Motorvärmare felsökning

Johnass87
7 februari 2023 · 3 Inlägg

Tjena!
En vacker dag så så började min motorvärmare utlösa eluttagets säkring....

Jag har gjort följande felsökning:
Kopplat lös kabeln från blockvärmaren. Vilket resultatde i att när jag åter igen kopplade upp på nätspänningen så löste inte säkringen ut (i laddstolpen) och kupévärmaren startade.

Jag har även mätt motståndet i blockvärmaren som landade på ca 170ohm och bör enl Calix vara på 96ohm.

Allt (vad jag kan se) tyder på att självaste blockvärmaren är trasig.
Eller har jag missat något?

Tack på förhand ❤️

Brådhis * Voff voff *
7 februari 2023 · 10 276 Inlägg

Inget ovanligt, byt blockvärmaren. Passa på att montera en slangvärmare istället så får du en bättre produkt på samma gång.

Nu är min kristallkula på service, så jag vet inte vad du har för bil(?), men slangvärmare + monteringssats brukar finnas till i princip alla normala bilar.

Senast redigerat av Brådhis (7 februari 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Johnass87
7 februari 2023 · 3 Inlägg

Brådhis skrev:
Inget ovanligt, byt blockvärmaren. Passa på att montera en slangvärmare istället så får du en bättre produkt på samma gång.

Nu är min kristallkula på service, så jag vet inte vad du har för bil(?), men slangvärmare + monteringssats brukar finnas till i princip alla normala bilar.

Tack för svar smile
Jag har Svea rikes normalaste bil! V70-09 2.0F wink

Så slangvärmare trumfar blockvärmare?

xXSammy
7 februari 2023 · 6 569 Inlägg

Mja, eftersom blockvärmaren på 1.8/2.0 Duratech motorn sitter i gängad i toppen så är den effektivare, ingen som är limmad på utsidan

Tappa ur kylvätskan innan den lossas på, osäker om det är 24 eller 27mm ringnyckel som krävs.

De/Dem
Johnass87
7 februari 2023 · 3 Inlägg

xXSammy skrev:
Mja, eftersom blockvärmaren på 1.8/2.0 Duratech motorn sitter i gängad i toppen så är den effektivare, ingen som är limmad på utsidan

Tappa ur kylvätskan innan den lossas på, osäker om det är 24 eller 27mm ringnyckel som krävs.

Då blir det så! 1423kr fattigare. Tack för hjälpen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang