 januari 2023 · 2 207 Inlägg

Ingen skillnad alls, är exakt samma startmotor på 740 och 940... Och säkert 240 också för den delen - förutsatt att vi talar om rödblockare. Vitblockare och (förmodar jag iaf) dieslar har andra startmotorer.

Som referens så har min 945a ett 55Ah lagom slitet och trött batteri, tror datummärkningen var 2012 på det eller något sånt tongue Alla jordpunkter mellan motor och kaross, samt kaross och batteri är dock noggrant rengjorda och "renoverade".

Det bör ju dock påpekas att det finns en hel hög med helt andra saker som kan påverka start*ljudet*.. Några exempel är trötta motorfästen, hurvida man har elfläkt eller viscofläkt, skicket på motorn i sin helhet, vilket typ av olja man har kontra yttertemperatur(hög visco + låg yttertemp = seeegt att dra runt) osv. Typen av olja är väl istortsett det enda som kan påverka hur snabbt startmotorn orkar snurra, förutom ström och startmotorn i sig.

RubenRutegard
29 januari 2023 · 87 Inlägg

Det är inget fel på startmotorn, den funkar jätte bra och startar nästan alltid på första eller andra "veven". Personligen gillar jag bara inte hur en 740's startmotor låter. Men om startmotorn är exakt samma på 740 som 240 och 940, varför låter 940's så pigga när man startar dem för? Det är ett helt annat ljud när man startar dem. Det kanske är för att dem är nyare och inte har slitits lika mycket, jag får nog prova att köpa en ny startmotor så får vi se om det löser problemet.

Senast redigerat av RubenRutegard (29 januari 2023)

Brådhis * Voff voff *
30 januari 2023 · 10 276 Inlägg

Helt klart skulle man önska att man hade den mängden fritid och en bil som fungerar så bra i övrigt att man kan byta en fungerande startmotor för att man ogillar ljudet på den... big_smile

Senast redigerat av Brådhis (30 januari 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang