Tips på 18års bil

Pingpongchong
21 februari 2023 · 31 Inlägg

Tjena som titeln står så är jag intresserad i 18 års bil nu för kortet är påväg så vänder mig till er om tips på 18års bil är sugen på tyska bilar som BMW,Mercedes och Audi men man hör ju massa om att det är dåliga bilar vad tycker ni?

mb_pucken
21 februari 2023 · 5 083 Inlägg

Kan vara bra att veta vad du har för budget eller vilka modeller du tittar på samt vad du är ute efter. Komfort, prestanda eller rent av bra ekonomisk bil :-)

Personligen är jag lite Mercedes frälst men kan inte påstå att det är världens bästa bilar :-p

Senast redigerat av mb_pucken (21 februari 2023)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 februari 2023 · 17 379 Inlägg

Jag var också MB-frälst förr. Men det var länge sedan! När MB var bra! Som pucken nämner är ju budget av intresse...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
21 februari 2023 · 5 809 Inlägg

Alla tre bilmärkena har passerat sin kvalitetsmässiga topp och satsar numera allt på elektronik istället för bra mekanik.

Jesper328
21 februari 2023 · 2 333 Inlägg

Alla bilar är skräp.

Jag hade bl.a en S40 2.0t -01 när jag var 18.
Roliga bilar? - Nej.
Prestanda? - Nej.
Pålitliga? - Ja, hyfsat… faktist bland de ”bättre” av de ~65 bilar som har varit i min ägo.
Tror att jag har ägt 5-6st s/v40 nu då de har blivit min ”go-to” bil när jag behöver något skrot att åka i.

Up the RA
Lucif3r
21 februari 2023 · 2 182 Inlägg

När jag var 18 hade jag en 945GL -92.
Rolig? Eh....
Prestanda? Ehhh.....
Pålitlig? Inte för 5 öre big_smile maken till problembil...
Men fin vart den till slut iaf!
V70in har jag nu haft i 11 år, och kan absolut se mig ha kvar den om ytterligare 11år. Den är för mig helt perfekt, trots sina (mest kosmetiska) brister.

Sen är ju frågan lite vad du vill ha bilen för... Bara pendla A->B->A? Småskruva på helgerna? Skruva intesivt?... Sånna saker spelar stor roll när man väljer bil faktiskt.

Och givetvis budget.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 februari 2023 · 17 379 Inlägg

Har ju jobbat som bilhandlare och haft hundratals bilar. Men just äldre tyskar är väl inte kul bilar i dagsläget.

OT: För många år sedan bytte jag in en Opel Corsa -86:a. Femväxlad! Den hade nästan full tank så körde den ToR jobbet ett bra tag. Snacka om billig bil att köra... Krocksäkerhet? Noll. Samma med en Lancia Y10. Som handlare modell budget åkte man i det som det var soppa i (Grönskylt). Var intressant ibland.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
uhlin
21 februari 2023 · 2 831 Inlägg

Ja, budget spelar stor roll. Men är du ute efter billigt ägande och driftsäkerhet så kolla på Toyota eller annat asiatiskt/japanskt märke.

Satsa inte på för stor motoreffekt när du nyss fått körkort. 'Lär" dig behärska bilkörning innan du går upp i motorstyrka om det är det du vill ha.

Mercedes är väl ganska okej bilar, även om de idag inte är som förr. En "riktig" mercedes för mig är 123 modellen och möjligen 124. Fast inte så roliga men går och går. Lite av en långfärdsbil då de går fint och stadigt.

Audi skulle jag hålla mig långt från. Men det är jag det. Sett alltför mycket krångel med dom.

Kan även slå ett slag för Volvo s/v70.
Ingen värstingbil alls men säkra och pålitliga bilar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 februari 2023 · 17 379 Inlägg

uhlin skrev:
Ja, budget spelar stor roll. Men är du ute efter billigt ägande och driftsäkerhet så kolla på Toyota eller annat asiatiskt/japanskt märke.

Satsa inte på för stor motoreffekt när du nyss fått körkort. 'Lär" dig behärska bilkörning innan du går upp i motorstyrka om det är det du vill ha.

Mercedes är väl ganska okej bilar, även om de idag inte är som förr. En "riktig" mercedes för mig är 123 modellen och möjligen 124. Fast inte så roliga men går och går. Lite av en långfärdsbil då de går fint och stadigt.

Audi skulle jag hålla mig långt från. Men det är jag det. Sett alltför mycket krångel med dom.

Kan även slå ett slag för Volvo s/v70.
Ingen värstingbil alls men säkra och pålitliga bilar.

Även W210 fram till 1996 (300D 24v) var väl ok. Men fina sådana idag kostar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
uhlin
21 februari 2023 · 2 831 Inlägg

Hybrid_ skrev:

uhlin skrev:
Ja, budget spelar stor roll. Men är du ute efter billigt ägande och driftsäkerhet så kolla på Toyota eller annat asiatiskt/japanskt märke.

Satsa inte på för stor motoreffekt när du nyss fått körkort. 'Lär" dig behärska bilkörning innan du går upp i motorstyrka om det är det du vill ha.

Mercedes är väl ganska okej bilar, även om de idag inte är som förr. En "riktig" mercedes för mig är 123 modellen och möjligen 124. Fast inte så roliga men går och går. Lite av en långfärdsbil då de går fint och stadigt.

Audi skulle jag hålla mig långt från. Men det är jag det. Sett alltför mycket krångel med dom.

Kan även slå ett slag för Volvo s/v70.
Ingen värstingbil alls men säkra och pålitliga bilar.

Även W210 fram till 1996 (300D 24v) var väl ok. Men fina sådana idag kostar...

Jo, det var också en modell som var helt okej.

mb_pucken
21 februari 2023 · 5 083 Inlägg

Jag har haft en del bilar och har gör den delen..
En av dom bästa bilarna jag har är min Nissan micra. Syrran tog över den ett par år men sedan återkom den i min ägo. Startar alltid och vart helt sjukt driftsäker. Bytt en luftmassamätare och några slitdelar.. kostar nästan inget och äga, går billigt.
Enda nackdelen är väll att man bör undvika att krocka med den..
Min c-klass kombi är raka motsatsen, dock har den bara lämnat mig strandsatt en gång när växellådan gav upp eftersom kylaren började läcka glykol in i automatlådan.
Men har åtgärdat en hel hög med småfel och saker som irriterar mig. Påkostad ca 70kkr på 5år och 11k mil. Men bör tilläggas att den gått närmre 41k mil nu.
Men trots det är det en fantastisk bil :-) tyst, bekväm. Bra prestanda (260hp, 600nm) och med mercedeskänsla. Inte sportig, inte gubbig bara trygg snabb och stabil :-)
Men då är jag extremt pedant och överdrivet seriös när jag gör saker på mina bilar. Det är trots allt en hobby också. :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Pingpongchong
21 februari 2023 · 31 Inlägg

Shit jag glömde skriva budget har budget på runt 65 o jag skulle väll kalla mig själv amatör mekaniker funderat på japanska men är någonting med Mercedes o gamla bmws som är så bra haha tack för tipsen har inte tänkt ha en värsting motor men man vill ju kunna gasa lite.

Pingpongchong
21 februari 2023 · 31 Inlägg

Letar ju kombi framför allt och komfort tror jag bra ekonomiskt o slit säker vill inte hamna i massa dyra reparationer

spillolja
21 februari 2023 · 4 014 Inlägg

Rent sporadiskt: VW Golf med Tsi motor bör man kunna få en någorlunda hyffsad bil, risken är att bara bottensedimentet är tillgängligt, dom är billiga i drift och man kanske inte  är så benägen att gör sig av med en sådan hur som helst, har haft. min i över 10 år och idagsläget avverkat över 22.000mil med den, den förbrukar ungefär lika mycket soppa som en odinär småbil

men vilket fall som helst kolla vad skatt och försäkring kostar på eran tilltänkta drömkärra
https://www.compricer.se/forsakring/bil/
https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Oreggad Ruter Knekt
21 februari 2023 · 625 Inlägg

Toyota corolla, lagom enkla lagom tråkiga. Skulle oavsett val avråda att köpa något över 20 papp som förstabil, man kommer pricka trottoarkanter, stolpar, väggar. Växla fel och plåga bilen hur man än gör. Under 10 så är risken för ett ras till bil övervägande, 10-20 finns det rätt många "tråkbilar" som tar dig fram på både väg och kunskap. Alternativet är att köpa en sönderklappad volvo och låta den bero tills skroten ringer.

Blir du dessutom motorintresserad så är vvt (toyota, v40 osv) jävligt häftiga att lära sig något om. Bara plus i kant att de är billiga.

Senast redigerat av Duvetdet (21 februari 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
uhlin
21 februari 2023 · 2 831 Inlägg

spillolja skrev:
Rent sporadiskt: VW Golf med Tsi motor bör man kunna få en någorlunda hyffsad bil, risken är att bara bottensedimentet är tillgängligt, dom är billiga i drift och man kanske inte  är så benägen att gör sig av med en sådan hur som helst, har haft. min i över 10 år och idagsläget avverkat över 22.000mil med den, den förbrukar ungefär lika mycket soppa som en odinär småbil

men vilket fall som helst kolla vad skatt och försäkring kostar på eran tilltänkta drömkärra
https://www.compricer.se/forsakring/bil/
https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/

smile

I den prisklassen som TS har så är väl risken stor just på VW Golf med Tsi motorn att man får den motorn man absolut inte ska ha.

TS vill inte ha en massa dyra reparationer och du rekommenderar just Tsi motorn. Det är som att be om problem.

Presidento Of World
21 februari 2023 · 3 306 Inlägg

uhlin skrev:

spillolja skrev:
Rent sporadiskt: VW Golf med Tsi motor bör man kunna få en någorlunda hyffsad bil, risken är att bara bottensedimentet är tillgängligt, dom är billiga i drift och man kanske inte  är så benägen att gör sig av med en sådan hur som helst, har haft. min i över 10 år och idagsläget avverkat över 22.000mil med den, den förbrukar ungefär lika mycket soppa som en odinär småbil

men vilket fall som helst kolla vad skatt och försäkring kostar på eran tilltänkta drömkärra
https://www.compricer.se/forsakring/bil/
https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/

smile

I den prisklassen som TS har så är väl risken stor just på VW Golf med Tsi motorn att man får den motorn man absolut inte ska ha.

TS vill inte ha en massa dyra reparationer och du rekommenderar just Tsi motorn. Det är som att be om problem.

Utöver eventuella reparationer så lär väl oljeförbrukningen snabbt äta upp det ev låga bränsleförbrukningen ändå..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Jesper328
21 februari 2023 · 2 333 Inlägg

Instämmer med Duvetdet.
Finns absolut ingen mening att lägga mer än 20k på en förstabil.
Jag tycker t.o.m att oavsett ålder så finns det inte någon mening att lägga över 20k om det inte är en bil du VERKLIGEN vill ha.

Återgår till mitt föregående förslag om Volvo S/V40.
En finare T4 får du nog för under 20.000kr, och med 200hk så förflyttar de sig tillräckligt för 18-åring.
Annars möjligtvis en 9-3 eller 9-5 Aero.

Oavsett bil för 10 eller 65 så kommer du att få skruva förr eller senare.

Har du plats kan du ju även köpa en billigare MB eller BMW med lite jobb och göra iordning på.

Up the RA
SportPilot Ubåtsingenjör
22 februari 2023 · 7 217 Inlägg

Du är 18 och ska ha lite kul smile för 65 borde du kunna få någon civic type R
Toyota har någon Corolla med kompressor också, tror den heter T-sport. Ovanlig och kul bil.

Undvik äldre "lyx" bilar, de var väldigt dyra nya och är därmed dyra att underhålla och reparera. Att hitta en fräsch äldre BMW är nästan omöjligt idag, om man inte har en ordentlig kassa.

Senast redigerat av SportPilot (22 februari 2023)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
uhlin
22 februari 2023 · 2 831 Inlägg

SportPilot skrev:
Du är 18 och ska ha lite kul smile för 65 borde du kunna få någon civic type R

Undvik äldre "lyx" bilar, de var väldigt dyra nya och är därmed dyra att underhålla och reparera. Att hitta en fräsch äldre BMW är nästan omöjligt idag, om man inte har en ordentlig kassa.

Honda civic type R är väl lite klös i.

Är det inte bättre TS lär sig köra först och inte kvaddar bilen direkt. Efter att kört nåt år och blivit lite mer säker så kan man gå upp i motorstyrka om man vill.  Är min teori iallafall. Sen gör alla som dom vill helt klart. Men inget kul och kvaddar en bil för 65 000 det första man gör. 

Sen kan man naturligtvis kvadda bilen om man haft körkort i 60 år med. Men risken är avsevärt högre som nybliven förare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang