Batteriluckan går inte att stänga

kalle2000
30 januari 2023 · 3 Inlägg

Tjenare!

Har en Golf GTE 2020. I morse drog jag ut ladd-kabeln som vanligt och stängde luckan. Fick ett meddelande att "kontrollera batteriluckan" när jag skulle köra iväg. Stiger av igen och tar en titt. Ser då att luckan är halvöppen och sitter fast. Går varken att öppna eller stänga.

Efter lite pill lyckas jag öppna luckan men ser då att självaste mekanismen verkar vara trasig (inringad i rött). Den rör någon centimeter in men stannar sedan. Alltså den svarta lilla cylindern som "tar emot" luckan. Verkar vara samma mekanism på vanliga tanklock också. Allt annat verkar vara helt.

Ringde VW och Nybilsgarantin tog slut för 2 månader sedan...

Någon som haft liknande problem? Kan man göra något själv eller är det bara att lämna in skiten? Kommer det kosta skjortan att fixa det?

(Som ni säkert märker är jag inte duktig på bilar) smile
Jag har ägt bilen sedan den var ny och aldrig varit med om en skada.

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245401/245401-1c7f576a70e7afecddffb62f8e649f03.jpg

Senast redigerat av kalle2000 (13 februari 2023)

kalle2000
30 januari 2023 · 3 Inlägg

Hittade en video på reparationen. Verkar inte vara så svårt.

https://www.youtube.com/watch?v=KevoR-q_IbM

jaka54
31 januari 2023 · 5 731 Inlägg

På vilket sätt vara mekanismen trasig! Att bara byta och inte ta reda på hur det funkar tilltalar inte mig. -Den ska ju vrida sig på något sätt antar jag.

kalle2000
13 februari 2023 · 3 Inlägg

jaka54 skrev:
På vilket sätt vara mekanismen trasig! Att bara byta och inte ta reda på hur det funkar tilltalar inte mig. -Den ska ju vrida sig på något sätt antar jag.

Det är den svarta cylindern som har slutat rotera/ röra sig. Bara någon millimeter fram och tillbaka. Som på ett trasigt tanklock.

Uppdatering:

Jag beställde en originaldel inne på VW (delen heter Ställelement) och bytte själv. Det var riktigt krångligt att få bort grillen först men det löste sig. Hade nästan sönder den då jag försökte få bort den med fel teknik. Är ju som sagt inte händig med bilar alls. Men det nya Ställelementet är nu på plats och varningslampan försvann direkt. Luckan funkar att öppna/ stänga igen. Sparade en rejäl slant på att försöka själv.

DavidUppsala
9 augusti 2023 · 1 Inlägg

Hej!
Jag löste detta på det vanliga sättet: Våld och WD-40 :-) Rekommenderas egentligen INTE. Detta är för dig som är på väg att ringa verkstaden men vill göra ett sista, lite lätt desperat, försök. Jag kan ha haft en massa tur som fick det att funka, så om det inte fungerar för dig så har jag tyvärr inget råd att ge.

Hade alltså felet där man kunde trycka in pistongen nästan ända in.
Så jag sprayade jag runt pistongen, bilen i upplåst läge, tog en mindre hammare och knackade på pistongen "lagom" hårt förbi läget där det var stopp.
Efter några slag for den ända in. MEN, då fastnade den i intryckt läge i stället (Hoppsan).
Efter några lås/upplåsningar på nyckeln så hoppade pistongen ut och allt fungerar nu som vanligt.

Jag vet inte om WD-40 gjorde någon nytta, men det verkar uppenbarligen som att något kärvat till sig, och då brukar ju WD-40 göra susen.

En brasklapp när det gäller hammaren: Om du inte är van att använda hammare, som till exempel att snickra eller använda huggmejsel, så får du vara väldigt försiktig så att du prickar rätt och inte slår för hårt. Sätt något emellan pistongen och hammaren, som en träkloss eller liknande, så att du inte skadar något.
Och om det blir flisor av grillen, skyll inte på mig, du gjorde det på egen risk :-)

torsen
9 augusti 2023 · 7 238 Inlägg

Jag är övertygad att vilket annat bilföretag som helst, utom VAG, skulle tagit detta mindre problem som goodwill, när garantitiden endast överskridits med 2 månader.
Skäms VAG!
Märkligt att folk fortsätter att köpa VAG-bilar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang