Avgasystemet på vår Peugeot 107 lossnade, vad gör vi nu?

spillolja
29 januari 2023 · 4 014 Inlägg

var häromdagen i kalmar med knarkarbilen som efter ca 1800-1900mil fick Oljan och Oljefiltret utbytt, den som fanns hos OKQ8 i kalmar var en saxlift, i kassan får man en kundkorg med nycklar och gummiblock, jag lade 2st fram och 1st bak på varje sida under domkraftfästerna, bilen låg iaf stabilt på dessa, det finns inte möjlighet att spola rent underedet

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Flamslag
29 januari 2023 · 146 Inlägg

Brådhis skrev:

Flamslag skrev:

Nybergrobin skrev:

Är det en halvsats (efter katalysator) så kan du räkna med betydligt mindre än 10k inkl jobb hos en mindre verkstad.   

Kollade lite snabbt på biltema och bara ljuddämparen kostade 599 hos biltema smile

Åk runt och fråga lite olika ställen smile

Är det något vi kan kolla själva även om vi inte kan något om bilar, är det lätt att utröna om det bara är halvsatsen som släppt? Pengar är alltid en bristvara och att kunna få någon form av hum om vad det kommer landa prismässigt hos en verkstad är naturligtvis alltid uppskattat. Man är ju alltid i en verkstad händer också, speciellt när man inte kan någonting, då de i princip kan säga vad som helst, men sådana är ju spelreglerna.

Men det är (tyvärr kanske) skillnad på om man ringer dom och säger, "avgassystemet har lossnat, vi behöver ett nytt från katalysatorn och bakåt" än om man ringer och säger "det låter konstigt, någonting har hänt...".

Så kunskap är som alltid makt, dvs vet ni exakt vad ni vill ha gjort och beställer den tjänsten i klartext så är iaf min uppfattning att risken att bli lurad minskar drastiskt.

Ta lite bilder under bilen, lägg upp dom här, vi hjälper dig/er att avgöra var det gått av och sedan kan du beställa verkstadsbesök utifrån det.

Precis som nämnts tidigare är besparingen i att släpa med egna prylar till verkstaden minimal, iaf för reparationer som denna där delen egentligen inte är särskilt dyr. smile

Tack, bilen gick sönder när min fru besökte sina föräldrar som bor ganska långt bort (bilderna här skickade hon till mig) och vi kommer behöva lämna in den på lagning där och så fort som möjligt (Mekonomen mest troligt). Svårt med bilder för tillfället då hon är tillbaka i Göteborg (med lånebil) och hennes mamma och pappa är i för dåligt fysiskt skick för att kunna ta bilder och skicka till oss. Jag skall göra vad jag kan för att försöka skaka fram bilder på annat sätt för precis som du säger är kunskap alltid makt, speciellt när det kommer till bilverkstäder.

spillolja
29 januari 2023 · 4 014 Inlägg

Ta bort ljuddämparen och kör vidare
wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
29 januari 2023 · 5 680 Inlägg

Gå in på siten 7zap.com så hitter du alla reservdelar till din peugeot 107.
https://7zap.com/en/catalog/cars/Peugeot/107/107/

Flamslag
29 januari 2023 · 146 Inlägg

jaka54 skrev:
Gå in på siten 7zap.com så hitter du alla reservdelar till din peugeot 107.
https://7zap.com/en/catalog/cars/Peugeot/107/107/

Tack för tipset. Tyvärr är det inte att hitta reservdelarna som är problemet utan vår bristande kunskap att få dem på plats. Vi kommer lämna in den till en verkstad nästa vecka och hoppas på det bästa.

trubbelturbo
29 januari 2023 · 1 442 Inlägg

Om du som du säger, inte har några mekarkunskaper alls, så skulle jag bita i det sura äpplet och lämna in bilen på verkstad.

Att kravla under bilen en januaridag och meka med rostiga rör, rörklammer och helvetessmeten "gungum" och försöka få det tätt... Nej fy fan då får det kosta vad det vill på en verkstad.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
candyweiss
29 januari 2023 · 863 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:

Niklas_J skrev:

Lämnar nästan aldrig på verkstad så har lite dålig koll. Men det finns lite mindre verkstäder lite runt om i Göteborg som man kan kolla med.
Som referens till om du får pris från någon kedja.

Gör det själv hallar med lyft finns med runt om i gbg bland annat i kållered (men då behöver ni ta med någon som vet hur man lyfter bilen).

Alla gör det själv hallar jag varit på kör man upp bilen på ramper så bilen står på hjulen hela tiden

Och i staden där jag bor finns det två hallar (OKQ8 och Preem) och båda är saxliftar där hjulen hänger fritt. wink

Trodde faktiskt att dom var förbjudna i gds numera, hände ju en otäck olycka för ca 10 år sedan.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Flamslag
29 januari 2023 · 146 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Om du som du säger, inte har några mekarkunskaper alls, så skulle jag bita i det sura äpplet och lämna in bilen på verkstad.

Att kravla under bilen en januaridag och meka med rostiga rör, rörklammer och helvetessmeten "gungum" och försöka få det tätt... Nej fy fan då får det kosta vad det vill på en verkstad.

Det får nog bli så ändå, men nu kanske vi kan säga något mer till verkstaden än att "Avgassystemet bara lossnade" i alla fall  vilket jag tackar inläggen i den här tråden för.

jaka54
29 januari 2023 · 5 680 Inlägg

Men man undrar i alla fall hur avgassystemet till en så pass ny bil som eran (från 2011) inte håller längre!
Min 34 år gamla Audi 100 Avant 2,0E (från 1989) har ett avgassystem som fortfarande håller,  bägge ljuddämparna är näst intill rostfria , och det är ett Audi originalsystem , tillverkningsåret 1989 syns på bakre burken (ej rostfritt).

spillolja
29 januari 2023 · 4 014 Inlägg

Man har kanske inte alltid VW kvalitet på en fransk bil, men det varierar från modell/märke till modell/märke

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Flamslag
30 januari 2023 · 146 Inlägg

jaka54 skrev:
Men man undrar i alla fall hur avgassystemet till en så pass ny bil som eran (från 2011) inte håller längre!
Min 34 år gamla Audi 100 Avant 2,0E (från 1989) har ett avgassystem som fortfarande håller,  bägge ljuddämparna är näst intill rostfria , och det är ett Audi originalsystem , tillverkningsåret 1989 syns på bakre burken (ej rostfritt).

Bilen är väldigt låg och det har blivit en del ”gatkänning/stötar” mot underredet genom åren. Speciellt nu när Göteborg är en byggarbetsplats. Den vägen jag åker är t.ex omlagd där man tillfälligt får åka upp på en hög trottoarkant, åker man inte jättelångsamt här så stöter man emot underredet direkt. Misstänker att detta kan vara en av bovarna i dramat. Sen så är det väl också så att alla bilar är olika, även mellan bilar av samma märke och modell. Vi har haft väldigt lite problem med bilen för övrigt, fram till nu.  Men vi lämnar in den och hoppas på det bästa och framförallt att det inte blir en alltför kostsam historia.

Brådhis * Voff voff *
30 januari 2023 · 10 244 Inlägg

spillolja skrev:
Har Preem i kalmar möjlighet till oljebyte som OKQ8 i kalmar har ?

smile

Stämmer! Dessutom med möjlighet till högtryckstvätt... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
30 januari 2023 · 4 014 Inlägg

Brådhis skrev:
Stämmer! Dessutom med möjlighet till högtryckstvätt... smile

Gott mos, då vet man det nästa gång man har vägarna förbi stora staden Kalmar !

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Fredrik_M Freude am fahren
30 januari 2023 · 428 Inlägg

Skarven mellan det främre röret och den bakre ljuddämparen är ett elände att få isär när det gått några år och det rostat, så bara av den anledningen hade jag lämnat in bilen till en verkstad. Jag bytte min bakre dämpare för ett år sedan och hade då köpt dämparen själv eftersom jag ville ha en rostfri. Verkstaden bytte på 30 minuter och de tog  550 kr för besväret.

Peugeot 107 "Pendlarbilen" (2008)
Vansterfilen
30 januari 2023 · 94 Inlägg

Det där är standard på Peugeot 107. Hände mig två gånger under mina fyra år med bilen. Kostade 1500 inklusive arbete på verkstad för min del, kan du byta själv vilket är rätt simpelt kommer du undan med halva kostnaden om du beställer delar online.

Flamslag
31 januari 2023 · 146 Inlägg

Vansterfilen skrev:
Det där är standard på Peugeot 107. Hände mig två gånger under mina fyra år med bilen. Kostade 1500 inklusive arbete på verkstad för min del, kan du byta själv vilket är rätt simpelt kommer du undan med halva kostnaden om du beställer delar online.

Vi har varit i kontakt med en kille som jobbar på en bilverkstad och som min fru känner och han skall titta på det morgon. Han frågade om han inte bara kunde hänga på avgasröret men vi sa att det har ju rostat igenom och blivit ett hål så det är nog inte ett alternativ tyvärr. Hursomhelst så skall vi lämna den till honom imorgon, inkl. det lösa avgasröret, så får vi se vad han säger.  Tack för all hjälp och jag hoppas innerligt att det inte är för svåråtgärdat då vi är beroende av bil men inte riktigt har ekonomin för att köpa en ny just nu då kassan är ganska tom efter en renovering av lägenheten.

Vansterfilen
31 januari 2023 · 94 Inlägg

Flamslag skrev:

Vansterfilen skrev:
Det där är standard på Peugeot 107. Hände mig två gånger under mina fyra år med bilen. Kostade 1500 inklusive arbete på verkstad för min del, kan du byta själv vilket är rätt simpelt kommer du undan med halva kostnaden om du beställer delar online.

Vi har varit i kontakt med en kille som jobbar på en bilverkstad och som min fru känner och han skall titta på det morgon. Han frågade om han inte bara kunde hänga på avgasröret men vi sa att det har ju rostat igenom och blivit ett hål så det är nog inte ett alternativ tyvärr. Hursomhelst så skall vi lämna den till honom imorgon, inkl. det lösa avgasröret, så får vi se vad han säger.  Tack för all hjälp och jag hoppas innerligt att det inte är för svåråtgärdat då vi är beroende av bil men inte riktigt har ekonomin för att köpa en ny just nu då kassan är ganska tom efter en renovering av lägenheten.

Kostar det mer än 1500kr så gå därifrån. Det är en busenkel fix! Kolla denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=zRRYUCFkcCg

Andra gången det hände satt jag och funderade på om jag skulle fixa det själv, räknade ihop att kostnaden för delarna skulle bli typ 600-700kr. Hade lite mycket för mig så blev att jag lämnade in ändå, men det är en billig bil att hålla i drift!

Mew
31 januari 2023 · 2 152 Inlägg

Det beror ju dock på om det bara är ljuddämparen eller en komplett halvsats som behövs, och vad delarna kostar idag. Under 1500 får man inte en komplett halvsats monterad för någonstans, det täcker knappt delarna i de flesta fall.

Vansterfilen
31 januari 2023 · 94 Inlägg

Mew skrev:
Det beror ju dock på om det bara är ljuddämparen eller en komplett halvsats som behövs, och vad delarna kostar idag. Under 1500 får man inte en komplett halvsats monterad för någonstans, det täcker knappt delarna i de flesta fall.

Så är det ju. Men på dessa bilarna är det ljuddämparen som har en sjuk tendens att rosta.

Senast redigerat av Vansterfilen (31 januari 2023)

Flamslag
1 februari 2023 · 146 Inlägg

Mew skrev:
Det beror ju dock på om det bara är ljuddämparen eller en komplett halvsats som behövs, och vad delarna kostar idag. Under 1500 får man inte en komplett halvsats monterad för någonstans, det täcker knappt delarna i de flesta fall.

Vi skickade bilderna till honom och han hade fått tag i ett komplett avgassystem för 2700kr och ihop med arbetet så sa han att det skulle landa på ca 3500kr.  Överpris eller inte så får vi hoppa på det då vi inte kan stå utan bil och vi har tyvärr inte riktigt tid eller möjlighet att försöka fixa det själva. Det är som det är…

Senast redigerat av Flamslag (1 februari 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang