Köpråd: Byte till ny bil och behöver lite råd.

Viggen00
28 januari 2023 · 7 Inlägg

Tjena!

Har tänkt och byta bil nu på senaste för att ha något aning nyare och roligare på vägen. Har kollat runt lite på blocket och har hittat fyra stycken som skulle kunna vara intressanta:
Volkswagen Scirocco 2.0 TSI - 2008 - 2010
Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI - 2010 - 2012
Audi A5 3.0 TDI / 2.0 TFSI / 2.0 TDI - 2009 - 2012
BMW 5-series antingen diesel eller bensin - 2008 - 2013

Läst på olika forum och sidor om lite vanliga problem med bilarna och om de är någonting att ha och det finns ju smått o gott satt säga. Men ville kolla här om det finns någon som ägt någon av bilarna och kanske vill dela med sig om vad de tyckte om den och om ni hade några problem eller allmänt bara vet om några standard problem med dem. Om ni har några andra tips på bilar som kan vara lite roliga så är min max budget för tillfället är runt 120-130k.

Är tacksam för all hjälp jag kan få! smile

Utmarks-Loke
28 januari 2023 · 5 833 Inlägg

Folkvagn/Audi hade stora problem med sina 2,0tfsi, kamkedjorna brast och det blev riktigt, riktigt dyrt att laga. Skall du ha en bil med den motorn så se till att den är tillräckligt ny för att ha kamrem. Dieselmotorerna är mycket bättre, även om de har sina sidor också. Men väljer du diesel så får du antingen hög skatt, eller så får du låg skatt men partikelfilter som inte tycker om ifall du bara kör korta turer.

Viggen00
28 januari 2023 · 7 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Folkvagn/Audi hade stora problem med sina 2,0tfsi, kamkedjorna brast och det blev riktigt, riktigt dyrt att laga. Skall du ha en bil med den motorn så se till att den är tillräckligt ny för att ha kamrem. Dieselmotorerna är mycket bättre, även om de har sina sidor också. Men väljer du diesel så får du antingen hög skatt, eller så får du låg skatt men partikelfilter som inte tycker om ifall du bara kör korta turer.

Har drygt 2 mil till jobbet så blir en liten sträcka fram och tillbaks så diesel på det sättet hade ju varit bättre, kanske är värt att ta höga skatt smällen och försöka hitta en lågmilad med diesel isåfall. 🤔 Har dock hört att 2.0L motorerna dricker ganska mycket olja men kanske är mer av ett problem med TFSI motorn och inte TDI:n.

Utmarks-Loke
29 januari 2023 · 5 833 Inlägg

Två mil är för lite för en dieselmotor, du behöver köra åtminstone 4-5 mil åt gången med jämna mellanrum för att bränna ur partikelfiltret och även EGR-ventilen mår bra av längre turer

granadadr
29 januari 2023 · 7 286 Inlägg

kör Vag på Jobbet,, dock mkt korta sträckor, ca 1-3 km åt gången, det gillar inte partikelfiltren, dock kör jag hårdare än mina kollegor så jag har mindre problem,  har man värmare på och kör 2 mil borde det räcka smile  för hur många pendlar 4-5 mil enkel väg med sin diesel vag??

lite konstigt att just Vag har dem problemen,, kör ford med psa diesel, haft flertalet och Tjejen har ofta haft den till jobbet, ca 1 km, ALDRIG sådana bekymmer , trots bara kortkörningar ofta utan motorvärmare,,

Senast redigerat av granadadr (29 januari 2023)

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Mossan1
29 januari 2023 · 2 796 Inlägg

granadadr skrev:
lite konstigt att just Vag har dem problemen,, kör ford med psa diesel, haft flertalet och Tjejen har ofta haft den till jobbet, ca 1 km, ALDRIG sådana bekymmer , trots bara kortkörningar ofta utan motorvärmare,,

Är det verkigen så att det är vanligare på VAG?
Eller är det bara så att VAG är så många fler till antalet än tex Ford att det upplevs så?
VAG är så många olika bilmodeller.

Hur som borde 2mil räcka, annars skulle majoriteten av alla dieselbilar ha problem regelbundet. 
Men kortkörningar är inte bra. Det är faktum.

Senast redigerat av Mossan1 (29 januari 2023)

Jesper328
29 januari 2023 · 2 365 Inlägg

Som alltid in denna prisklass så rekommenderar jag ingenting annat än Mercedes C200-220-250 CDI årsmodell 2012-2014.

En BMW skulle jag aldrig lägga dom pengarna på.
Föräldrarna har ägt både en e91 och en f30 de senaste åren.
Skruvade även en 5 serie 2018 nyligen.
Samtliga kändes lika moderna som en e46.

Up the RA
Viggen00
29 januari 2023 · 7 Inlägg

Jesper328 skrev:
Som alltid in denna prisklass så rekommenderar jag ingenting annat än Mercedes C200-220-250 CDI årsmodell 2012-2014.

En BMW skulle jag aldrig lägga dom pengarna på.
Föräldrarna har ägt både en e91 och en f30 de senaste åren.
Skruvade även en 5 serie 2018 nyligen.
Samtliga kändes lika moderna som en e46.

Hade en liten titt på en C250 eller C300 CDI i dem årsmodellerna men läste att det kunde vara lite krångel i alla fall med C300 CDI men det kanske inte är så farligt eller ganska ovanligt.

Tror det kunde vara krångel med turbo men är inte säker på det.

Senast redigerat av Viggen00 (29 januari 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 januari 2023 · 17 460 Inlägg

Viggen00 skrev:

Jesper328 skrev:
Som alltid in denna prisklass så rekommenderar jag ingenting annat än Mercedes C200-220-250 CDI årsmodell 2012-2014.

En BMW skulle jag aldrig lägga dom pengarna på.
Föräldrarna har ägt både en e91 och en f30 de senaste åren.
Skruvade även en 5 serie 2018 nyligen.
Samtliga kändes lika moderna som en e46.

Hade en liten titt på en C250 eller C300 CDI i dem årsmodellerna men läste att det kunde vara lite krångel i alla fall med C300 CDI men det kanske inte är så farligt eller ganska ovanligt.

Elfel förekommer ja. Jag var ett stort fan av Mercedes förr men numera är de opålitliga bilar. Kan skriva en novell om Farsan och hans 2018 S350 Bluetec...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
29 januari 2023 · 2 365 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Viggen00 skrev:

Jesper328 skrev:
Som alltid in denna prisklass så rekommenderar jag ingenting annat än Mercedes C200-220-250 CDI årsmodell 2012-2014.

En BMW skulle jag aldrig lägga dom pengarna på.
Föräldrarna har ägt både en e91 och en f30 de senaste åren.
Skruvade även en 5 serie 2018 nyligen.
Samtliga kändes lika moderna som en e46.

Hade en liten titt på en C250 eller C300 CDI i dem årsmodellerna men läste att det kunde vara lite krångel i alla fall med C300 CDI men det kanske inte är så farligt eller ganska ovanligt.

Elfel förekommer ja. Jag var ett stort fan av Mercedes förr men numera är de opålitliga bilar. Kan skriva en novell om Farsan och hans 2018 S350 Bluetec...

Just 200 till 250 cdi har motorn OM651.
Grymt stabila motorer som sällan krånglar.
De har ju sina fel de också, men generellt så är 40-50.000 mil inga problem.
Lite sensorer och sånt kan ju ge upp precis som på alla andra bilar.

Just en w204 eller w212, gärna 2012-2014 är de enda Mercorna tillverkade efter år 2000 jag skulle köpa.


Nyckelordet är ”blueefficiency”, och inte ”bluetec” som Hybrid nämner.

Up the RA
Viggen00
29 januari 2023 · 7 Inlägg

Jesper328 skrev:

Hybrid_ skrev:

Viggen00 skrev:

Hade en liten titt på en C250 eller C300 CDI i dem årsmodellerna men läste att det kunde vara lite krångel i alla fall med C300 CDI men det kanske inte är så farligt eller ganska ovanligt.

Elfel förekommer ja. Jag var ett stort fan av Mercedes förr men numera är de opålitliga bilar. Kan skriva en novell om Farsan och hans 2018 S350 Bluetec...

Just 200 till 250 cdi har motorn OM651.
Grymt stabila motorer som sällan krånglar.
De har ju sina fel de också, men generellt så är 40-50.000 mil inga problem.
Lite sensorer och sånt kan ju ge upp precis som på alla andra bilar.

Just en w204 eller w212, gärna 2012-2014 är de enda Mercorna tillverkade efter år 2000 jag skulle köpa.


Nyckelordet är ”blueefficiency”, och inte ”bluetec” som Hybrid nämner.

Är inte riktigt så insatt i Mercedes, är det någon större skillnad mellan E-klass och C-klass modellerna typ chassi, fjädring mässigt eller är det bara utrustning?

granadadr
29 januari 2023 · 7 286 Inlägg

Mossan1 skrev:

granadadr skrev:
lite konstigt att just Vag har dem problemen,, kör ford med psa diesel, haft flertalet och Tjejen har ofta haft den till jobbet, ca 1 km, ALDRIG sådana bekymmer , trots bara kortkörningar ofta utan motorvärmare,,

Är det verkigen så att det är vanligare på VAG?
Eller är det bara så att VAG är så många fler till antalet än tex Ford att det upplevs så?
VAG är så många olika bilmodeller.

Hur som borde 2mil räcka, annars skulle majoriteten av alla dieselbilar ha problem regelbundet. 
Men kortkörningar är inte bra. Det är faktum.

jag har då aldrig hört om andra bilar som har så mkt problem med just partikelfilter som just Vag värst är Skoda yeti, kan bara gå någon dag så sätter dem igen,, som sagt vi har extremt korta sträckor,, men endå,  psa peugeot renuault, mb bmw,Volvo, har jag aldrig hört har samma bekymmer och sååååå stor marknad kan väl ej vag ha??

Senast redigerat av granadadr (29 januari 2023)

Jesper328
29 januari 2023 · 2 365 Inlägg

Viggen00 skrev:

Jesper328 skrev:

Hybrid_ skrev:

Elfel förekommer ja. Jag var ett stort fan av Mercedes förr men numera är de opålitliga bilar. Kan skriva en novell om Farsan och hans 2018 S350 Bluetec...

Just 200 till 250 cdi har motorn OM651.
Grymt stabila motorer som sällan krånglar.
De har ju sina fel de också, men generellt så är 40-50.000 mil inga problem.
Lite sensorer och sånt kan ju ge upp precis som på alla andra bilar.

Just en w204 eller w212, gärna 2012-2014 är de enda Mercorna tillverkade efter år 2000 jag skulle köpa.


Nyckelordet är ”blueefficiency”, och inte ”bluetec” som Hybrid nämner.

Är inte riktigt så insatt i Mercedes, är det någon större skillnad mellan E-klass och C-klass modellerna typ chassi, fjädring mässigt eller är det bara utrustning?

Ja, storleken skiljer.
E-klass kommer även med luftfjädring, detta vill man undvika.
Lite bekvämare än vanlig fjädring, men problem med detta är nästan mer en regel än undantag.

Jag föredrar C-klass.
De är hyfsat rymliga.. jag är 191cm lång och kan sitta bakom mig själv med god marginal i en sådan.
Man får även in mycket skit i bagaget. smile
Exakt hur mycket de skiljer sig mot en E-klass rent storleksmässigt kan jag ej svara på.

Gällande utrustning så ska du sikta på "Avantgarde".
Det är det näst högsta utrustningspaketet, och det är inte värt att köra på en "AMG" enligt mig.

Up the RA
Viggen00
29 januari 2023 · 7 Inlägg

Jesper328 skrev:

Viggen00 skrev:

Jesper328 skrev:

Just 200 till 250 cdi har motorn OM651.
Grymt stabila motorer som sällan krånglar.
De har ju sina fel de också, men generellt så är 40-50.000 mil inga problem.
Lite sensorer och sånt kan ju ge upp precis som på alla andra bilar.

Just en w204 eller w212, gärna 2012-2014 är de enda Mercorna tillverkade efter år 2000 jag skulle köpa.


Nyckelordet är ”blueefficiency”, och inte ”bluetec” som Hybrid nämner.

Är inte riktigt så insatt i Mercedes, är det någon större skillnad mellan E-klass och C-klass modellerna typ chassi, fjädring mässigt eller är det bara utrustning?

Ja, storleken skiljer.
E-klass kommer även med luftfjädring, detta vill man undvika.
Lite bekvämare än vanlig fjädring, men problem med detta är nästan mer en regel än undantag.

Jag föredrar C-klass.
De är hyfsat rymliga.. jag är 191cm lång och kan sitta bakom mig själv med god marginal i en sådan.
Man får även in mycket skit i bagaget. smile
Exakt hur mycket de skiljer sig mot en E-klass rent storleksmässigt kan jag ej svara på.

Gällande utrustning så ska du sikta på "Avantgarde".
Det är det näst högsta utrustningspaketet, och det är inte värt att köra på en "AMG" enligt mig.

Hade ju varit otroligt fräckt och glida runt med luftfjädring men man klarar sig nog fint fint med vanliga fjädringen lol

Får ta lite tid nu i veckan och läsa på lite om Mercedes, kan ju helt klart vara en kandidat efter det jag hört här nu smile
Är dock fortfarande fast på A5 3.0 TDI:n, verkar som en trevlig bil. Elfel är en vanlig grej i alla fall med coupén men motorn verkar tuffa och gå utan större problem det som jag läst.

krambriw
29 januari 2023 · 427 Inlägg

Audi 3.0 TDi skulle jag undvika, kamkedja, svindyrt om den eller detaljer till den behöver bytas, hela moroten måste ut vad jag förstår, minst 100 papp och på den gamla vagnen lär du inte få maskinskada på försäkringen. Tickande ekonomisk bomb i snyggt fodral

Senast redigerat av krambriw (29 januari 2023)

Viggen00
29 januari 2023 · 7 Inlägg

krambriw skrev:
Audi 3.0 TDi skulle jag undvika, kamkedja, svindyrt om den eller detaljer till den behöver bytas, hela moroten måste ut vad jag förstår, minst 100 papp och på den gamla vagnen lär du inte få maskinskada på försäkringen. Tickande ekonomisk bomb i snyggt fodral

Har 3.0 TDI bara kamkedja eller bytte de någon gång till kamrem på den motorn? För 2.0 TDI har kamrem om inte jag har fel?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 januari 2023 · 17 460 Inlägg

3.0 TDI är ju som att lägga sig på motorvägen och tror att det inte gör ont. Kamkedjeras. Börjar med tänd motorlampa...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
29 januari 2023 · 4 020 Inlägg

kanske bättre att välja en Tsi och slippa DPF

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Viggen00
29 januari 2023 · 7 Inlägg

Tror nog inte DPF borde vara något större problem men helt klart skönt i slippa om inte bilen har självrengörande DPF, underlättar ju helt klart en del.
Brukar åka lite längre sträckor då och då men inte så ofta kanske någon gång eller två i månaden. Hade kanske kunna funka, vet inte hur effektiv den självrengörande DPF är dock och hur man vet om en bil har det men det kanske står om man läser om bilen på car.info eller något.

granadadr
30 januari 2023 · 7 286 Inlägg

Viggen00 skrev:
Tror nog inte DPF borde vara något större problem men helt klart skönt i slippa om inte bilen har självrengörande DPF, underlättar ju helt klart en del.
Brukar åka lite längre sträckor då och då men inte så ofta kanske någon gång eller två i månaden. Hade kanske kunna funka, vet inte hur effektiv den självrengörande DPF är dock och hur man vet om en bil har det men det kanske står om man läser om bilen på car.info eller något.

dem flesta om ej alla har det,, mina gamla Mondeo från 2009 har det, på vag måste man åka en längre bit med jämt varvtal över 2500 rpm tills partikellampan släcks,, om den tänts vill säga, om den varit tänd en stund så krävs det längre turer,, sist trodde jag ej det skulle fungera, tog nästan 2 mil innan den släcktes  sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang