Återkommande problem med elektrisk styrservo (EPS) på Hyundai i30cw 2009

Kallek89
6 februari 2023 · 18 Inlägg

Hejsan,

För lite mer än ett år sedan köpte jag en begagnad Hyundai i30cw. Efter cirka 2,5 månad bråkade den elektriska styrservon (Electronic Power Steering på engelska). En dag skulle jag backa ut från carporten, noterade att bilen var extremt trögstyrd samt att EPS-lampan lyste på instrumentpanelen.

Det visade sig att det var kontaktrullen som var dålig. Eftersom att bilen var någorlunda nyköpt gick reparation på garanti hos bilfirman. Bra timing, tänkte jag och sedan dess har bilen fungerat bra. Jag har inte kört jättemycket men nästan dagligen, tagit en lite längre vända varje vecka (upp mot 1 timme) samt någon dagstur då och då.

För en vecka sedan återkom dock exakt samma problem. Skulle backa ut, ratten var extremt trögstyrd, EPS-lampan lyste på instrumentpanelen.

Bilen befinner sig nu hos bilfirman/verkstaden igen och det verkar som att det är samma fel. Om det visar sig att det är fel relaterat till kontaktrullen går det på garantin från förra reparation. Så långt, allt väl.

Dock funderar jag på hur jag ska resonera kring detta. Som jag ser det finns det två huvudsakliga alternativ:

1. Jag har haft väldig otur (eller tur i oturen). Den nya kontaktrullen var av dålig kvalité, felaktig installerad eller dylikt. Väldigt låg risk att samma sak eller något snarlikt ska ske igen. 

2. Det är ett mer generellt och/eller relaterat fel som spökar. Även om en ny kontaktrulle sätts in är risken hög att jag får snarlikt eller exakt samma fel igen.

Lite osäker på hur jag ska förhålla mig till detta och i nästa steg huruvida jag ska behålla eller sälja bilen.

Hur tycker forumet att jag bör agera/resonera? Tacksam för all input!

Inser att det är en ganska bred fråga men slänger ut den lite på volley.

Fakta om bilen:

Hyundai i30cw 2009 1,6 diesel.
Gått cirka 10- 11 000 mil.
Servad regelbundet med ett glapp för ett par år sedan (då den dock gick desto mindre). Senast servad i höstas på lokal verkstad.

Som sagt: Utöver detta funkar bilen som förväntat. Det är ju ingen premiumbil men fullt duglig för mina behov. Inga elfel, problem med att starta eller dylikt. Visst, lite segare att starta när det var sisådär tio minus och den stått ett dygn eller så men ingen stor skillnad.

Allt gott!

//Kalle

Senast redigerat av Kallek89 (6 februari 2023)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 februari 2023 · 13 669 Inlägg

utdraget batteri kan sätta servon ur spel...    dom är rätt känsliga nämligen för spänningsfall och då stänger den av sig.. iallfall på andra märken..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Kallek89
6 februari 2023 · 18 Inlägg

Growe skrev:
utdraget batteri kan sätta servon ur spel...    dom är rätt känsliga nämligen för spänningsfall och då stänger den av sig.. iallfall på andra märken..

Låter rimligt. Dock har jag inte fipplat alls med batteriet. Felet kom dessutom efter att jag hade kört Borås-Jönköping tur och retur över dagen.

Kallek89
9 februari 2023 · 18 Inlägg

Uppdatering:

Pratade med verkstaden. De sa att bilens styrning fungerade när de skulle köra in den idag. Jag stötte på felet 30/1, den bärgades 1/2 och 2/2. Idag är det 9/2. Väldigt märkligt.

De har i alla fall bytt kontaktrullen (igen). Hur hade ni tänkt?

Som jag ser det finns det två huvudsakliga alternativ:

1. Jag har haft väldig otur (eller tur i oturen). Den nya kontaktrullen var av dålig kvalité, felaktig installerad eller dylikt. Väldigt låg risk att samma sak eller något snarlikt ska ske igen.

2. Det är ett mer generellt och/eller relaterat fel som spökar. Även om en ny kontaktrulle sätts in är risken hög att jag får snarlikt eller exakt samma fel igen.

Vad säger forumet? Sälja/byta eller behålla?

Ertert
9 februari 2023 · 2 Inlägg

När har du bytt batteri senast i den? Om aldrig sku ja börja där, elektronisk servo är känsligt för spänmingsfall. Är batteriet mer än två år så är de ofta förbrukat i en mordenare bil

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 februari 2023 · 13 669 Inlägg

Ertert skrev:
När har du bytt batteri senast i den? Om aldrig sku ja börja där, elektronisk servo är känsligt för spänmingsfall. Är batteriet mer än två år så är de ofta förbrukat i en mordenare bil

det är min tanke oxå... elservo är så otroligt känsliga..

men antar att dom kollat felkoderna och sätt några felkoder..  man kan ju bara göra vilda gissningar när man inte har allt fakta framför sig.  men batteriet är ofta felkällor till märkliga fel.     man kan tro att batteriet är bra nog men att den ibland dippar så långt ner vid startförsöket att den sätter styrenheter ur spel  räcker med en död cell för att allt verkar ganska normalt bilen startar för det mesta men spänningen droppar långt under 12volt när man kör startmotorn.. och då spelar det ingen roll hur laddat batteriet är.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Kallek89
9 februari 2023 · 18 Inlägg

Growe skrev:

Ertert skrev:
När har du bytt batteri senast i den? Om aldrig sku ja börja där, elektronisk servo är känsligt för spänmingsfall. Är batteriet mer än två år så är de ofta förbrukat i en mordenare bil

det är min tanke oxå... elservo är så otroligt känsliga..

men antar att dom kollat felkoderna och sätt några felkoder..  man kan ju bara göra vilda gissningar när man inte har allt fakta framför sig.  men batteriet är ofta felkällor till märkliga fel.     man kan tro att batteriet är bra nog men att den ibland dippar så långt ner vid startförsöket att den sätter styrenheter ur spel  räcker med en död cell för att allt verkar ganska normalt bilen startar för det mesta men spänningen droppar långt under 12volt när man kör startmotorn.. och då spelar det ingen roll hur laddat batteriet är.

Tack båda! Jag har inte bytt batteri. Köpte bilen för ett år sedan. Men det kan ju vara en idé. Billigt att testa också.

Kallek89
10 februari 2023 · 18 Inlägg

Bad verkstaden att köra ett batteritest så får se vad det ger. De har i vilket fall bytt kontaktrulle (igen). Vet i tusan om jag ska "chansa" och ha bilen kvar eller satsa på en ny. Vore så skönt med en lite nyare, (förhoppningsvis) mer bekymmersfri bil. Men men...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 februari 2023 · 13 669 Inlägg

Kallek89 skrev:
Bad verkstaden att köra ett batteritest så får se vad det ger. De har i vilket fall bytt kontaktrulle (igen). Vet i tusan om jag ska "chansa" och ha bilen kvar eller satsa på en ny. Vore så skönt med en lite nyare, (förhoppningsvis) mer bekymmersfri bil. Men men...

om du vill ha en bekymmerfri bil är mitt tips att köpa en gammal bil.. typ en volvo pv eller något i bra skick..    smile

det ger minst problem och billigast att laga..   ju nyare bil ju mer elskit är det som garanterat kommer strula förr eller senare..  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Kallek89
10 februari 2023 · 18 Inlägg

Growe skrev:

Kallek89 skrev:
Bad verkstaden att köra ett batteritest så får se vad det ger. De har i vilket fall bytt kontaktrulle (igen). Vet i tusan om jag ska "chansa" och ha bilen kvar eller satsa på en ny. Vore så skönt med en lite nyare, (förhoppningsvis) mer bekymmersfri bil. Men men...

om du vill ha en bekymmerfri bil är mitt tips att köpa en gammal bil.. typ en volvo pv eller något i bra skick..    smile

det ger minst problem och billigast att laga..   ju nyare bil ju mer elskit är det som garanterat kommer strula förr eller senare..  smile

Haha, ja. Det ligger nog en hel del i det.

Jag har i alla fall kört ett batteritest nu. Lägger resultatet nedanför:

SOC: 12.38V
RATED: 630EN
MEASURED: 536A

State of health: 85 %
State of charge: 72 %

Inga ledtrådar där?

xXSammy
10 februari 2023 · 6 566 Inlägg

85% SOH är ändå helt okej, start/stopp lär lägga av först eller extravärmare om det finns.

Kan vara så att det sitter en separat (eller inbyggd) rattvinkelgivare i styrväxeln eller styrkolumnen beroende på hur det ser ut. Men är det garanti så är de, bara avvakta

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 februari 2023 · 13 669 Inlägg

xXSammy skrev:
85% SOH är ändå helt okej, start/stopp lär lägga av först eller extravärmare om det finns.

Kan vara så att det sitter en separat (eller inbyggd) rattvinkelgivare i styrväxeln eller styrkolumnen beroende på hur det ser ut. Men är det garanti så är de, bara avvakta

ja det borde inte skapa dom problemen..   hade en cell dött hade det synas på det testet direkt.

visst kanske ladda batteriet kan vara en bra ide.  men iövrigt är det ju inte nått problem ännu. 

så tråkigt med sånna där fel. 

vet på min audi a2 vissa modeller har en separat givare till rattaxelgivaren  och en anna variant har den inbyggd vid ratten.   den ena går att köpa den andra går inte att uppbringa.    det är nackdelen med ovanliga bilar. 

men där bygger man om till den nya modellen på något sätt..  ganska märkligt att en sån bil ens har antisladd  min är en 2003 och har det.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Kallek89
10 februari 2023 · 18 Inlägg

Growe skrev:

xXSammy skrev:
85% SOH är ändå helt okej, start/stopp lär lägga av först eller extravärmare om det finns.

Kan vara så att det sitter en separat (eller inbyggd) rattvinkelgivare i styrväxeln eller styrkolumnen beroende på hur det ser ut. Men är det garanti så är de, bara avvakta

ja det borde inte skapa dom problemen..   hade en cell dött hade det synas på det testet direkt.

visst kanske ladda batteriet kan vara en bra ide.  men iövrigt är det ju inte nått problem ännu. 

så tråkigt med sånna där fel. 

vet på min audi a2 vissa modeller har en separat givare till rattaxelgivaren  och en anna variant har den inbyggd vid ratten.   den ena går att köpa den andra går inte att uppbringa.    det är nackdelen med ovanliga bilar. 

men där bygger man om till den nya modellen på något sätt..  ganska märkligt att en sån bil ens har antisladd  min är en 2003 och har det.

Ja, jag tänker också det. Min reaktion på testet var "inte perfekt, men helt okej". Jag frågade bilfirman/verkstaden när jag hämtade bilen idag och de var lite konfunderade också. De är dock inne på att det var något internt fel i kontaktrullen. De har nu satt i en ny sådan (igen). Allt gick på garantin. 

Så jag vet i fanken. Behålla bilen och hoppas på det bästa eller byta innan det händer igen? Vet i tusan om jag bara haft oflyt med det här felet två gånger och den kommer gå som den ska framöver eller om det bara är en tidsfråga innan det är dags igen. Lurigt!

Ertert
14 februari 2023 · 2 Inlägg

Jag hade låtit dom byta grejerna för de är gratis, men oavsett bytt batteri sen(men inte till ett det står Hyundai på och absolut inte ett Biltema, köp typ exide eller varta, brukar va bra pris o funkar finfint o du slipper betala extra för att få Hyundai tryck på de) batteritest ger jag inte mycke för o frågat istället, hur ser din körning ut till dagligdags?

Mycke kortkörningar? Isåfall byt även om testerna säger "typ ok" o så sku ja rekomendera underhållsladdning ibland speciellt på vintern efter det. En mordern bil klarar inte ett "typ ok" batteri om man inte kör därefter och blir därmed mer felkänslig.

Har du fått se nå resultat på felkodsläsningarna? För är de batteriet som spökar ligger det ofta felkoder i flera system o ibland tillomed felkoder som säger "för låg spänning" typ...

Hittar du var batteriet sitter på bilen(sorry vet inte om du bara kör o fyller spolarvätska eller om du har mer koll än så) så kan de ju vara lite spännande o kika på datumet på de om de finns något

Kallek89
27 maj 2023 · 18 Inlägg

Nu har det skett igen. Denna gång när jag stod stilla och skulle svänga vänster i korsning. Måttligt kul.
Lyckades ratta hemma utan styrservon. Gick sedan ut och körde ett par starter och vips är felet borta. Definitivt batteriet/elfel iom det?

xXSammy
27 maj 2023 · 6 566 Inlägg

Kallek89 skrev:
Nu har det skett igen. Denna gång när jag stod stilla och skulle svänga vänster i korsning. Måttligt kul.
Lyckades ratta hemma utan styrservon. Gick sedan ut och körde ett par starter och vips är felet borta. Definitivt batteriet/elfel iom det?

Nej.

Dåligt batteri märks bara av vid startförsök eller om start/stopp inte fungerar
Större risk att servomotorn gått sönder för det vore väldigt märkvärdigt om rattvinkelgivaren går sönder en tredje gång

De/Dem
Kallek89
27 maj 2023 · 18 Inlägg

xXSammy skrev:

Kallek89 skrev:
Nu har det skett igen. Denna gång när jag stod stilla och skulle svänga vänster i korsning. Måttligt kul.
Lyckades ratta hemma utan styrservon. Gick sedan ut och körde ett par starter och vips är felet borta. Definitivt batteriet/elfel iom det?

Nej.

Dåligt batteri märks bara av vid startförsök eller om start/stopp inte fungerar
Större risk att servomotorn gått sönder för det vore väldigt märkvärdigt om rattvinkelgivaren går sönder en tredje gång

Okej. Kan det vara att det varit fel på servomotorn hela tiden eller är det mer sannolikt att det är ett nytt fel?

Funderar på hur jag ska hantera detta. Just nu känner jag mest att jag bara vill bli av med bilen.

xXSammy
27 maj 2023 · 6 566 Inlägg

Kallek89 skrev:
Okej. Kan det vara att det varit fel på servomotorn hela tiden eller är det mer sannolikt att det är ett nytt fel?

Funderar på hur jag ska hantera detta. Just nu känner jag mest att jag bara vill bli av med bilen.

Felet har ju åtgärdats tidigare genom att byta rattvinkelgivare och det har fungerat, då.
Kan vara så att styrenheten till servomotorn (Sitter ihop) är defekt så när de utfört en kalibrering efter byte, om det ens behövs på i30, så tycker den att allt är bra tills den tappar minnet igen. Men ett sånt fel är svårt/omöjligt att bevisa, vissa verkstadsmanualer hänvisar att en komponent ska bytas först innan nästa döms ut. (t.ex. så ska rattstyrenheten på Mustang 2015 bytas ut om växelpaddlarna inte fungerar trots att motorstyrdonet får en signal ifrån dem)

Kontakta ditt försäkringsbolag, finns begagnade men de har gått dubbelt så långt.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Hyund … risk/Alla/

Senast redigerat av xXSammy (27 maj 2023)

De/Dem
Kallek89
27 maj 2023 · 18 Inlägg

xXSammy skrev:

Kallek89 skrev:
Okej. Kan det vara att det varit fel på servomotorn hela tiden eller är det mer sannolikt att det är ett nytt fel?

Funderar på hur jag ska hantera detta. Just nu känner jag mest att jag bara vill bli av med bilen.

Felet har ju åtgärdats tidigare genom att byta rattvinkelgivare och det har fungerat, då.
Kan vara så att styrenheten till servomotorn (Sitter ihop) är defekt så när de utfört en kalibrering efter byte, om det ens behövs på i30, så tycker den att allt är bra tills den tappar minnet igen. Men ett sånt fel är svårt/omöjligt att bevisa, vissa verkstadsmanualer hänvisar att en komponent ska bytas först innan nästa döms ut. (t.ex. så ska rattstyrenheten på Mustang 2015 bytas ut om växelpaddlarna inte fungerar trots att motorstyrdonet får en signal ifrån dem)

Kontakta ditt försäkringsbolag, finns begagnade men de har gått dubbelt så långt.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Hyund … risk/Alla/

Okej! Dock så funkar den ju när jag var ute och startade igen efter att ha kommit hem. Men visst bör det vara hög risk att problemet återkommer (snart) igen?

torsen
27 maj 2023 · 7 198 Inlägg

Nyare/modernare bilar har vanligtvis inte voltmeter.
Men de har i regel stop/start-funktion.
På de flesta bilar indikeras låg batterispänning genom att varningslampa för stop/start tänds.
Varningslampan vill uppmärksamma föraren på att start/stop-funktionen bör kopplas ur med anledning av att batterispänningen är så låg att startfunktion äventyras.
Man ska tolka den här varningslampan som att batterispänning är för låg.
Händer för mig vintertid när det är kallt och efter många korta körningar utan mellanliggande längre körningar så att batteriet inte hunnit laddas upp.

Kort sagt: Indikeringslampan varnar i princip för låg batterispänning.

B t w så har jag monterat voltmeter - men det är svårt att få det snyggt i nyare bil.
Strömmen kan man ta från säkringsdosan eller - som jag - från bromsljuskontakten.
Finns även voltmetrar att stoppa in i cigtänduttaget.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang