Fel på Lambdasonden?

Ballar
4 februari 2023 · 7 Inlägg

Hej! Håller nu på att felsöka min 740 då den går på tre cylindrar oftast och får fel mängd bränsle. Det är en regina från -92.
Jag har kollat så tändstiften får gnista och de får dom och sen har jag även skruvat ur lambdasonden och sotat av den. Märkte när jag höll på med det att jag även har ett avgasläckage, är de det som påverkar lambdan så mycket att motorn går på tre burkar eller är de nåt annat fel? Känns otroligt att ett litet avgasläckage kan påverka lambdan så mycket. Vad tror ni? Tänkte prova med att smeta på lite avgaspasta för att täta läckaget och mäta med multimeter på lambdan och se ifall den får någon ström.

Volvo 745 SE "Epa" (1992)
zzr94092
4 februari 2023 · 4 385 Inlägg

Läkage efter sonder har inget med motorgången att göra,men avgastestet blir fel vid bes..

Mossan1
5 februari 2023 · 2 805 Inlägg

Taskig lamdasond ger "bara" fel info ang bränslebandning generellt. Inte till specifik cylinder.

Är det en och samma cyl som missar?
Märks om man tar en tändkabel åt gången.
Om ja, är det tändkabel, tändstift, fördelarlock, spridare eller kompressionen.

Slumpvisa misständningar mellan cyl är nästan uteslutande tändningsfel. Då fördelare/lock.

Bränslefel pga lamda, LMM, elller andra givare ellrr läckage ger mera tvekande/orolig gång.  Inte regelrätta misständningar.

jaka54
5 februari 2023 · 5 719 Inlägg

Har du bytt fördelarlock, Tändstift (Volvo original) oct rotor? 
Har du kollat så du inte har läckage någonstans? Spruta på Brakekleen runt insugsslangar så märker du direkt om ett läckage finns eftersom motorvarvet går upp.
Något som också påverkar motorgången är: Rent luftfilter och ny motorolja/oljefilter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang