Dream Auto guaranteed, privatleasing av drömbil?

Limpsoft
4 februari 2023 · 4 Inlägg

Hej,

Kom precis upp upp inlägg på mina sociala medier från Dream auto i solna som fick mig att hajja till.

Denna bilfirma annonserar just nu deras ”dream auto guaranteed”-koncept.
Det innebär i kort följande:
Köp din bil med en fast månadskostnad samt ett fast restvärde, som firman sedan köper tillbaka bilen för efter avslutad period(24 månader).
Följande är ett exempel på deras instagram:

Audi r8, 2012.
Kontantinsats: 45 900.
Månadskostnad: 3900kr/månad
1st service/år. (Totalt 2st).
De bjuder på helförsäkring i 3 månader, men det behöver vi inte räkna med i detta exempel.
I min värld genererar detta en månadskostnad på totalt (med utslagen kontantinsats på alla 24 månader): 5812kr/månad.
+ försäkring såklart.

Jag är rätt obevandrad inom bilfinansieringar då jag kört mest på privatleasing och förmånsbil förutom vissa kontantköp i början av min ”bil-karriär”.
I min värld låter det som överkomlig summa för att få köra en rolig bil i två år(finns fler exempel på deras instagram, dyrare och billigare).
Ska tilläggas att jag inte tänkt att köpa en bil via detta upplägg eller denna firma. Jag har de bilar jag behöver. Så ni behöver inte komma med andra tips, utan jag blev bara paff och nyfiken på om det är så här det brukar fungera!


Min frågor är:
1. Är detta vattentätt eller kommer det tillkomma avgifter eller liknande? Kanske någon som hoppat på denna dealen hos just denna bil-firma eller annan firma med liknande upplägg?
2. Är detta ett vanligt finansierings-upplägg för köp av bilar, låter ju som en renrasig leasing fast med en kontantinsats..

Tack på förhand!

Audi A6 (2002)
Janneutanb
5 februari 2023 · 7 267 Inlägg

Låter definitivt exakt som en vanlig leasing.
Så det tillkommer säkert milbegränsning samt den stenhårda kollen när man lämnar tillbaka bilen som brukar sluta med att man får punga upp mera pengar.

140,000kr för att köra en 11 år gammal häftig bil i 2 år lockar då inte mig.
Men visst har man ett ganska så välbetalt jobb och byter bilar relativt ofta kanske det känns som en enkel lösning .

Brådhis * Voff voff *
5 februari 2023 · 10 244 Inlägg

Limpsoft skrev:
Kontantinsats: 45 900

Janneutanb skrev:
Låter definitivt exakt som en vanlig leasing.

Nåja... Privatleasing brukar inte ha kontantinsats. Tvärtom!

Jag har personligen svårt att se fördelarna med detta upplägg?

Enda "fördelen"(?) är att du slipper försöka sälja bilen själv efter två år, så om du absolut bara tänkt äga bilen ett kortare tag så finns den fördelen. Men annars är det ju bara ett krångligt ägande, där du får betala (minst) lika mycket som om du hade köpt den och dessutom riskerar att få betala för slitage vid återlämnandet och kör runt med känslan av "lånad" bil...?!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Limpsoft
5 februari 2023 · 4 Inlägg

Brådhis skrev:

Limpsoft skrev:
Kontantinsats: 45 900

Janneutanb skrev:
Låter definitivt exakt som en vanlig leasing.

Nåja... Privatleasing brukar inte ha kontantinsats. Tvärtom!

Jag har personligen svårt att se fördelarna med detta upplägg?

Enda "fördelen"(?) är att du slipper försöka sälja bilen själv efter två år, så om du absolut bara tänkt äga bilen ett kortare tag så finns den fördelen. Men annars är det ju bara ett krångligt ägande, där du får betala (minst) lika mycket som om du hade köpt den och dessutom riskerar att få betala för slitage vid återlämnandet och kör runt med känslan av "lånad" bil...?!

Har kört med privatleasing och förmånsbil på jobb, så jag vet att det inte är en kontantinsats i dessa upplägg. Men jag slog ju ut kostnaden över alla månader för att jämföra totala kostnaden..
Och känslan av att ”låna” bilen har då aldrig varit något problem för mig i alla fall.
Den fördelen jag såg att kostnaden för ”att låna” en audi r8 i två år är samma som att privatlease’a en vanlig sketen kia i dessa tider.
I båda fallen får man eventuellt stå för skador på bilen.

Som sagt, r8an var bara ett exempel och inget jag tänker gå in i. Men min fråga var huruvida detta var ett ”tryggt kontrakt” att gå in samt om detta med restvärde osv är en vanlig finansiering.

Audi A6 (2002)
xXSammy
5 februari 2023 · 6 566 Inlägg

Går att lägga kontoinsats på en leasing bil för att sänka månadskostnaden

Blir dock inte billigare totalt sett.
: )

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang