Hur mycket kan jag vrida Wastegaten innan det blir problem? Omappad Volvo S70 "Steg 3"

pellesverkstad
1 februari 2023 · 6 Inlägg

Har en S70 steg 3, är inte mappad just nu, eftersom mycket är ändrat efter stora problem och utbyte av delar såsom tex kam/vevaxelgivare, alla steg 3 delar är kvar, men jag har nu vridit i Westgaten 2 hela varv och det har blivit märkbar skillnad...
Hur mycket kan jag vrida innan det blir problem ? Och vad händer?




Redigerade rubriken åt dig. Vänligen tänk på denna nästa gång eller tråden riskerar att bli låst.

Mvh mod

Mack Forum- och sitemoderator
1 februari 2023 · 26 113 Inlägg

*HOST*

2§ När du startar en ny tråd
Viktigt: Skriv en korrekt formulerad rubrik som tydligt beskriver vad tråden handlar om. Trådar som inte följer rubrikanvisningarna stängs eller raderas utan förvarning. Se rubriksanvisningarna (3§).

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Jesper328
1 februari 2023 · 2 333 Inlägg

Vilka delar ingår i "steg 3"?

Beroende på trimfirma så har du viss säkerhetsmarginal uppåt i mapparna, men att bonntrimma genom att skruva wastegate osv kommer bara att ge dig problem i längden.
Och man skall definitivt inte hållas med det om man inte har en bredbandslambda.

Up the RA
pellesverkstad
1 februari 2023 · 6 Inlägg

Vet egentligen inte, det är Autotec i Trollhättan som gjorde den steg tre men de har kursat nu annars hade jag ringt dem

pellesverkstad
1 februari 2023 · 6 Inlägg

Vet egentligen inte, det är Autotec i Trollhättan som gjorde den steg tre men de har kursat nu annars hade jag ringt dem

pellesverkstad
1 februari 2023 · 6 Inlägg

Och vad är en bredbandslambda ?

Jesper328
1 februari 2023 · 2 333 Inlägg

Kolla upp vad steg3 innebär hos andra trimfirmor då.
De brukar erbjuda ungefär snarlika trimsatser.

En bredbandslambda mäter syrehalten i avgaserna och ger oss information om hur fett eller magert motorn går.
Skall man vara någorlunda seriös med sin trimning så är detta ett måste, speciellt om man ska laborera med laddtrycket utan att veta flödet på sina spridare, hur de mår, osv.

Kolla vad du har för spridare och hur mycket de flödar i cc/min.
Sedan så kan du räkna mellan 13 och 15 hästkrafter per 100cc.

Exempel 500cc spridare.
13 x 500/100 = 65hk
65hk x 5(cylindrar) = 325hk

13hk per 100cc motsvarar ungefär 85% duty cycle på spridarna.

Up the RA
pellesverkstad
2 februari 2023 · 6 Inlägg

Steg tre skulle vara 318hkr enligt Autotec.
Jag pratade med den killen som gjort den på Autotec, men han sa inte att de va på väg att kursa, för när jag ringde nästa gång, fick jag inte tag på dem..
Synd eftersom han visste precis hur den var gjord...

Berglund_89
3 februari 2023 · 1 474 Inlägg

får man vara fräck och fråga vilken bil det gäller?
https://www.garaget.org/?car=422154 <- min gamla.

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Lucif3r
4 februari 2023 · 2 183 Inlägg

S70 turbo har antingen motronic4.4 eller ME7 som styrsystem. Bägge är det ajjabajja att skruva någon WG-stång på utöver grundladdet(vilket är 0.4 på T5or, LTT vet jag inte på rak arm), resten styrs elektroniskt och hela bilen är programmerad just från antagandet att grundladdet är korrekt.

Ställer du om stången till något annat än det det ska vara så sätter du hela bilens kalkyler ur spel. M4.4 är mer kinkiga än ME7, då M4.4 saknar* MAP-givare och - egentligen - inte har en aning om vad laddtrycket faktiskt är. ME7 har MAP-givare som kommer indikera att laddet är åt h-e fel, och förhoppningsvis rädda motorn.

*egentligen har den en MAP-givare, men den används för att mäta atmosfärstrycket för att justera värdena utifrån det - inte för att mäta laddtrycket i motorn.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 februari 2023 · 13 673 Inlägg

steg 3 från a-tech är bara  3" downpipe och racekat och 3" system

inget mer än så... 

först på steg 4 skiljde det mer saker..   wastegaten ska bara vara grundladdtryck resten reglerar reglerventilen så man ska inte skruva på wastegate klockan för att få mer ladd... för då sätter man alla säkerhets system ur spel

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang