Startproblem V60 d3 - 2011

Rofflert
4 februari 2023 · 2 Inlägg

Hej på er allihopa!
Vänder mig nu till er mekar-gurus på denna sida efter jag går bet i felsökningen på min v60 här hemma.

Bilen har de senaste 2 månaderna haft startproblem ca 4-5 ggr. Dock har den startat igen efter några minuters vila vid alla tidigare tillfällen, men denna sista gången är den inte villig längre. När väl bilen varit igång efter ett sådant stopp har den gått precis som vanligt igen.

Hemmapulare som man är så har jag gjort felsökning efter min förmåga. Listar den info jag hittills fått fram.

*Startmotorn går runt, men bilen "tänder inte" upplever jag.
*Inget bränsle forsar då jag lossar bränsleledningen vid spridarna eller efter högtryckspumpen (heter den så?) som sitter innan förgreningen ut till spridarna. Vid detta test lossade jag ledningarna vid de två olika ställena och startade motorn för att se om bränsle kom fram.
*Bilen visar mängder av felkoder. Jag har dock fått för mig att detta beror på att jag kört slut på batteriet åtskilliga gånger under denna felsökning?
*Jag har kontrollerat glödstiften genom att lossa på "hättan" och gjort resistansmätning från toppen på glödstiftet och på jord. Ca 0.5 ohm på samtliga. ( bra värden enligt de sidor jag läst på)
*Mätt med en amperemeter på kablage fram till glödstift. Ca 5 ampere vid varje stift vid start.
*Dieselvärmaren fungerar och bränslepumpen går igång när jag startar den. Men vid normal start av bilen upplever jag att pumpen inte går igång som den ska. Bilen startar inte heller om jag får igång pumpen med hjälp av dieselvärmaren, och därpå gör ett startförsök av bilen.
*Försökt starta med diesellocket öppet utan framgång. (fick för mig att det kunde bli vacuum i tanken)

Mina tankar ligger nu i att det eventuellt ligger någon startspärr felaktigt i? Tänker på de gamla traktorerna där stoppen var utdragen.
Finns det några troliga stoppfunktioner på en v60 som kan ställa till problem?
Eller kan det vara själva styrenheten som fått fnatt?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 februari 2023 · 13 742 Inlägg

får du inget tryck till spridarna så är det något allvarligt fel. 

tryck till spridarna på en comonrail ska du alltid ha även om det blir lite lägre när den står avstängd så har du alltid tryck där när du släpper ett spridarrör. 

kolla felkoderna och både posta dom här och googla dom.  man får mer ledtrådar av felkoderna än vad man kan tro..  men du ska ha tryck i railen och den ska inte bryta den pga startspärrsproblem.. då har man tryck endå men den stannar direkt efter att den startat...   

om nu inte volvo frångår allt som alla andra tillverkare har för sig när dom gör startspärrar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jaka54
5 februari 2023 · 5 731 Inlägg

Låter som om bränslepumpen inte funkar eftersom ingen soppa kommer ut när du lossar slangen till spridarna.
Knacka på pumpen så får du se om motorn startar.

Rofflert
29 juli 2023 · 2 Inlägg

Problemet är löst äntligen, men det var lite av en följetång för att få det avklarat! Problemet var kontakten precis innan bränslepumpen som spökade, ett stift hade gett sig i den.

Jag lämnade in bilen till en mindre verkstad i februari för byte av bränslepump, allt tydde på att det var den som spökade då enligt efterforskningarna. Gjorde det inte själv då man behöver sänka hela tanken för att komma åt den alternativt såga ett hål under baksätet för att komma åt den på denna modell.
Efter pumpbytet gick bilen fint.. ända tills för 2 veckor sedan. Då började den strula precis på samma sätt igen. Sökte runt och började ana att det kunde vara kontakten som varit boven i dramat hela tiden. Anledningen till att bilen gått fint ett antal månader efter pumpbytet måste varit att denna verkstad var i och rörde i kontakten när had bytte pumpen, vilken förlängde livet på den en aning.

Körde denna gången in den till märkesverkstad och mekanikern mätte sig fram att det då troligen var kontakten. Vid byte av kontakten konstaterades dock att den relativt nya orginalpumpen hade gett sig pga den dåliga kontakten, så blev byte av den igen.

Efter många tusenlappar blir visdomen följande : Byt alltid kontakten innan pumpen då ett pumpbyte görs.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang