V90 CC eller Outlander PHEV?

Feta
4 februari 2023 · 3 Inlägg

Ska köpa bil men är helt kluven... Den optimala bilen hade nog varit en XC60 eller XC90 laddhybrid men det räcker budget inte till (250 000 kr). Mitsubishi Outlander har iof samma specs som en XC60 laddhybrid men det är en Mitsubishi. Kollar också på V90 CC, den har dock dieselmotor men verkar i övrigt vara en toppenbil.

Användningsområdet är: pendla men även kortare stadsturer samt AWD/4X4 då vägarna där vi bor stundvis är rätt grova och ibland inte skottade. Så ur det perspektivet är Outlander PHEV utmärkt och inom budget. V90 CC klarar nog off-road delarna bättre och är den finare bilen, pendelmässigt är ju diesel också bra men vad gäller kortare stadsturer så är den säkert sämre, samt dyrare att äga rent skattemässigt.

Vad tycker ni?

Ska jag välja bil med hjärnan (Outlander) eller med hjärtat (Volvo V90 CC)?

torsen
4 februari 2023 · 7 231 Inlägg

Använd hjärnan = Mitsubishi.

Feta
4 februari 2023 · 3 Inlägg

torsen skrev:
Använd hjärnan = Mitsubishi.

Ok men är det inte en "skitbil".

Mew
4 februari 2023 · 2 156 Inlägg

När det kommer till kvalitet hade jag valt en Mitsubishi över en Volvo 10 av 10 gånger. Hade inte tvekat en sekund. Det är tyvärr länge sedan Volvo faktiskt levde upp till sitt rykte om hållbarhet.
Däremot är det väldigt trevliga bilar att köra komfortmässigt, Volvon är nog trevligare än Mitsubishin där. Men jag hade ändå valt Outlandern.

Senast redigerat av Mew (4 februari 2023)

Brådhis * Voff voff *
4 februari 2023 · 10 275 Inlägg

torsen skrev:
Använd hjärnan = Mitsubishi.

Trodde inte du gillade franskt? wink

https://motorbranschen.mrf.se/extra-mit … i-sverige/

Hursom skulle jag kanske fundera en eller två gånger om man vill köpa ett märke som inte verkar riktigt kunna bestämma sig för om dom vill sälja bilar i Europa eller inte.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Radioaktiv
4 februari 2023 · 1 Inlägg

Mew skrev:
När det kommer till kvalitet hade jag valt en Mitsubishi över en Volvo 10 av 10 gånger. Hade inte tvekat en sekund. Det är tyvärr länge sedan Volvo faktiskt levde upp till sitt rykte om hållbarhet.
Däremot är det väldigt trevliga bilar att köra komfortmässigt, Volvon är nog trevligare än Mitsubishin där. Men jag hade ändå valt Outlandern.

Vilken bil tror du kommer stå sig bäst i prisutveckling?

torsen
4 februari 2023 · 7 231 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Använd hjärnan = Mitsubishi.

Trodde inte du gillade franskt? wink

Har haft ett 50-tal Cittror, mest 2CV, 3 Renault och 2 Peugeot, som alla fungerat tillfredsställande - utom en nyköpt BX19GT.
Har även köpt en ny Mitsubishi Pajero Shogun 3,5 - bilen funkade fint - men inte återförsäljaren - tyvärr!

Har även köpt 3 nya Volvokombin - sämre bilar får man leta efter!
Enl Vi Bilägare har deras V90 allvarlig gravrost redan vid 3 års ålder!

Hellre en Cittra på vägen än 10 Volvo på verkstad!

torsen
4 februari 2023 · 7 231 Inlägg

Radioaktiv skrev:

Mew skrev:
När det kommer till kvalitet hade jag valt en Mitsubishi över en Volvo 10 av 10 gånger. Hade inte tvekat en sekund. Det är tyvärr länge sedan Volvo faktiskt levde upp till sitt rykte om hållbarhet.
Däremot är det väldigt trevliga bilar att köra komfortmässigt, Volvon är nog trevligare än Mitsubishin där. Men jag hade ändå valt Outlandern.

Vilken bil tror du kommer stå sig bäst i prisutveckling?

Köper man en bil för prisutvecklingen, ska man nog avstå bil över huvud taget.
Du tycker Volvo är trevliga! Har du provat en nyare? Svart som en jordkällare med stängd dörr inuti!

Feta
4 februari 2023 · 3 Inlägg

torsen skrev:

Radioaktiv skrev:

Mew skrev:
När det kommer till kvalitet hade jag valt en Mitsubishi över en Volvo 10 av 10 gånger. Hade inte tvekat en sekund. Det är tyvärr länge sedan Volvo faktiskt levde upp till sitt rykte om hållbarhet.
Däremot är det väldigt trevliga bilar att köra komfortmässigt, Volvon är nog trevligare än Mitsubishin där. Men jag hade ändå valt Outlandern.

Vilken bil tror du kommer stå sig bäst i prisutveckling?

Köper man en bil för prisutvecklingen, ska man nog avstå bil över huvud taget.
Du tycker Volvo är trevliga! Har du provat en nyare? Svart som en jordkällare med stängd dörr inuti!

Vilken bil förlorar man minst på? Förutom den man inte köper.

Brådhis * Voff voff *
5 februari 2023 · 10 275 Inlägg

Feta skrev:
Vilken bil förlorar man minst på? Förutom den man inte köper.

En billig bil, tex en Dacia Duster. Iaf i faktiska pengar...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang