Min reservkraft

Jag håller på med ett projekt som handlar om reservkraft med ett elverk. Reservkraft som ska förse huset med lite ström vid strömavbrott.
  • 7 Följare
  • 6 176 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 mars 2023
vEight Baronen
13 februari 2023 · 1 434 Inlägg

Vad är anledningen till att du bygger ett seoarat system och inte kopplar upp dig på det befintliga? Är det för att helgardera att inte överbelasta generatorn? smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 februari 2023 · 14 039 Inlägg

vEight skrev:
Vad är anledningen till att du bygger ett seoarat system och inte kopplar upp dig på det befintliga? Är det för att helgardera att inte överbelasta generatorn? smile

Vill inte överbelasta generatorn. Det finns nog inte så många 3-fas elverk där man kan belasta de tre faserna olika i rimlig prisklass. Jag har ett 3-fas elverk som inte håller för olika belastning av faserna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
vEight Baronen
13 februari 2023 · 1 434 Inlägg

Vettemannen skrev:

vEight skrev:
Vad är anledningen till att du bygger ett seoarat system och inte kopplar upp dig på det befintliga? Är det för att helgardera att inte överbelasta generatorn? smile

Vill inte överbelasta generatorn. Det finns nog inte så många 3-fas elverk där man kan belasta de tre faserna olika i rimlig prisklass. Jag har ett 3-fas elverk som inte håller för olika belastning av faserna.

/Benny

Då är jag med. Risken med att snebelasta för hårt är ju att bränna en fas i statorn.  Jag kommer att koppla min på det befintliga systemet men det är ett äldre och större verk som lätt kommer klara min fastighet och snedbelastningen är nog inom toleransen. smile Spännande att följa dit projekt!

Elbilar kan dra åt helvete.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 februari 2023 · 14 039 Inlägg

vEight skrev:

Vettemannen skrev:

vEight skrev:
Vad är anledningen till att du bygger ett seoarat system och inte kopplar upp dig på det befintliga? Är det för att helgardera att inte överbelasta generatorn? smile

Vill inte överbelasta generatorn. Det finns nog inte så många 3-fas elverk där man kan belasta de tre faserna olika i rimlig prisklass. Jag har ett 3-fas elverk som inte håller för olika belastning av faserna.

/Benny

Då är jag med. Risken med att snebelasta för hårt är ju att bränna en fas i statorn.  Jag kommer att koppla min på det befintliga systemet men det är ett äldre och större verk som lätt kommer klara min fastighet och snedbelastningen är nog inom toleransen. smile Spännande att följa dit projekt!

Jag köpte ett 3-fas dieselelverk på c:a 4kw. Jag provade det och belastade faserna olika och jag brände nåt i generatorn. Lämnade in det på garantin. Elverket var nog inte mer än nån månad gammalt. Jag fick det lagat så efter det använder jag bara 1-fas delen på det och den delen ger c:a 3 kw. Det nya bensinelverket ger 3,2 kw konstant och 3,5 kw tillfälligt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 februari 2023 · 14 039 Inlägg

Jag har inte gjort så mycket idag på reservkraften men jag har ändå fått ner den gräsliga lysrörsarmaturen. Satte upp en Led-plafond i stället. På ena bilden lyser den ordinarie plafonden och på den andra bilden så lyser plafonden från reservkraften. Det fattas ett doslock nu och får jag dit det så ser det bättre ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-c10dbbce0398571e92289feaf0ca8329.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-c6699a7716041698e5e1d2ed3cc1dc12.jpg

Fortsättning följer.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 mars 2023 · 14 039 Inlägg

Det har inte hänt så väldigt mycket men jag använde elverket natten mellan torsdag och fredag. Det var ett annonserat strömavbrott för nån form av underhåll. Avbrottet skulle vara mellan 22.00 och 01.00.
21.30 så startade jag elverket och kopplade in vattenpumpen och kabeln in i huset så vi fick några lampor att lysa samt att jag kopplade in kyl/frys.
Jag skulle köra datorn men det mobila internet som jag har fungerade väldigt dåligt så nästa gång så kopplar jag in fiber och router/modem till reservkraften.
Strömmen kom tillbaks 01.30 så elverket fick gå i 4 timmar och förbrukade under den tiden c:a 2,3 liter bensin. c:a 50 kr kostade det att driva elverket dessa 4 timmar.
Igår fredag när jag kom hem från jobbet så gjorde jag det första oljebytet på elverket som då hade gått 7 timmar, något mer än de 5 timmar som manualen säger att oljebytet ska ske men jag tror inte att det är nån fara.

Fortsättning följer!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 mars 2023 · 17 455 Inlägg

Mm. Vi hade för någon vecka sedan cirka 5-6 strömavbrott om dagen i 2 dagar. Orsaken var en felaktig kabel som gjorde att systemet slogs ut allt mellan 10 minuter till 60 minuter lite slumpmässigt. Mycket irriterande. Då tände vi 12v-LED i taket och lät dessa vara tända vilket var gott. På ena toaletten satte vi in denna:

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud … ing-p99265

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang