Hur en atomatlåda fungerar?

steffe105
30 januari 2023 · 88 Inlägg

Hej.
Har lagt upp en förfrågan tidigare om min bils beteende när jag stannar vid ett rödljus  att varvet på motorn kan börja hoppa. ( Framförallt nedåt.) Min fråga nu är vad händer med växellådan när du stannar med en automatlåda vid ett rödljus. Ligger den i någon form av neutral så motorn inte dör. För stannar du med en manuell utan att trampa ned kopplingen så dör ju bilen. Tänker om det är net läget som är mitt problem med bilen att den inte hoppar ur direkt till det såkallade friläge med drivern i?
Tack på förhand för svar.

Jesper328
31 januari 2023 · 2 333 Inlägg

Denna video förklarar det nog tusen gånger bättre än vad jag någonsin skulle kunna göra.
En torque converter, momentomvandlare på svenska, kan beskrivas som en vätskekoppling.. eller svartmagi, vilket som går bra.

https://www.youtube.com/watch?v=z5G2zQ_3xTc

...denna sitter alltså mellan motor och växellåda.

Senast redigerat av Jesper328 (31 januari 2023)

Up the RA
simlar
31 januari 2023 · 5 516 Inlägg

Vad är det för bil?
Finns flera olika modeller av automatväxlad växellåda.

Det som kallas för riktig automat är en växellåda med momentomvandlare som i videon Jesper328 länkar till.
Kopplingen mellan motor och låda är själva växellådsoljan som pumpas runt i momentomvandlaren och inuti växellådan är det planetväxlar, bromsband och lameller.
Dessa frikopplar inte vid stillastående.

Dubbelkopplingsväxellåda är annars väldigt vanligt bland lite nyare bilar, dom har två lamellkopplingar mellan motor och låda och är annars enkelt beskrivet som två manuella växellådor i en som styrs elektroniskt.
Dessa frikopplar vid stillastående.

Även CVT-växellåda är relativt vanligt, dom har jag för mig har en lamellkoppling mellan motor och låda och inuti lådan är det en stålkedja och två stålkonor istället för drev.
Dessa frikopplar vid stillastående.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Mossan1
31 januari 2023 · 2 751 Inlägg

Man ska också komma ihåg att det finns flera olika typer av automatlåda.
Och olika typer av "koppling" mellan motor och transmission.

Kan vara hydrualisk momentomvandlare som föregående syftar på.
Kan vara en vanlig lamellkoppling, fast automatisk manövrering.
Och senare automater har ofta dubbla lamellkopplingar som är automatiskt manövrerade. En kopplingslamell för back och 2, 4 , 6 osv, och andra för 1, 3 , 5 osv
För att kunna växla snabbt och gå lila lätt som en vanlig manuell.
Kan kallas direktdriven automat också

Vilken typ av sammankoppling är bra för föraren att veta.  Kanske inte för normal bilfärd så men för beteende vid krypkörning, släpbackning, eller annat som innebär kopplingsslirande.
Med en kopplingspedal är det mer uppenbart än om systemet gör det åt en.

Hydrualisk momentomvandlare kan "slira" helt utan att slitas (nästan).  Ingen mekanisk kontakt.

Medan lamellkopplingar, oavsett enkel, dubbel, torr eller våt, slits under detta slirande.

steffe105
1 februari 2023 · 88 Inlägg

Det är en mercedes clk 200 från 2005.
Är jag helt ute och cyklar att tro att det kan ha något med mitt fel? Att motorn hoppar i varv när jag bromsar in och stannar vid rödljuset. Eller inte riktigt hoppar mer sjuker under normal tomgång och upp igen. Ibland blir det bara när jag bromsar ner att motorn börjar skunka för mycket i varv. Nästan som att bromsa in för mycket med en manuel bil utan att trycka ned kopplingen. Men ibland fortsätter den i några sekunder när jag väl står stilla att gå upp och ned under normalt varvtal. Skit skumt....

Jesper328
1 februari 2023 · 2 333 Inlägg

Du har den femväxlade lådan.
Jag lurade in dig på villospår i din förra tråd då jag utgick ifrån att du hade den sjuväxlade.
Nu kan säkert detta fel med lock-up funktionen förekomma i de femväxlade lådorna också, men jag har varken hört eller varit med om det inom mina år hos Mercedes Benz.

Hade bilen "studsat" sig fram mot rödljuset så hade vi nog kunnat fundera mera på växellådan, tills dess vill vi gärna utesluta andra fel.

Fråga;
När felet uppstår, vad händer om du släpper bromsen?

Up the RA
steffe105
2 februari 2023 · 88 Inlägg

Jesper328 skrev:
Du har den femväxlade lådan.
Jag lurade in dig på villospår i din förra tråd då jag utgick ifrån att du hade den sjuväxlade.
Nu kan säkert detta fel med lock-up funktionen förekomma i de femväxlade lådorna också, men jag har varken hört eller varit med om det inom mina år hos Mercedes Benz.

Hade bilen "studsat" sig fram mot rödljuset så hade vi nog kunnat fundera mera på växellådan, tills dess vill vi gärna utesluta andra fel.

Fråga;
När felet uppstår, vad händer om du släpper bromsen?

Har inte riktigt tänkte på det. Men tror att det slutar. Ska försöka tänka på det nästa gång. Vad skulle det annars kunna vara. Hade det varit dåliga tändstift eller skit i soppa filter mm. Då borde det ju hända hela tiden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang