Chevrolet Caprice Classic -92 får en välbehövlig renovering och uppgradering

Tanken med detta projekt var från början att bara utföra ett "simpelt" rambyte. Men som vanligt eskalerade det snabbt. På agendan står: Ramlyft. Byte av ram samt blästring/lackering av hela chassit. Nya bussningar och leder överallt. Rostlagning av kaross. Byta ut 305 TBI till 350 med Holley Sniper EFI. Detta innefattar även renovering samt lite trimning av motorn. Uppgradera växellådan. Byta färg på inredningen till svart samt lite modifieringar. Lite yttre "styling" så som andra strålkastare/bakljus och byte av stötfångare fram/bak till eftermarknads. Tanken är även att foliera bilen när den är komplett igen.
  • 48 Följare
  • 37 119 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 17:35
Chevy_4400
7 februari 2023 · 175 Inlägg

Tjenare och välkommen till mitt pågående renoveringsprojekt!
Det gäller då en bil som tyvärr, precis som Chevrolet G20 van, ofta får ett tråkigt liv som ingångsraggarbil och/eller amerikansk slit-o-släng bil.
D.v.s. att de oftast blir nersupna på raggen och/eller allmänt nergångna som arbetshästar medan den "riktiga" jänken står undanstoppad i garaget.
Jag pratar givetvis om en Chevrolet Caprice. I detta fallet gäller det en -92a så den senare karossen från 91-96 med andra ord.

Bilen köptes i mars 2019 efter att saknaden av min första Caprice (en -91a som såldes 2017) blev för stor.
Chevan hämtades uppe i Bergkvara en solig dag i mars. Allt såg bra ut och resan hem blev en trevlig roadtrip med sambon med diverse sightseeing på vägen.
Väl hemma så åkte bilen upp på liften på jobbet för att kolla skicket undertill. Det var då det snabbt började dala roll

En hel del rost i karossen upptäcktes. Detta var dock ingen större chock då dessa, precis som vanarna, har en fin förmåga att rosta i det svenska klimatet.
Dock upptäcktes det dessvärre att även ramen var rostig...eller snarare sopslut.
Man kunde bokstavligen se rakt igenom ramen på ett flertal ställen, bland annat vid bakaxelinfästningen. Jag visste redan då att den här bilen behövde ett ramlyft för att överhuvudtaget kunna överleva.

Det var så detta projektet kom till.

Tanken med detta projekt var från början att bara utföra ett "simpelt" rambyte. Men som vanligt eskalerade det snabbt.

På agendan står:
Ramlyft
Byte av ram samt blästring/lackering av hela chassit.
Nya bussningar och leder överallt.
Rostlagning av kaross.
Byta ut 305 TBI till 350 med Holley Sniper EFI. Detta innefattar även renovering samt lite trimning av motorn.
Uppgradera växellådan.
Byta färg på inredningen till svart samt lite modifieringar.
Lite yttre "styling" så som andra strålkastare/bakljus och byte av stötfångare fram/bak till eftermarknads.
Tanken är även att foliera bilen när den är komplett igen.

I skrivande stund har projektet redan pågått i ganska exakt 14 månader. Så mycket av ovanstående är redan utfört.
Så tanken är nu att förhoppningsvis kunna göra regelbundna inlägg här fram tills vi når nutidens framsteg smile

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
7 februari 2023 · 175 Inlägg

Okej, så som jag skrev i första inlägget så köptes bilen i mars 2019 och var/är tänkt att användas som sommarbruksbil och som en sorts ersättning till Impala -63an som just nu står fullkomligt nerplockad i garaget.

Såhär såg skönheten ut när vi hämtade den..
Chevrolet-emblemet på huven var ersatt med en ful 8-ball och några fruktansvärt fula aluminiumfälgar var monterade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-cb2e94d06ec961e1e89ea1c72320553c.jpg

Rena stupröret till avgas också. Det var tvunget att åtgärdas asap.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6ec42db05b57749440fc6cca78b24a76.jpg

Ganska exakt en månad efter inköp fick den äntligen en välförtjänt sänkning och några bättre hjul.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f8b4f179d32e53142b0ea3b887042613.jpg

Inte några fantastiskt snygga fälgar dessa heller men de fanns redan hemma på hyllan sedan förra bilen, så de fick duga så länge.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-99f798d2ff724348aeb4f8ad2ae90a3c.jpg

Jag fick även byggt om avgaset baktill provisoriskt med bitarna som redan fanns där. Snabbt billigt och smidigt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d5021e4525f016d131bdd5360ba63a5f.jpg

Men efter att ha kört med 18" ett tag så kände jag att de ser så små ut på den här bilen pga de stora hjulhusen.
Så det fick bli till att inhandla en uppsättning 20" Imaz.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-238cfaa1cf42e96316f59085c7b4027c.jpg

Älskar konkava fälgar och kände att de kunde bli snyggt och lite annorlunda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6215643323d6dfcb2eec2bcaaf57dc8e.jpg

Så fick inhandlat omvandlingsspacers från stora till lilla GM bultcirkel. Givetvis passade de inte över Chevans gigantiska nav. Så lite bearbetning krävdes. Blev vääldigt tunt men det fungerar i alla fall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f5cba06f1896c5b0633e87d42009e6d1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5cb986003f299eb8bd308d9908be24c9.jpg

Men väl på bilen så är jag inte längre lika övertygad. Ser okej ut i vissa vinklar och knasigt i andra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-81e7fb795cfa023cea7a08c2d0326a6b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-bc728fd419219c77c5355d832730da3e.jpg

Detta är alltså sista bilden som är tagen där bilen fortfarande var komplett. Fotot taget 26:e juli 2021.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7b500272300a770f83302425e809bf10.jpg


Sådär, en kort återblick av hur bilen såg ut vid inköp och de ändringar som skedde fram till när nedmonteringen startade.
Nästa uppdatering kommer bli på just demonteringen.

Ha de gott!

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
8 februari 2023 · 175 Inlägg

chevalillis skrev:
En tråd om en så stilig vagn som räddas måste ju bara följas😁

Tack! Ja jag kan förstå att du är ganska partisk till detta projektet när man kollar in dina bilar på din profil 😁 väldigt trevlig hgw och van 👍

Vettemannen skrev:
Kommer att följas.

/Benny

Tack! smile

Cuefa skrev:
Det här måste ju följas, helt klart!

Tackar! smile

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
8 februari 2023 · 175 Inlägg

Så till dagens inlägg!

Innan ramlyftet sattes igång så behövde jag givetvis en ram.
Detta lyckades farsan hitta, av en slump, på Facebook Marketplace.
Att ramen dessutom var ett rullande chassi som blivit renoverat sedan tidigare med lack, bussningar och leder OCH befann sig i ett garage bara några byar bort, ja den var svårlagen!
Enda nackdelen var att ramen kom från en hgw. Efter lite efterforskning på nätet så kom jag fram till att de bakre rambenen var olika mellan sedan och kombi.
"Jaja men det är ganska lätt fixat" - tänkte jag. Så vi drog iväg med släpet.

Så här såg det ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ee62d15e8eb5baaaf56239bf5426856a.jpg

Snubben jag köpte det av hade i sin tur köpt det av en kille som renoverade mycket Caprice kombi.
Detta chassit blev som sagt renoverat innan killen tydligen fick barn och projektet hamnade åt sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-aa020d38593f5debb654c22893d956cd.jpg


Chassit hade sen stått utomhus i ca 5 år (enligt förra ägaren) så lite ytrost och en hel del mossa hade bildats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-bbca8c90dcdb686a3d39ae341043350a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-631f83cc3998fa784afa143759caf445.jpg

Men lite högtryckstvätt på det så var det klart för demontering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-15e092d815af73d78f257d640314e129.jpg

Efter tvätt så åkte ramen in för demontering av samtliga delar inför blästring och pulverlackering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3a67dce8aeec1e17fdb6e43aabb52664.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-537e128012cee07b7d3fb9cf8608d919.jpg

Allting avplockat. Fortfarande i väldigt fint skick. Givetvis ytrost på de obehandlade ytorna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8539768d08750cf88ed5793c8f732807.jpg

Vet inte hur vanligt det är med diffad bakaxel på dessa. Men verkar vara ganska vanligt (eller så har jag otrolig tur) för samtliga axlar från Caprice som jag har/har haft (4st), har varit diffade!
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-18250df3ed03fd255ab7da70478d0420.jpg

Efter att ha rensat ramen på delar så var det dags att ställa undan den så länge så att jag kunde komma in med bilen och börja plocka ner den.
Lite kämpigt på egen hand med balansen men det gick 👍
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ebae4ef53827cec3b325aa4d905f83ca.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-24a7c39ac4fbc6620aa5098370377699.jpg

Efter att ha fått in bilen så gick man igång för fullt med demonteringen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ce99551841054fa5d4682f04308e7ad7.jpg

Första dörren av.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c584c2a739dc65d45d0b0bb1b73af2e1.jpg

Höger framskärm och hjulhus borta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-39a181f285e35b1175ddd839edc8e459.jpg

Stötfångaren demonterad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8245126b5c889a8c5a39af5fe707cb24.jpg

Samt vänster framskärm och framdörr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2bc1640a05c320e32f5cb55101986e44.jpg

Så här såg det alltså ut efter första dagen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-cd03f4f2344695a6cac9feeddd95097b.jpg

Dag 2 inleddes med att demontera kylarmaskeringen komplett med kylare och kondensor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4c23778dd3028373ae569929d7299317.jpg

Sedan krockbalken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2b8ab360c9cb3e8779624443c1857351.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-bca9cdb6e23bf5859395fae6fbb1e0e3.jpg

Sedan stötfångaren bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e068b47ad13715e1b27743d936188dce.jpg

Kände sedan att det var dags att ta tjuren i hornen och testa att få loss karossbultarna. 😬 Hade kallt räknat med att spendera 6-8 timmar svettandes och svärandes under bilen med rost regnande ner i ansiktet när man försöker fixa rundade/avdragna bultar eller svetsmuttrar som snurrar i karossen 🙄
Döm om min förvåning när jag efter 10 min gått varvet runt med mutterknackaren och alla lossnade som ingenting 😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d05cb94dcad0c13699184f3e676908b4.jpg

Därefter var det dags att lyfta karossen. Som ni kanske kan förstå så är detta inte det lättaste utan en 2-pelarlyft.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-401f194fd3cea05dcfc8351787fc33f3.jpg

Mycket mekande med pallbockar, domkraft, motorlyft och en talja i taket som lyfte bakänden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a2bb55f491a9edef08f3248c0f1ad7a4.jpg

Något som hade tagit ca 10 min med en 2-pelarlyft tog istället mig och polarn 3,5 tim 😅 Men tillslut var karossen separerad från ramen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b9828576065f3463de95e77f3a84df3a.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-82fe8d55a8f10ee2ace9fa30d1ed05e9.jpg

Tack och lov för taljan i alla fall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8fd8a4ce7b732540bf8548da43b95a9b.jpg

Fick sedan rullat ut chassit så att vi kunde få ner karossen på dollys samt dra fram den "nya" ramen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ff77168ae114b048dfb66e999246d8da.jpg

Karossen nersänkt på dollys och inställd i hörnet i väntan på sin tur.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d74635d4f0955a87e786eb5329877853.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-1ee8d6103643d1026456f5a3af6c97ed.jpg

Sedan var det dags att rulla in chassit bredvid den "nya" ramen för att jämföra exakta skillnader.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d90fa7c2c048dad3905a7c35c45fd06a.jpg

Det var precis här jag insåg, efter att ha jämfört måtten på bägge ramarna, att kombiramen aldrig skulle funka...
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6d218c98575f1a145a5090f45a35252a.jpg
Inte nog för att bakaxelböjen på sedanen går ner längre innan den rätar ut efter bakaxeln. Hela ramen, från sista karossinfästningen innan bakaxelböjen och bakåt, är betydligt smalare än kombiramen. Med andra ord hade halva ramen fått byggas om nästintill från grunden. Något som jag inte hade varken tid eller lust med.
Jag behövde helt enkelt jaga rätt på en ny ram.

Fortsättning följer..

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
9 februari 2023 · 175 Inlägg

Med kombiramen ur bilden så blev det till att börja leta febrilt efter en annan ram.
Sökte runt på Marketplace utan lycka men fick till sist ett tips om att kolla med en bildemontering i Emmaboda.
Så efter ungefär en vecka med samtal/sms fram och tillbaka, för att lugna mitt nu paranoida psyke, om att ramen var rätt mått och fri från rosthål, så var en deal gjord.

Helgen därpå hyrde jag ett släp och lånade farsans bil och for iväg till Emmaboda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7a6bc13179fd95ed3b7feff52da41342.jpg

Ramen var från en "Box-Caprice" från sent 70-tal. Så den lilla bultcirkeln med andra ord. Gjorde mig dock inget då jag redan planerat att använda framvagnen från kombiramen samt bakaxeln från min originalram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ab93c7c50b8ec8d9e320a8c724f9ea5a.jpg

Hemma igen och redan rensat chassi nr 2.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-784310c6acc3826cc09bf3c496ec06f9.jpg

Allting demonterat. Känns som jag gjort detta förr 🤔
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8058ff5bdf7a5c89c4d9a134f46f82d9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-786653261ebab629ac48e1c5ef32dedc.jpg

Ramen lastad för att gå iväg till blästring och pulverlackering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-90c10102814edc3dcd76f5115a177a37.jpg

Lämnat hos blästringsfirman.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ea1ead4e5bcf25ba4b2e88782f9fae64.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8396abe536a71df57277384711cd5918.jpg

Pulverlackerat och klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c94bd5f04872891230805908f37b5fb1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-cd817204014e353b4af3c3eb2a20c3a2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2cad48af36546db6a40a4eb5bc82a643.jpg

Motorfästena blästrade och målade. Nya motorkuddar i polyuretan. Fick justeras lite med kniven för att få plats i fästet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-72c2b7fc56824ced7a54a7eedcd37455.jpg

Monterat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-39a1db58d6b4110643f593e0b4c0a5e6.jpg

Hjulupphängningen fram monterad med 2" dropspindlar från Belltech.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b28ec0bf00695293a4a733db6d9328f7.jpg

Nya slitsade och borrade skivor från Powerstop.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-44a892e875d6ac3b6a454d78918737fd.jpg

Bakaxeln på plats. Demonteringen av gamla chassit på G i bakgrunden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-74f27662cb5148725b1283d28f54c476.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-253d9230ae5987a30c9b8df7c69c9eca.jpg

Mindre komponenter så som styrningen åkte inte med till blästringsfirman för pulverlack då ugnen högst troligt hade smält lederna.
Så dessa blästrades i egna blästerskåpet och sprayades svart innan 2K klarlack applicerades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8b69552a4bc1abf6f216a52ab16505b7.jpg

Båtankaret separerat från ramen wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f26e04dc4d5c4c0a9bc951e7c6a31985.jpg

Chassi nr 3 rensat 🥵 Börjar kännas som en Caprice-skrot här inne!
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0c18feae81a6b2933f7d4ee673750a02.jpg

Inte mycket att spara från den här ramen. Som ni kan se så kunde man se rakt igenom ramen vid båda bakaxelinfästningarna.
Även länkarmen var fullkomligt sönderrostad. Notera även att den redan blivit lagad en gång på vänster sida.
Så för enkelhetens skull så sågade vi itu den i delar. 
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b19d83846bceaf7c8ea93eeb18f4eb6c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-23692c568784b2796b467af4c8bd1990.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-829a0450bcc734742dc393e12a9172cb.jpg

Här fick den ligga och skämmas tills den blev lastad på släp och körd till tippen.
Tittar man noga så kan man även se hur upprostade de bakre rambenen var.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-427411a6e2f7a2717a9b70e8c27b3128.jpg

Det "nya" chassit står på egna ben för första gången.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-35bdafa769595ce600f58ada44474eb5.jpg

Nästa uppdatering blir troligtvis på motorbygget så hang tight!

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
12 februari 2023 · 175 Inlägg

Berglund_89 skrev:
Kul med ett Caprice-projekt!
Det är som du säger - endel hamnar hos kidsen som inte har råd med dyr förstajänk,
andra halvan hamnar som brukis hos dom med finjänk😅

Tycker Imaz gjorde sig bra!
Hade typ likadana på Min gamle Chrysler smile

Ja de brukar bara vara de två alternativen som slutgiltigt öde för dessa pråmar. Så kände att det var dags att ge min ett tredje alternativ 😅

Ja som sagt från vissa vinklar satt de som en smäck och från andra..nja not so much 😐
Men satt finfint på din Chrysler 👍 Trevliga bilar. Som du ser här i tråden så syns farsans gamla Hemi kombi i bakgrunden. Får väl kanske lägga upp den också på sidan 🤔

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
15 februari 2023 · 175 Inlägg

Motoruppdatering!

Bygget av motorn påbörjades faktiskt innan jag ens börjat leta efter en ny ram. Jag hade nämligen på agendan att byta ut 305an mot en vässad 350 oavsett vad. Något som jag hade tankar på redan med min förra Caprice.
Det kändes dock sådär med tanken på att montera en så pass mer kraftfull motor i en ram som höll på att falla i sönder av sig själv.
Så när annonsen på kombiramen dök upp så sattes istället det projektet snabbt i rullning.

Men i alla fall..

Den här motorn är den första motorn som jag byggt från grunden. Men tanken med hela det här bilprojektet är för mig att testa på nya saker som jag aldrig gjort förut. Så som bygga motor, öppna upp och modifiera en automatlåda, färga och bygga om en inredning, och förhoppningsvis foliera en bil.

Så till motorn i sig själv. Det är då en Chevrolet 350 som från början troligtvis donerats från en van eller liknande. En smog-motor med andra ord. Den satt monterad i en 80-tals Dodge skåpbil som konverterats med Chevrolet 350/700. Dodgen var inköpt av farsan mest för skåpets skull som skulle användas till förvaring av bildelar. Så jag fick lov att köpa motorn som vi sen hjälptes åt att riva ur hemma på gräsmattan. En liten utmaning så att säga 😅
Motorn köptes först för att monteras i min Impala, vilket den också gjordes. Men vid första provturen i Impalan så började motorn plötsligt vräka ur sig olja från grenröret. Så Impalan åkte in i verkstan igen och ventilkåpan lyftes. Inga synliga fel där. Endast en avgasport hade olja i sig. Så även toppen lyftes av och värmdes sedan med gaslåga för att se om den spruckit och därmed sög i sig olja den vägen. Inga resultat där heller. Ingen av oss fattade någonting så motorn åkte helt enkelt ur igen och en annan motor (tillsammans med en hel del trimdelar.. ni vet, när man ändå är igång!) inhandlades.

Några år senare var det dags för motorbygget till Capricen. Så eftersom bottendelen var okej och nya toppar och insug ändå skulle monteras på den motorn, så lånade jag helt enkelt den motorn från Impalan till Capricen. På obestämd tid såklart 😏

Så jag började med att tvätta ur blocket och lämnade iväg det till MMR för byte av kamlager och en planfräsning/toppdeckning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ce99bafe42ab9c5ef99e42ed563ebfa2.jpg

Nytt och fint!
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6fd976c2a5e34bb34f8f4a42da1eff23.jpg

Sen fick det bli en lätt garagehoning av cylindrarna. Lite vändkanter var där så klart men inget jag ansåg skulle vara något problem. Men sen är jag ju ingen professionell motorbyggare heller 🤷‍♂️
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7232ca17a9967043707d0ae5036c575c.jpg

Fick även köpt en begagnad uppsättning LT1-kolvar/stakar från farsan, som ändå bara låg och skräpa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b7294e61e4bbf29d419ff41776c62df4.jpg

Med kamaxeln installerad så var det dags att kontrollera avståndet mellan kolv och ventil. Så fick köpt gradskiva samt speciella ventilfjädrar som är "mock-ups" för att kunna utföra en kontroll som den här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9c4aa32e26a8ca25f49a957af204ad35.jpg

Så med motorn i rätt läge och indikatorklockan på plats på retainern så var det bara till att mäta och räkna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3a50adce7f9086d2e3ab341eefe44952.jpg

Efter att ha försäkrat mig om att jag inte skulle göra ventilsallad av hela motorn vid första uppstarten så var det dags för lite färg.
Har alltid velat ha en blå metallic motor så den här fick bli testkaninen. Inte helt lätt att hitta värmebeständig blå metallic sprayfärg så ville testa om det gick med helt vanlig sprayfärg från Biltema. Återstår att se om det håller.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-dcec25c797bb92ba90c3c3c7cfaf25eb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-83d6121dfce8f2dec934fde60378e34e.jpg

Bägge topparna monterade med nya ARP-bultar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5e4c38868e58201fba7c94ac334af90f.jpg

Ny hv-oljepump monterad. Troligtvis onödigt på en sån här motor men men.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2134ee18e120258cbd118aadf4d9928f.jpg

Har hört att det händer att pickupen vibrerar lös och trillar av. Troligtvis inget som hade varit ett problem här då det främst pratades om högpotenta dragracingmotorer. Men better safe than sorry. Så blev några svetspunkter som extra försäkring.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2e582e9e842ba1c21c00726d311128a4.jpg

Blev ju såklart tvungen att lägga dit insug och insprutet för att få en liten boost i motivationen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f58f124e91feb525212eeefe9462f8e3.jpg

Sen var det dags att montera lyftarna och stötstängerna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-29ce6e41ce15acb37289ff1eca98f5c3.jpg

Sen åkte rullvipporna på. Dessa är från Chevrolet Performance med 1.6:1 i utväxling. Har för mig att det, med den här kammen, resulterade i ett lyft på strax över en halv tum.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-64fba2af1b66cb49dff02bbc1054efe0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f8fe0bea89d7ca430bd9dd4f2bbab0b1.jpg

Motorn upphissad i motorlyften för montering av bakre packbox.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0503e1e045025e497c448c675e111d52.jpg

Ny packbox på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d50bed76691dc75e4890cb2771fdb84c.jpg

Därefter åkte motorn tillbaka i stativet för montering av oljetråg och filter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-005e96f7959075fe4fc72a3524fac6ad.jpg

En tråkig oljetryckgivare som behövde kärlek.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5b5b5d1479d4c4a0976e5f96ed320a9d.jpg

Blästrad/målad samt polerad. Kommer mest troligt endast användas som plugg då jag kommer köra med mekanisk oljetryckmätare som kopplas in i blocket vid fördelaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-76dc5e0b607cd15a5de5e9d91a063c52.jpg

Insuget monterat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ee24664776487e0c72b59eae9bb80a31.jpg

Som grädden på moset så fick det bli några nya ventilkåpor också 🤩
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d56d58150cc5a0b61d5358fa9fff41f8.jpg

Och med det så var motorn klar för montering i chassit. 😁

Fortsättning följer!

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
17 februari 2023 · 175 Inlägg

GlobalNomad skrev:

Chevy_4400 skrev:

vEight skrev:
Det blir riktigt stiligt! Men vändkanterna tycker jag såg lite väl stora ut. 😬

Tack! Ja det återstår väl att se om de kommer skapa några problem i framtiden 🤷🏼‍♂️😅

Kan dra olja med djupa vändkanter, samt tappa en del komp.

Ja som sagt, jag får hålla koll på det 🙂

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
20 februari 2023 · 175 Inlägg

Innan motorn kunde monteras i chassit så behövde jag ha tillverkat bromsröret höger fram, då detta löper längs framvagnsbalken under motorn.
För att veta exakt hur röret skulle dras så behövde jag först montera dit ABS-enheten.

Den behövde dock en hel del kärlek.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e9ec9b1273ae55e2e83b252b4dabaf7e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-601a3eb00322de418024f8b5c8c37968.jpg

Tanken var först att maskera elektroniken och sedan blästra den som den var.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3aa74297bd4eadb88774c0b1ceb19d58.jpg

Men det slutade istället med att jag delade på hela enheten och blästrade var del för sig. Detta innebar då även att tillverka en speciell hylsa från en insexhylsa, då skruvarna som höll ihop enheten var femkantiga invändigt istället för en vanlig insexskruv.
Så ett jobb som skulle ta ungefär 30min tog istället ca 4 timmar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4091c5f23a5e8c32c7b741f10c94ba2f.jpg

Men nöjd blev jag iallafall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-96b6fcdbe396024a593091cd03bd8be9.jpg

Aluminiumplattan polerades flitigt upp i pelarborren med en polertrissa och Autosol, innan hela enheten klarlackades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-bebb46cafba817889eb47789015a97f3.jpg

Sedan kunde den monteras i chassit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e85828ad17e036f7f8fc72068eebb9cf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e2b5bafb49e20aee33888c8e757c1bfa.jpg

Därefter kunde jag dra nytt bromsrör och montera motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-96eeac6ac3d46180320b2041f80805b1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6923f22febb0baa45b5458f138ba58f8.jpg

Plockade sedan fram mina headers, som även de var inköpta till Impalan, och provmonterade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-71c554d5703cbabb3ee252bf89a00c11.jpg

De passade faktiskt förvånansvärt bra med endast lite modifikation av rören där de tog i förstärkningsstagen i ramen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-03c2e1f64db12b1a1be782bae94b2a1a.jpg

Efter det så tillverkade jag bromsröret vänster fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9d8e2f26a260e5ece4f26bcd4bed5f23.jpg

Avskyr bromsrör som slingrar sig överallt. Så gjorde vad jag kunde för att få det så snyggt och parallellt som möjligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8f9c203411bd0b99f7c7fb734f00f898.jpg

Med de främre bromsrören färdiga började jag titta på iden med att återanvända original bränslerör, som gick från bränsleslangarna vid ramen upp till TBI-enheten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5e1d06ecfd5b3f3b0536fdbf1ecd4aaf.jpg

Med en blåslampa och stor försiktighet så fick vi sakta men säkert böjt om och anpassat röret för det nya insprutet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7e126712fd1224b6b6fe8af571fa24bc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8a14d2f3485ee9dc1ece56d07de8240b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-52628e933925f6a9a5f08e7426d6a60a.jpg

Därefter gjordes det likadant med returröret innan de lackades och monterades slutgiltigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2c2416552094cf8f922b4695f1e774fe.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e2a453a82271cafa9c31b8df7ae14e79.jpg

Högra fästet blästrat/lackat och på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ef06d3d439638cf6cb7bd15c90571c7d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-05334495608dd574b7dab848ffa946f6.jpg

Med bränslerören klara så tog jag tag i det längsgående bromsröret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-285c08ef5d02ecc08a36cc02f23aafe1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4fc858d12f81904002f09e03d730a187.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5f5b02234b6c832aa839ed7117629d28.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0a29d97bf26590198c8e14562fe3748b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-8a49fb39a3125a828f5367ff3e6e4d94.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b06f1e8c7dbd49cddf6b54e7494aaaa9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-877c323c7618c72fe9999f99697552ac.jpg

Med alla bromsrören på chassit klara så stod det vänstra fästet på tur.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5eea91aa1cc790ca82299e68b2572a2e.jpg

Blästrat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f9efc25a85e9d496817c4051ebf7f0b2.jpg

Målat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e696add4876fd544174fb4d249319002.jpg

Monterat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-cdd4528ab6c68e369831593564034eef.jpg

Original kompressor avfettad, målad och monterad.
Det slutade dock med att jag inhandlade en helt ny senare som dessutom ska vara konverterad till R134 gasen istället för den gamla R12.
Den kommer dock monteras i slutskedet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ce55237522951dc1d356daa7597ed353.jpg

Då jag inte kommer köra med något sekundärluftsystem så är nu luftpumpen rensad på innanmätet och agerar endast som löphjul.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a3b7c4517c6556c8d3e88086fa2dca7e.jpg

Generatorn hade jag tänkt demontera och blästra/måla i delar. Men kände att det blev lite mycket med att pressa isär lager och allt.
Så slutade med att jag blästrade remhjulet och polerade upp huset med ståltrissa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-33cdfc12c365d59b25f5749f12ac79c7.jpg

Målade även stålet blått samt klarlackade hela generatorn för att försöka bevara glansen så länge som möjligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-dfa91d47a849778e31aff277ab188170.jpg

Det var allt för den här gången 😊

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
24 februari 2023 · 175 Inlägg

Berglund_89 skrev:
Något OT men vafan, du borde göra en projekttråd på Packard'en!

Roligt att du nämner det, för Packarden har inte skruvats med sedan vi byggde 4-link på den för ett flertal år sedan.
Men just den här vintern har farsan plockat ner den för att bl.a byta framvagn och bygga ny motor.
Vet dock inte om han är så intresserad av en projekttråd på den 🤷🏼‍♂️

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
1 mars 2023 · 175 Inlägg

Dagens uppdatering fortsätter helt enkelt där jag stoppade förra gången.

Nya hjulcylindrar, bromsbackar samt monteringssatser på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6a52272ed0f03833cc63677ce28ddd70.jpg

Det som inte blev utbytt blev istället blästrat och målat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b571382a37d430344796b676dd6b1dfb.jpg

Även nya handbromsvajrar samt stålomspunnen bromsslang på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d67f29ffef0ff1728e4d8d078a8cfa70.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0f68de50fe7be4a2d67e959c491c2900.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9dc7dbd2861fdd57848a4ba936fa3335.jpg

Sen var det dags att dra nya bromsrör bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e646b37d09e0089024de0904e08ecd37.jpg

De inre fästena till bromsrören hade gått av. Så innan jag konade röret trädde jag på en bit krympslang, så att röret inte skulle skavas.
Sedan drog jag fast det med ett rejält buntband.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-f06e0131d5ba18e1203c492147a5cc3e.jpg

Blev även monterat nya bromstrummor. Dessa är dock obehandlade för tillfället.
Så tänkte köpa och måla dem i en gjutjärns-grå färg då jag gillar kontrasten mot det svarta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0f97ec9614a0104068ccdca6a16cfb9e.jpg

Krängningshämmaren på plats med nya polyuretanbussningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e245f6bdff8a2743055f076de339269c.jpg

Och ja, hylsan samt bulten till stabstaget ska kortas ner/bytas ut senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-3cec46cf2d83ab157e2dcffeae0ad2a6.jpg

Ny vevbult på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c463d005e4ba17039137c690984f4ed2.jpg

Nya bultar till flexplattan behövdes då en rundades vid demonteringen. Så det fick bli ARP då de var lättare att få tag på och dessutom billigare (!)
Blev väldigt tight mot veven så fick slipa ner en 12-kant hylsa för att komma i mellan så att jag kunde spänna och dra med moment ordentligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e6c7dda37b0aafbb1e3f4a7916184135.jpg

En liten helhetsbild på framstegen så här långt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-6b636ffa1227cd09cf400ffa18bb1636.jpg

Därefter fick bromsoken en välbehövlig renovering med blästring/målning (utfört av en snäll sambo) sedan nya kolvar och packningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0f686d1030b1795d8098067f594727c5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-0d36c52e75d23931b5cfbc5a5f3317f0.jpg

Var tvungen att provmontera dem för att se hur det blev genom fälgen smile
Tanken är att måla dessa fälgar svarta eller byta ut dem till svarta "Nascar"-fälgar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-48b999972ca2ba0ccb88ddfe42f2ebbf.jpg

Tog tyvärr inga före-bilder men servopumpen plockades ner och blev blästrad/målad och hopmonterad med nya packningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9efa1f071197303d64a36efd5b99df3d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-977f687e7c44696b9b7d2daddc89bf3c.jpg

Monterad på motorn med ny tryckslang.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-42450f8ddebfdfdba6d696c8bdf0fcc5.jpg

Samt ny returslang.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e2893be4faf163193fc14f1fa053cbf2.jpg

Sedan åkte remhjulet på igen. Även spännaren med nytt löphjul monterades, tillsammans med en ny drivrem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-cd85ab9ed4cf71312e5f992081632969.jpg

Kylfläkten innan renovering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-57e90078bdd5fa3cf4d430276c015f29.jpg

Efter renovering och monterad på motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-fe99daca905c2efc063e3719300eb83f.jpg

Därefter skulle jag "bara" snygga till mini-startern lite. Men precis som med ABS-enheten så spårade det ur igen 🙄

Den var inte helt vacker från början. Men precis som förra gången så skulle det bara maskeras lite och sedan blästras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9e6126dff1ef132791bdd2830fef1540.jpg

Sedan började man titta på konstruktionen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-eaefee4e6f29be226886b4c21d3a3748.jpg

Och det slutade med att jag delade på den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2bba3f51dde59db8ee4a8e15de52153b.jpg

Men tur var väl det!
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c88ed6aeb84ad8cbf69a3537a57bf447.jpg

För invändigt såg det ut som om den hade suttit på Titanic 😬
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d183b39b67086647ee9a7ffb5baea47d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-d3fc0aa08c726f671ea68686fad18bb8.jpg

Så efter X antal timmar med blästrande, målande och renslipande av kol etc. så blev slutresultatet så här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-01f9da513b872ae4853bb1c3c061c94d.jpg

Därmed var den klar för montering på motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-7f82dda23a3ab68929e7a24a394a4df6.jpg

Det var allt för idag. 😊
Nästa uppdatering blir dock eventuellt med en liten video så stay tuned! 😏

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
1 mars 2023 · 175 Inlägg

Vettemannen skrev:
Fy fan så jävla snyggt det blir!!!

/Benny

Tack för det 😁

Vettemannen skrev:
Passar verkligen den där startmotorn på det två-bultade blocket? Jag har för mig att fästskruvarna på startmotorer till fyr-bultade block sitter diagonalt som på denna startmotor.

/Benny

Jajamen! Blocket har hål för båda sorterna 😉

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
2 mars 2023 · 175 Inlägg

Kunde inte hålla mig så idag kommer en liten miniuppdatering 😊

Med startmotorn färdig så lade jag fullt fokus på att försöka få till en provstart av maskineriet.

Så startmotorn monterades och en provisorisk kabel drogs till batteriet med en startknapp i mellan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c8bb4822e74762ab3db4f743cd91e007.jpg

Därefter hängde jag dit kylarmaskeringen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-c8e4d1a268df4dbf61f16d05a9671c1c.jpg

Tempgivaren till min mekaniska tempmätare monterades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-856b06f30b7544d3a07c1b5a3a32c31d.jpg

Även tempgivaren till EFI-systemet monterades och kopplades in. Likaså slangen till den mekaniska oljetrycksmätaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-957d294de771a0d4b5c8f34f0b1ba547.jpg

Jag ville dessutom ha insprutet till att styra tändningen för optimal funktion, så jag köpte en Holley Hyperspark fördelare som jag sedan bytte ut drivhjulet på till ett i mässing. Så inte kamaxeln slits ner i förtid.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-5bc587358a0b5be61e4d651a1e8c748d.jpg

Fördelaren monterad med "nollställningslocket" på. Väldigt smidig installation måste jag säga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-bce71ccf45c7212705eea2702ddcb58c.jpg

Fördelarlocket på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ca57f21b19390a90520c1c0589b17cc7.jpg

Nya tändkablar inköpta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-a5e98b6dea9cffe3299af53dac96ee45.jpg

Tändkablarna dragna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-b8fb6c002e8056a58de638c3a82aaae5.jpg

Ville inte starta upp med servopumpen tom så fyllde upp systemet med ny OE servoolja.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-06b107727f612fa97192cc61931bdc71.jpg

Kylaren samt kylarslangarna på plats.
Den övre kylarslangen fick dock förlängas med ett valsat aluminiumrör då den inte längre nådde över mina nu mycket högre ventilkåpor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-9bacbd6639bf6721196e33dc42478297.jpg

Genom att klocka generatorn, så att pluspolen hamnade ovanför ventilkåpan, så kunde jag med lite modifiering även få plats med originalfästet till kylarslangen. På så sett undvek jag framtida problem med att slangen ligger och skaver mot ventilkåpan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-4b7228392ef7555575cd90851f5e96cd.jpg

Tändkabelsatsen som jag köpte var en så kallad "under headers"-sats. D.v.s. att kablarna är längre så att man kan dra dem under grenrören och upp istället för att ha dem synliga över ventilkåpan. Men det betydde även att jag behövde fästa dem vid motorblocket så att de inte lade emot headersen.
Så jag kom på idén att använda hållarna som egentligen håller oljerören till automatlådan.
De blästrades och målades innan jag drog över lite krympslang så att kablarna både skulle ligga kvar på plats men samtidigt inte skavas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-514d4ef3826118d748d381970e59173a.jpg

Ett ordentligt ormbo men allt var som sagt endast provisoriskt monterat för att kunna starta motorn. Både för att se att insprutet fungerade ( då det inhandlades begagnat) men även för att bekräfta om motorn överhuvudtaget fungerade efter min renovering 🧐😅
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e4d4aa86073d94e7780e9ed96ad3172a.jpg

Mycket kablar och slangar som skulle hållas borta från både heta grenrör och roterande delar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-48191fc2e30101a78e9cde05e9b183a9.jpg

Professionell installation av expansionskärl 😏
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-92f5bbb5cba1b103f7a2b95a017e6d62.jpg

Bränsletanken, som fortfarande satt monterad i karossen, plockades ner för att hängas upp i ramen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-1eb485e1b412de2dc15f40c282bf8033.jpg

Tanken upphängd med spännband.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ca954bf9e297ed9f0ba893704ab441f7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-ed0729c48e20c553510edcc9fd595e4c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-2f9cb23aedc485b5371974e6913906ae.jpg

Därmed var det klart för start! 😃

https://www.garaget.org/video/157256



Kan säga att det var väääldigt nervöst när man tryckte på startknappen för första gången 😂
Men till min förvåning så startade motorn direkt, på knappt ett varv på starten. Den gick dessutom på tomgång direkt.
Så måste säga att jag hittills är väldigt nöjd med Holley EFIn. Med endast några få parametrar inmatade via displayen innan uppstart 👍

Kan även tillägga att videon givetvis inte är från första uppstarten. Detta är efter att jag hade haft chassit ute och kört in kamaxeln på ca 2500-3000rpm i närmare 20 minuter. Så den var redan inkörd och motorn var uppe i temp 😊

Det får vara allt för ikväll. För er som är intresserade så lade jag även upp en video som jag filmade efter inkörningen av kammen, innan vi rullade in chassit igen. Länkar också den här:

https://www.garaget.org/video/157257



Ha det gött!

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Chevy_4400
3 mars 2023 · 175 Inlägg

MrHyde skrev:

Chevy_4400 skrev:
Sen var det dags att dra nya bromsrör bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154538/154538-e646b37d09e0089024de0904e08ecd37.jpg

Alltså din rördragning borde det vara NSFW-varning på, för en annan som har smått OCD kring raka rör och liknande så ser det fantastiskt ut! big_smile

Haha ja man kanske får varna i förväg nästa gång 😅
Tack!

Folk med vett kör Chevrolet ;)
Packard Caribbean Henney "Air Ride Ambulance" (1954)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang