Köpråd: Toyota Verso 1.8 eller Nissan Qashqai +2 1.6

Mont
9 februari 2023 · 16 Inlägg

Den här veckan tänkte jag köpa en ny bil. Vi behöver en 7-sitsig, bränslesnål bil för att köra mestadels till landet.

Jag lutar åt någon av dessa två, bensindrivna, familjebilar och skulle gärna höra om någon har erfarenheter och rekommendationer som talar för eller emot. Är det något annat vanligt fel eller slitage som jag borde vara vaksam på?

Bil 1
Toyota Verso 1.8 Valvematic 7-sits
Miltal: 18 659
Modellår: 2010
Tvåhjulsdriven
147hk
Kamkedja
Pris: 79 000

Bil 2
Nissan Qashqai+2 1.6 7-sits
Miltal: 17 000 - 17 499
Modellår: 2011
Tvåhjulsdriven
117 Hk
Pris 70 000

Tacksam för svar!

Mossan1
10 februari 2023 · 2 790 Inlägg

Är pålitligheten en viktig faktor är Toyotan bättre än Nissan/Renault.
Men Quashqai är därmed inte sämst i klassen.

Sen har just +2 modellen påfallande ofta glastak.  Kolla i så fall NOGA hur det omfattas av försäkringen. (=inte som vanliga glaset)  Dom läcker ibland bla och då får man nog pröjsa själv.  Men kolla sådant med försäkringsbolaget.
(Gäller givetvis oavsett bilmodell med glastak)

Annars är det nog tycke och smak.

Senast redigerat av Mossan1 (10 februari 2023)

Mont
10 februari 2023 · 16 Inlägg

Mossan1 skrev:
Är pålitligheten en viktig faktor är Toyotan bättre än Nissan/Renault.
Men Quashqai är därmed inte sämst i klassen.

Sen har just +2 modellen påfallande ofta glastak.  Kolla i så fall NOGA hur det omfattas av försäkringen. (=inte som vanliga glaset)  Dom läcker ibland bla och då får man nog pröjsa själv.  Men kolla sådant med försäkringsbolaget.
(Gäller givetvis oavsett bilmodell med glastak)

Annars är det nog tycke och smak.

Tack för bra input. Jag har bara kört volvo tidigare så har inga preferenser annat än att jag vill ha en så pålitilig och bra bil som möjligt. Har hört det här om att Qashqai i praktiken är en Renault och att franska bilar har dåligt rykte. Ingen aning om hur det stämmer själv. Tänker att det är svårt att veta vad som kommer lägga av uppåt 20k km oavsett men att vissa bilar kanske är mer kända för återkommande problem.. Inte hittat något speciellt om dessa två dock..

Qashqai verkar väldigt populär så antar att den inte är helt tokig även om motorn är lite klen. Där är Toyotan något starkare men det kanske är försumbart. Hoppas hursomhelst kunna minska bensinkostnaderna en del då nuvarande xc70 med awd och turbo drar en del soppa..

Mossan1
10 februari 2023 · 2 790 Inlägg

Mont skrev:
[ Har hört det här om att Qashqai i praktiken är en Renault och att franska bilar har dåligt rykte. Ingen aning om hur det stämmer själv.

Nissan ägs ju av Renault och dom har massor av saker gemensamt.
Quashqai II och Renault Kadjar är väl nästan syskon tex.

Dåliga? Njaaee, mycket skitsnack om franska bilar.  Lite ojämn kvalitet och jättemånga tyckare tror jag. Dom har liksom ingen skara av fans som tex Audi och BMW som hyllar vilka toklösningar som helst bara för det är just dom. Sedan är dom tämligen billiga och är väl inte bäst på nått, men kanske inte sämst heller....
Så många parametrar....

Nissan/Renault's CVT-växellådor är dock lite kända problembarn, men jag vet inte exakt med vilka motoralternativ eller årsmodeller. Det får man kolla upp.

Tittade själv lite på Quashqai för några år sedan.  "Småstrul och CVT'erna"  var vad jag grävde fram.
Långsam värme från dieslarna.
Blev ingen, men inte pga det.

Senast redigerat av Mossan1 (10 februari 2023)

SportPilot Ubåtsingenjör
11 februari 2023 · 7 227 Inlägg

Toyotan är den bättre bilen smile Sen hur mycket bättre den är vill jag inte uttala mig om. Köp den som du anser är trevligast att köra.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 februari 2023 · 17 448 Inlägg

Mossan1 har en poäng med CVT-lådorna. JATCO heter de. Sen står vi väl i nuläget och funderar på en ny Qashqai. Den saknar dock växellåda och ska leasas.

https://www.hotcars.com/heres-the-terri … ll-nissan/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mont
11 februari 2023 · 16 Inlägg

Jag provkörde Toyotan igår. Det var ingen imponerande upplevelse. Bilen var fräsch och säkert prisvärd men den kändes liten och plastig. Kan ju bero på att jag bara kört Volvo tidigare men känsla var ändå billig. Sannolikt är väl inte Nissan mycket bättre men ändå värt att provköra känner jag. Någon som vet hur man kan kolla om just den här Qashqai har den beryktade växellådan?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 februari 2023 · 17 448 Inlägg

Vilken koppling? Slirar lamellerna på säljaren? big_smile

https://www.blocket.se/annons/jonkoping … /106901232

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MrHyde
11 februari 2023 · 645 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vilken koppling? Slirar lamellerna på säljaren? big_smile

https://www.blocket.se/annons/jonkoping … /106901232

Bevisar enkelt att en bilsäljare inte är en bilentusiast lol
Hade dock bytt olja i lådan innan jag la ut den roll

Live long, and prosper.
Mont
12 februari 2023 · 16 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Mossan1 har en poäng med CVT-lådorna. JATCO heter de. Sen står vi väl i nuläget och funderar på en ny Qashqai. Den saknar dock växellåda och ska leasas.

https://www.hotcars.com/heres-the-terri … ll-nissan/

Är det bara de automatväxlade bilarna som har cvt-lådorna från JATCO?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 februari 2023 · 17 448 Inlägg

Mont skrev:

Hybrid_ skrev:
Mossan1 har en poäng med CVT-lådorna. JATCO heter de. Sen står vi väl i nuläget och funderar på en ny Qashqai. Den saknar dock växellåda och ska leasas.

https://www.hotcars.com/heres-the-terri … ll-nissan/

Är det bara de automatväxlade bilarna som har cvt-lådorna från JATCO?

Ja, de manuella är ok.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 februari 2023 · 13 729 Inlägg

har kört en Nissan Qashqai  absolut det värsta skräpet jag kört..   det var dock en aning nyare.. 
men så otroligt konstig upplevelse..   väldigt trög styrning när man kör.  totalt stendöd bil när det gäller körkänsla ljudnivå och första 5min körning var min första tanke    vem på riktigt provkörde denna nya och tyckte att jäklar vilken trevlig bil.      nu är jag väldigt anti suv. men endå kört en hel del olika modeller    och denna är den enda jag funderat på vem som har noll känsla och köper en sån bil efter en provkörning.   men samma person köpte en Renault suv ny så ja han har helt enkelt noll förstånd. smile  men även den lär vara bättre än Qashqaien    dock inte kört den eftersom det är en Leasing bil.   

så toyota alla dagar i veckan utan att någonsin provkört den så är det en bättre bil just pga toyota byggt den smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 februari 2023 · 13 729 Inlägg

Mont skrev:

Mossan1 skrev:
Är pålitligheten en viktig faktor är Toyotan bättre än Nissan/Renault.
Men Quashqai är därmed inte sämst i klassen.

Sen har just +2 modellen påfallande ofta glastak.  Kolla i så fall NOGA hur det omfattas av försäkringen. (=inte som vanliga glaset)  Dom läcker ibland bla och då får man nog pröjsa själv.  Men kolla sådant med försäkringsbolaget.
(Gäller givetvis oavsett bilmodell med glastak)

Annars är det nog tycke och smak.

Tack för bra input. Jag har bara kört volvo tidigare så har inga preferenser annat än att jag vill ha en så pålitilig och bra bil som möjligt. Har hört det här om att Qashqai i praktiken är en Renault och att franska bilar har dåligt rykte. Ingen aning om hur det stämmer själv. Tänker att det är svårt att veta vad som kommer lägga av uppåt 20k km oavsett men att vissa bilar kanske är mer kända för återkommande problem.. Inte hittat något speciellt om dessa två dock..

Qashqai verkar väldigt populär så antar att den inte är helt tokig även om motorn är lite klen. Där är Toyotan något starkare men det kanske är försumbart. Hoppas hursomhelst kunna minska bensinkostnaderna en del då nuvarande xc70 med awd och turbo drar en del soppa..

om du åkt volvo innan.. så ta en test tur i en Qashqai och du kommer stryka den på listan samma sec du stänger dörren tror jag..  för det är ingen bra bil.

toyota är alltid ett bra val.   det finns inte många bilar som är bättre byggda..  visst kanske dom inte ger bästa intrycket alltid för dom är rätt nakna och gubbiga men man vet vad man får.    man får en drivlina som är väldigt stabil. 

brukar alltid prata bilar med mina polare som många av dom jobbar eller driver verkstäder.   och när jag frågar dom om dom mekar mycket toyota motorer och växellådor säger samtliga att ingen av dom någonsin bytt en motor eller en låda i en toyota som rasat.   
det var någon som bytt någon koppling.    (var med och hjälpte till på en av dom en rav4)
och det säger faktist ganska mycket.   

då är det folk som endå allbilsverkstäder så dom skruvar alla sorters bilar.  Där hamnar oftast bilar när motorer rasar pga märkesverkstäderna vill sälja en ny motor för 100k+

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mossan1
12 februari 2023 · 2 790 Inlägg

Som jag fattat det är "kopplingen" i CVT-lådor en momentomvandlare lika som gammaldags automater.

Det som händer CVT'erna (vad jag läst, inte upplevt)  är att remmen/kedjan hoppar/slirar. Det ska den aldrig göra, och börjar det är det redan åt HE.  Ett oljebyte med sköljning kan funka på vanliga automater, men på CVT är det nog riktigt dåliga odds.
MEN, jag är INTE expert på dom. Märk väl!

Jag tror alla automaterna i Quashqai är CVT efter typ 2010 någonstans......
Dom imiterar vanlig automat, dvs fejkar växlingar.
Så sa iaf bilsäljaren (hos Nissan) när jag menade att den jag menade att testbilen inte var en steglös CVT.

Dom manuella vet jag inget om.

Senast redigerat av Mossan1 (12 februari 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 februari 2023 · 17 448 Inlägg

Ja, CVT i Nissan fejkväxlar vilket ger en märklig känsla. Fast ligger man och kör försiktigt så varierar den steglöst och står man på så låser den en växel. Fast den låser inte som en robotlåda för det slirar alltid litegrann...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mont
13 februari 2023 · 16 Inlägg

Growe skrev:

Mont skrev:

Mossan1 skrev:
Är pålitligheten en viktig faktor är Toyotan bättre än Nissan/Renault.
Men Quashqai är därmed inte sämst i klassen.

Sen har just +2 modellen påfallande ofta glastak.  Kolla i så fall NOGA hur det omfattas av försäkringen. (=inte som vanliga glaset)  Dom läcker ibland bla och då får man nog pröjsa själv.  Men kolla sådant med försäkringsbolaget.
(Gäller givetvis oavsett bilmodell med glastak)

Annars är det nog tycke och smak.

Tack för bra input. Jag har bara kört volvo tidigare så har inga preferenser annat än att jag vill ha en så pålitilig och bra bil som möjligt. Har hört det här om att Qashqai i praktiken är en Renault och att franska bilar har dåligt rykte. Ingen aning om hur det stämmer själv. Tänker att det är svårt att veta vad som kommer lägga av uppåt 20k km oavsett men att vissa bilar kanske är mer kända för återkommande problem.. Inte hittat något speciellt om dessa två dock..

Qashqai verkar väldigt populär så antar att den inte är helt tokig även om motorn är lite klen. Där är Toyotan något starkare men det kanske är försumbart. Hoppas hursomhelst kunna minska bensinkostnaderna en del då nuvarande xc70 med awd och turbo drar en del soppa..

om du åkt volvo innan.. så ta en test tur i en Qashqai och du kommer stryka den på listan samma sec du stänger dörren tror jag..  för det är ingen bra bil.

toyota är alltid ett bra val.   det finns inte många bilar som är bättre byggda..  visst kanske dom inte ger bästa intrycket alltid för dom är rätt nakna och gubbiga men man vet vad man får.    man får en drivlina som är väldigt stabil. 

brukar alltid prata bilar med mina polare som många av dom jobbar eller driver verkstäder.   och när jag frågar dom om dom mekar mycket toyota motorer och växellådor säger samtliga att ingen av dom någonsin bytt en motor eller en låda i en toyota som rasat.   
det var någon som bytt någon koppling.    (var med och hjälpte till på en av dom en rav4)
och det säger faktist ganska mycket.   

då är det folk som endå allbilsverkstäder så dom skruvar alla sorters bilar.  Där hamnar oftast bilar när motorer rasar pga märkesverkstäderna vill sälja en ny motor för 100k+

Ok! Det här är ju såklart bra saker att veta. Frågan är om det finns någon 7-sitsig bränslesnål bensinbil som lever upp till mina önskemål och även känns någorlunda rejäl..

Funderade på xc90 men om vi ska under 100k i inköpspris så blir det i regel rätt gamla bilar med många mil på nacken och jag är trött på att få en lista med allt som ska fixas för 10-20k varje år…

sollu
13 februari 2023 · 416 Inlägg

Toyota alla dagar. I familjen har en Toyota Verso -10. 7 år går utan fel. I år besiktning manen sa att balken  ena sidan mycket rost. Bara går! Har yaris -11 bara går enda vi gör service. Har  en Nissan Qashqai -18 men, tyvärr 5 sittplats. Så jag rekommenderar Toyota på alla dagar.

Senast redigerat av sollu (13 februari 2023)

Mont
13 februari 2023 · 16 Inlägg

xXSammy skrev:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/ford_s_max__drag_7_sits_aut_d_varmare_nybes_1_agare_13900mil/106449484

https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106379210

https://www.blocket.se/annons/sodermanl … /106705317

Utgår från att du rekommenderar Ford S-Max som ett mer rejält 7-sitsigt  alternativ till toyotan och Nissan. Aldrig haft en Ford själv, är den skön att köra?

Hade lite räknat bort större dieseldrivna motorer för att komma ner en del i driftkostnad. Är inte diesel struligt med nya zoner och miljöregler?

MrHyde
13 februari 2023 · 645 Inlägg

Mont skrev:
Är inte diesel struligt med nya zoner och miljöregler?

Dessa motorer ska vara samma som i nyare volvo, om jag inte minns fel. Typ 2012-2017.
Vet dock av erfarenhet att dessa motorer är ett rent helvete och lite till att byta glödstift på lol

Live long, and prosper.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang