Bälten i bältesbefriad Camper

Beardacuz
29 januari 2023 · 8 Inlägg

Hejsan! Är på jakt efter en husbil/husbuss.

Har hittat en intressant på blocket.
Dock så är den utan bälten. Ägaren säger att den är bältesbefriad då den är från 1980.
Men kan ett fordon från 1980 verkligen vara bältesbefriat då lagen kom till 1975?

Om den faktiskt är "lagligt" bältesbefriad går det att montera bälten själv/hos mekaniker som är säkra?

Tacksam för hjälp i okunskapen!

Brådhis * Voff voff *
30 januari 2023 · 10 245 Inlägg

Beardacuz skrev:
Hejsan! Är på jakt efter en husbil/husbuss.

Har hittat en intressant på blocket.
Dock så är den utan bälten. Ägaren säger att den är bältesbefriad då den är från 1980.
Men kan ett fordon från 1980 verkligen vara bältesbefriat då lagen kom till 1975?

Om den faktiskt är "lagligt" bältesbefriad går det att montera bälten själv/hos mekaniker som är säkra?

Tacksam för hjälp i okunskapen!

Har du ett regnummer? Då kan man gå in och titta i "Tilläggsinformation" i Bilregistret och se vad den har för dispenser.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Steff240
30 januari 2023 · 1 005 Inlägg

Är den C-reggad måhända? På tunga fordon kom väl bälteskravet först i slutet av 80-talet.

Beardacuz
30 januari 2023 · 8 Inlägg

Brådhis skrev:

Beardacuz skrev:
Hejsan! Är på jakt efter en husbil/husbuss.

Har hittat en intressant på blocket.
Dock så är den utan bälten. Ägaren säger att den är bältesbefriad då den är från 1980.
Men kan ett fordon från 1980 verkligen vara bältesbefriat då lagen kom till 1975?

Om den faktiskt är "lagligt" bältesbefriad går det att montera bälten själv/hos mekaniker som är säkra?

Tacksam för hjälp i okunskapen!

Har du ett regnummer? Då kan man gå in och titta i "Tilläggsinformation" i Bilregistret och se vad den har för dispenser.

Har tyvärr inget regnummer. Det är utsuddat på bilderna.

Beardacuz
30 januari 2023 · 8 Inlägg

Steff240 skrev:
Är den C-reggad måhända? På tunga fordon kom väl bälteskravet först i slutet av 80-talet.

Aha, spännande. Yes den är C-reggad. Då är det mycket rimligt att den är "lagligt" bältesbefriad.

Var lite rädd att någon tagit ut bälten på en gammal bil och bara kört den så.

Tack för svar

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 januari 2023 · 13 674 Inlägg

om du oroar dig över bälten ska du nog hålla dig välidigt långt ifrån dessa typer av fordon..   för det kommer kosta mer än det smakar...  man måste kunna skruva tunga fordon för att ens tänka tanken på att köpa sånna... framför allt sånna gamla högar tyvärr...

kommer inte gå igenom en enda besiktning utan en jäkla massa skruvande.

vet ju hur det är med våra bussar som är nya och rullar över 10k om året hur mycket små skit som händer under ett år.       bromsarna behöver gå igenom iallfall minst varje år inte för att dom är slitna utan för att beläggen fastnar.  på ett fordon från 80talet och som rullar extremt lite varje år kommer ha stora problem med både bromsar och rost i chassit..     

var med och körde hem en 1991 Setra 228dt som skulle bli husbuss men var D-reggad  så kompisen fick inte köra den.    och inte en enda besikting har den gått  smärtfritt igenom istort sätt rostlagning varje år..  därtill brustna spridar rör under färd och en massa skit mest hela tiden..       

vill bara varna lite innan köp av den typen av fordon.. är du beredd att lägga 1månad varje år för att hålla den igång eller har väldigt mycket pengar att betala någon kör på.. annars skulle jag avråda ett sånt köp.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
30 januari 2023 · 10 245 Inlägg

Growe skrev:
var med och körde hem en 1991 Setra 228dt som skulle bli husbuss men var D-reggad  så kompisen fick inte köra den.    och inte en enda besikting har den gått  smärtfritt igenom istort sätt rostlagning varje år..  därtill brustna spridar rör under färd och en massa skit mest hela tiden..

Av alla åbäken att bygga husbuss av... tongue Kanske inte en antik Setra är det rimliga förstahandsvalet. Det finns ju andra bussmärken som andas lite mer kvalitet... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Beardacuz
30 januari 2023 · 8 Inlägg

Growe skrev:
om du oroar dig över bälten ska du nog hålla dig välidigt långt ifrån dessa typer av fordon..   för det kommer kosta mer än det smakar...  man måste kunna skruva tunga fordon för att ens tänka tanken på att köpa sånna... framför allt sånna gamla högar tyvärr...

kommer inte gå igenom en enda besiktning utan en jäkla massa skruvande.

vet ju hur det är med våra bussar som är nya och rullar över 10k om året hur mycket små skit som händer under ett år.       bromsarna behöver gå igenom iallfall minst varje år inte för att dom är slitna utan för att beläggen fastnar.  på ett fordon från 80talet och som rullar extremt lite varje år kommer ha stora problem med både bromsar och rost i chassit..     

var med och körde hem en 1991 Setra 228dt som skulle bli husbuss men var D-reggad  så kompisen fick inte köra den.    och inte en enda besikting har den gått  smärtfritt igenom istort sätt rostlagning varje år..  därtill brustna spridar rör under färd och en massa skit mest hela tiden..       

vill bara varna lite innan köp av den typen av fordon.. är du beredd att lägga 1månad varje år för att hålla den igång eller har väldigt mycket pengar att betala någon kör på.. annars skulle jag avråda ett sånt köp.

Okej, tack för input.

Den är redan reggad som husbil nu när jag tittade närmare på annonsen. Så får köras på B96.

Vad är det som blir det svåra med att montera bälten? Skulle karossen och sidpelarna inte vara tillräckligt starka eller?

Måste vara många före mig som velat installera bälten på äldre fordon?

Beardacuz
30 januari 2023 · 8 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:
var med och körde hem en 1991 Setra 228dt som skulle bli husbuss men var D-reggad  så kompisen fick inte köra den.    och inte en enda besikting har den gått  smärtfritt igenom istort sätt rostlagning varje år..  därtill brustna spridar rör under färd och en massa skit mest hela tiden..

Av alla åbäken att bygga husbuss av... tongue Kanske inte en antik Setra är det rimliga förstahandsvalet. Det finns ju andra bussmärken som andas lite mer kvalitet... wink

Just den här är en Mercedes 608D som varit husbuss sedan 84.

Någon input om den modellen?

Dessutom, bromsarna ska bytas direkt vid köp ( om det blir så), då den fick nedslag på bromsverkan.

Beardacuz
30 januari 2023 · 8 Inlägg

Growe skrev:
om du oroar dig över bälten ska du nog hålla dig välidigt långt ifrån dessa typer av fordon..   för det kommer kosta mer än det smakar...  man måste kunna skruva tunga fordon för att ens tänka tanken på att köpa sånna... framför allt sånna gamla högar tyvärr...

kommer inte gå igenom en enda besiktning utan en jäkla massa skruvande.

vet ju hur det är med våra bussar som är nya och rullar över 10k om året hur mycket små skit som händer under ett år.       bromsarna behöver gå igenom iallfall minst varje år inte för att dom är slitna utan för att beläggen fastnar.  på ett fordon från 80talet och som rullar extremt lite varje år kommer ha stora problem med både bromsar och rost i chassit..     

var med och körde hem en 1991 Setra 228dt som skulle bli husbuss men var D-reggad  så kompisen fick inte köra den.    och inte en enda besikting har den gått  smärtfritt igenom istort sätt rostlagning varje år..  därtill brustna spridar rör under färd och en massa skit mest hela tiden..       

vill bara varna lite innan köp av den typen av fordon.. är du beredd att lägga 1månad varje år för att hålla den igång eller har väldigt mycket pengar att betala någon kör på.. annars skulle jag avråda ett sånt köp.

Den kommer förresten inte rulla så lite varje år.

Då jag inte jobbar heltid eller varje månad så kommer den rulla flera månader varje vinter, samt en del under vår, sommar och höst så att få problem pga att den står för mycket känns inte troligt.

Det enda jag undrade över var som sagt installation av bälten i en redan befintlig husbil/husbuss och hur man går tillväga med det.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 januari 2023 · 13 674 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:
var med och körde hem en 1991 Setra 228dt som skulle bli husbuss men var D-reggad  så kompisen fick inte köra den.    och inte en enda besikting har den gått  smärtfritt igenom istort sätt rostlagning varje år..  därtill brustna spridar rör under färd och en massa skit mest hela tiden..

Av alla åbäken att bygga husbuss av... tongue Kanske inte en antik Setra är det rimliga förstahandsvalet. Det finns ju andra bussmärken som andas lite mer kvalitet... wink

du hittar inga bussar med bättre kvalite än en Setra..     jag har kört mycket olika bussar och Setra och  Merceders är det som skapar minst probem  oavsätt årgång..   men gamla bussar rent allmänt är oftast ingen höjdare att hållas med.. dom är inte byggda för att köras med så länge..  dom går 120-140k sen är dom rätt vissna..   
sen börjar rosten ta dom när dom är 15år gamla..  och det är när dom är 20 folk tror att det är en bra ide att bygga om dom...   
den där 228dt gick att köra i 110-120 utan minsta problem hur stadig som helst fast den var gammal.. smile

problemet är ju att dom inte klarar av svenska vägarna.. och rosten äter dom totalt..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 januari 2023 · 13 674 Inlägg

Beardacuz skrev:

Growe skrev:
om du oroar dig över bälten ska du nog hålla dig välidigt långt ifrån dessa typer av fordon..   för det kommer kosta mer än det smakar...  man måste kunna skruva tunga fordon för att ens tänka tanken på att köpa sånna... framför allt sånna gamla högar tyvärr...

kommer inte gå igenom en enda besiktning utan en jäkla massa skruvande.

vet ju hur det är med våra bussar som är nya och rullar över 10k om året hur mycket små skit som händer under ett år.       bromsarna behöver gå igenom iallfall minst varje år inte för att dom är slitna utan för att beläggen fastnar.  på ett fordon från 80talet och som rullar extremt lite varje år kommer ha stora problem med både bromsar och rost i chassit..     

var med och körde hem en 1991 Setra 228dt som skulle bli husbuss men var D-reggad  så kompisen fick inte köra den.    och inte en enda besikting har den gått  smärtfritt igenom istort sätt rostlagning varje år..  därtill brustna spridar rör under färd och en massa skit mest hela tiden..       

vill bara varna lite innan köp av den typen av fordon.. är du beredd att lägga 1månad varje år för att hålla den igång eller har väldigt mycket pengar att betala någon kör på.. annars skulle jag avråda ett sånt köp.

Den kommer förresten inte rulla så lite varje år.

Då jag inte jobbar heltid eller varje månad så kommer den rulla flera månader varje vinter, samt en del under vår, sommar och höst så att få problem pga att den står för mycket känns inte troligt.

Det enda jag undrade över var som sagt installation av bälten i en redan befintlig husbil/husbuss och hur man går tillväga med det.

en arbetskamrat hade en sån där som hus buss.. vete tusan om den var bra eller dålig..   men oavsätt om det är en 2010 sån eller 1975 så är dom identiska.. motorn kommer alltid gå.   men bromsar bussningar och framför allt rosten som är extrem på dom där är det som kommer ta dom och göra att det blir dyrt.. 

köp inte en som inte är godkänd på bes.  så kan du njuta första året iallfall.. för det kostar mer än det smakar tyvärr.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang