Köpa bil med sprcka i vindrutan?

BMW_M5 Bilnörd
30 januari 2023 · 94 Inlägg

Som ni säkert vet så kostar det från 0-1500kr att byta vindrutan när en spricka (eller för många stenskott) har kommit. Grundregeln är att du har halvförsäkring eller helförsäkring på bilen.

Trots detta ser jag många nyare fina bilar som säljs med spricka i vindrutan. Kolla tex på KVD där mängder med bilar har sprickor. Troligen pga att det är leasing/ tjänstebilar där föraren inte har en egen vinning i att lämna in den på lagning innan nya bilen kommer.

Nu till min fråga:
Om jag köper denna bil med sricka så får jag inte ta detta på min egen försäkring (->1500kr) utan måste alltså betala fullpris? som jag förstår ofta är 10000kr+ på en modern bil med aktiv säkerhet och regnsensor.

Jag kan absolut se att många fuskar sig runt detta genom att köra 1-2mån och sedan byta rutan "pga nybliven spricka"

Bmw - ett glädjepiller på hjul.
Brådhis * Voff voff *
30 januari 2023 · 10 245 Inlägg

Ja, om du inte var försäkringstagare när skadan uppstod kan du inte heller ta det på din försäkring.

Sedan är det ju många som tar sig runt detta genom att det, vilket i sak ju faktiskt inte är fel, uppstår nya stenskott efter köpet som i sin tur då också föranleder byte av rutan.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
30 januari 2023 · 7 269 Inlägg

går ju att köra ett tag, och sedan ta det på försäkring,, dock kan man ju ej köpa en bil med spricka i synfältet och direkt byta på sin försäkring, så kolla att den har bes ett tag till innan köp

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Lucif3r
30 januari 2023 · 2 183 Inlägg

Ska man vara noggrann så täcker inte försäkringen befintlig spricka, nej....... Men jag tvivlar på att en endaste jäkel bryr sig om det. Det är ju en sån där sak som "alla" gör, och "alla" känner till att det görs - inkl. försäkringsbolagen själva.

Det enda fall jag öht. kan tänka mig att någon skulle ifrågasätta är om man köper en bil som fått *anmärkning* på vindrutan hos besiktningen, dvs att det finns faktisk dokumentation på att sprickan uppstod innan du köpte bilen. Annars, hur ska dom bevisa motsatsen? Det är billigare och enklare för försäkringsbolagen att helt enkelt bara byta rutan "no questions asked" än att börja "bråka" om det. Verkstäderna bryr sig ju inte, dom får ju sina pengar ändå.

Sen är det såklart upp till var och en hurvida man vill vara 100% ärlig eller inte. Själv anser jag att min premie jag betalar varje månad, samt historiskt sett kört skadefritt, mer än väl täcker upp mellanskillnaden på en vindruta då och då - nått ska jag f-n ha egen nytta av försäkringen big_smile
V70in har jag ägt i snart 11år, jag har bytt ruta på den en gång(direkt efter köp!), utöver det har försäkringen inte behövt betala ett skit för mig. Så det är ju... *snabb huvudräkning*... Typ 35k jag betalat i försäkring på 11 år, en ny vindruta kostar ca 5000kr till min V70, drar vi då ifrån självrisken så har f-bolaget alltså "betalat" 3500kr för mig, vilket då ger dom typ 31500kr "i fickan".
Det är så jag resonerar iaf smile Men som sagt, det är väl upp till var och en.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 januari 2023 · 13 674 Inlägg

granadadr skrev:
går ju att köra ett tag, och sedan ta det på försäkring,, dock kan man ju ej köpa en bil med spricka i synfältet och direkt byta på sin försäkring, så kolla att den har bes ett tag till innan köp

hur man än vrider det är sprickan där innan man teckar försäkringen så är det försäkringsbedrägeri att plocka ut en ny ruta.. 

många som inte tänker på att det faktist kan vara straffbart med det upplägget...     
kan vara värt att tänka på innan man gör något dyligt. 

vet att många gör det men det gör det inte mindre olagligt för det. 

säg tex att försäkringsbolaget kollar upp en gammal annons på bilen och ser att bilen säljs med trasig framruta och då sitter man där med en polisanmälan och antagligen en fällande dom för bedrägeri.

chansen att det upptäckts är liten men den finns där.
har själv stått och monterat ny vindruta i bilar jag köpt med en spricka i rutan 

det är inte skitskoj att först åka till skroten och plocka ur rutan och sen montera i den..och hoppas man inte spräcker rutan vid monteringen..

men heller lite jobb än att riskera problem

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
granadadr
31 januari 2023 · 7 269 Inlägg

Growe skrev:

granadadr skrev:
går ju att köra ett tag, och sedan ta det på försäkring,, dock kan man ju ej köpa en bil med spricka i synfältet och direkt byta på sin försäkring, så kolla att den har bes ett tag till innan köp

hur man än vrider det är sprickan där innan man teckar försäkringen så är det försäkringsbedrägeri att plocka ut en ny ruta.. 

många som inte tänker på att det faktist kan vara straffbart med det upplägget...     
kan vara värt att tänka på innan man gör något dyligt. 

vet att många gör det men det gör det inte mindre olagligt för det. 

säg tex att försäkringsbolaget kollar upp en gammal annons på bilen och ser att bilen säljs med trasig framruta och då sitter man där med en polisanmälan och antagligen en fällande dom för bedrägeri.

chansen att det upptäckts är liten men den finns där.
har själv stått och monterat ny vindruta i bilar jag köpt med en spricka i rutan 

det är inte skitskoj att först åka till skroten och plocka ur rutan och sen montera i den..och hoppas man inte spräcker rutan vid monteringen..

men heller lite jobb än att riskera problem

har du provat att såga ur en ruta för att sedan limma fast den? inget en vanlig svenne gör kan jag säga,, risken är MKT stor att man knäcker rutan,  jag känner en som tagit rutan ur sin egen skrotbil för att limma fast den, han jobbar med sådan och vet vad han gör men ett jävla jobb,, först såga ur 2 rutor, sedan ta bort gammalt lim utan att förstöra rutan, för att sedan limma med rätt  lim,, wink

zemet
31 januari 2023 · 4 030 Inlägg

granadadr skrev:

Growe skrev:

granadadr skrev:
går ju att köra ett tag, och sedan ta det på försäkring,, dock kan man ju ej köpa en bil med spricka i synfältet och direkt byta på sin försäkring, så kolla att den har bes ett tag till innan köp

hur man än vrider det är sprickan där innan man teckar försäkringen så är det försäkringsbedrägeri att plocka ut en ny ruta.. 

många som inte tänker på att det faktist kan vara straffbart med det upplägget...     
kan vara värt att tänka på innan man gör något dyligt. 

vet att många gör det men det gör det inte mindre olagligt för det. 

säg tex att försäkringsbolaget kollar upp en gammal annons på bilen och ser att bilen säljs med trasig framruta och då sitter man där med en polisanmälan och antagligen en fällande dom för bedrägeri.

chansen att det upptäckts är liten men den finns där.
har själv stått och monterat ny vindruta i bilar jag köpt med en spricka i rutan 

det är inte skitskoj att först åka till skroten och plocka ur rutan och sen montera i den..och hoppas man inte spräcker rutan vid monteringen..

men heller lite jobb än att riskera problem

har du provat att såga ur en ruta för att sedan limma fast den? inget en vanlig svenne gör kan jag säga,, risken är MKT stor att man knäcker rutan,  jag känner en som tagit rutan ur sin egen skrotbil för att limma fast den, han jobbar med sådan och vet vad han gör men ett jävla jobb,, först såga ur 2 rutor, sedan ta bort gammalt lim utan att förstöra rutan, för att sedan limma med rätt  lim,, wink

Är det så svårt verkligen? Vad jag sett så verkar man bara trä en stålvajer in bakom rutan och sedan sågar runt med den?
Jag har svårt att tänka mig att det är så komplicerat att inte en vanlig svenson med lite mekvana skulle klara det?

Men jag kanske har helt fel?
Jag har ingen egen erfarenhet av detta, bara nyfiken:)

Senast redigerat av zemet (31 januari 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 januari 2023 · 13 674 Inlägg

zemet skrev:

granadadr skrev:

Growe skrev:
hur man än vrider det är sprickan där innan man teckar försäkringen så är det försäkringsbedrägeri att plocka ut en ny ruta.. 

många som inte tänker på att det faktist kan vara straffbart med det upplägget...     
kan vara värt att tänka på innan man gör något dyligt. 

vet att många gör det men det gör det inte mindre olagligt för det. 

säg tex att försäkringsbolaget kollar upp en gammal annons på bilen och ser att bilen säljs med trasig framruta och då sitter man där med en polisanmälan och antagligen en fällande dom för bedrägeri.

chansen att det upptäckts är liten men den finns där.
har själv stått och monterat ny vindruta i bilar jag köpt med en spricka i rutan 

det är inte skitskoj att först åka till skroten och plocka ur rutan och sen montera i den..och hoppas man inte spräcker rutan vid monteringen..

men heller lite jobb än att riskera problem

har du provat att såga ur en ruta för att sedan limma fast den? inget en vanlig svenne gör kan jag säga,, risken är MKT stor att man knäcker rutan,  jag känner en som tagit rutan ur sin egen skrotbil för att limma fast den, han jobbar med sådan och vet vad han gör men ett jävla jobb,, först såga ur 2 rutor, sedan ta bort gammalt lim utan att förstöra rutan, för att sedan limma med rätt  lim,, wink

Är det så svårt verkligen? Vad jag sett så verkar man bara trä en stålvajer in bakom rutan och sedan sågar runt med den?
Jag har svårt att tänka mig att det är så komplicerat att inte en vanlig svenson med lite mekvana skulle klara det?

Men jag kanske har helt fel?
Jag har ingen egen erfarenhet av detta, bara nyfiken:)

nej det är inte jättesvårt....  skoj? nej inte det minsta..  men omöjligt? nej svårt? nej. tråkigt ja..

nu har jag jobbat med bilar sedan jag var 15bast uppväxt med en mekande farsa jag fick min första moppe när jag var 11-12bast motorn låg i en banan kartong  jag och mitt ett år äldre kusin mekade ihop både min och hans moppe själva från grunden.   har jobbat runt eller med bilar hela livet så visst är jag ingen nybörjare.
det jag har som är helt fantastiskt  ett jävla tålamod tills  jag kommer till ett visst..   

jag började med att åka till Billigskittema och köpte en massa rakbladsknivar och sen tog jag och polarn bilen från örebro till västerås till returbilen som det hette då.   Satte mig i en Seat arosa och skar tills rutan var lös kastade in den i baksätet och åkte hem...     
Där gjorde jag samma sak på min bil sen köpte jag riktigt rutlim på autoexperten samma som dom använder själva. det enda jag inte hade var en elektrisk doseringspistol..
Vilket gjorde det svårt att få det helt 100% men alternativet var att inte besikta bilen smile    rutan sitter fortfarande kvar än idag så där 10-11år senare smile   den 5maj 2012 köpte jag rutan    enligt min status på facebook tog det 6-7blad till rakbladskniven smile bildbevis när jag sitter och håller i rutan hela vägen hem så den inte ska gå sönder
https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-faae43d34c2571b757eb681c9d4bfd2d.jpg

Senast redigerat av Growe (31 januari 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
31 januari 2023 · 4 014 Inlägg

Det går bra att ta en huvvajer att såga ut rutan med

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang