Ratt problem

Johanss
7 februari 2023 · 2 Inlägg

Har en vw passat 2014 som helt plötsligt ratten bara dog helt i. Airbag lampan började lysa, tutan funkar inte och inte heller någon av knapparna på ratten.
Tycker mig att jag har hört nått litet ljud när jag backat och svängt vänster. Men ljudet har varit snarlikt med att de skulle kunna vara en knapp på jackan som man råkar dra mot någonting typ. Men jag misstänker att de kommer från ratten. Någon som vet vad de skulle kunna vara för fel?

jaka54
7 februari 2023 · 5 714 Inlägg

Kan vara glappkontakt ...men flera av oss skulle nog först rekommendera att läsa ut eventuella felkoder.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 februari 2023 · 13 729 Inlägg

ja felkoder först.. men när hela modulen dör brukar det vara något jobbigt fel
tror inte på något glappt utan att modulen dött  och behöver bytas.  möjligen att någon säkring gått sönder

Senast redigerat av Growe (7 februari 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Johanss
7 februari 2023 · 2 Inlägg

jaka54 skrev:
Kan vara glappkontakt ...men flera av oss skulle nog först rekommendera att läsa ut eventuella felkoder.

Ok tack så mycket

Pininfarina406
7 februari 2023 · 535 Inlägg

Johanss skrev:
Har en vw passat 2014 som helt plötsligt ratten bara dog helt i. Airbag lampan började lysa, tutan funkar inte och inte heller någon av knapparna på ratten.
Tycker mig att jag har hört nått litet ljud när jag backat och svängt vänster. Men ljudet har varit snarlikt med att de skulle kunna vara en knapp på jackan som man råkar dra mot någonting typ. Men jag misstänker att de kommer från ratten. Någon som vet vad de skulle kunna vara för fel?

Jag skulle nog kolla rattrullen, alltså sladden mellan ratten och bilen. För mig låter det som att den har gått av.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 februari 2023 · 13 729 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Johanss skrev:
Har en vw passat 2014 som helt plötsligt ratten bara dog helt i. Airbag lampan började lysa, tutan funkar inte och inte heller någon av knapparna på ratten.
Tycker mig att jag har hört nått litet ljud när jag backat och svängt vänster. Men ljudet har varit snarlikt med att de skulle kunna vara en knapp på jackan som man råkar dra mot någonting typ. Men jag misstänker att de kommer från ratten. Någon som vet vad de skulle kunna vara för fel?

Jag skulle nog kolla rattrullen, alltså sladden mellan ratten och bilen. För mig låter det som att den har gått av.

chansen att allt går av är relativt osanligt... tror mer på rattaxelmodulen.   den borde inte kunna döda alla samtidigt omöjligt är det inte men chansen är inte jättestor.. förutsatt att ingen varit där och klantat sig och tex haft bort rattaxeln med tändingslåset öppet. tex vid nedtagning av aggregat balk.. det är en vw man måste istort sätt dra ner balken när man byter olja nära på smile 

eller att någon monterat bort ratten och fått dit den med rullen felmonterad.   

men allt går via rattaxelmodulen går den sönder dör allt på en och samma gång..  tycker mig sätt detta flera gånger på passater runt den årgången..men det är ju bara online jag sett folk skrivit om den inte träffat på någon själv ännu

Senast redigerat av Growe (7 februari 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Eleeb90
9 februari 2023 · 345 Inlägg

Jag hade så på min bil. Inga knappar funkade inte heller tutan. Någon hade monterat den sk. Klock fjädern med kontakten åt fel håll. Kolla om klock fjädern är trasig.
Bort med mitkonsollen på ratten
Bort med klockfjädern.

Du kan kolla ohm med multimeter.
Är det inget motstånd eller dåligt motstånd är den trasig.
Annars fortsätt felsöka.

Om du byter klock fjädern kom ihåg att montera den rätt

Se till att klock fjädern är nollställd dvs.
Vrid den för hand det som går åt ett håll till det tar stopp. Sedan vrider du allt åt andra hållet det som går tills det tar stopp. Räkna antalet varv. Nollställ den genom att vrida den hälften antalet varv åt andra hållet
Tex om det är fem varv från max åt vänster till max åt höger då är den nollatälld 2.5 varv från vänster eller höger stopp.

Se också till att du har rak ställda hjul innan du tar bort ratten också. Du kan också eventuellt markera med en penna på ratten och rattstången då vet du exakt hur ratten sätt innan


Här är en länk till ett klipp hur du mäter.
https://youtu.be/9poIWlLYFjU

Mvh

Senast redigerat av Eleeb90 (9 februari 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang