Tips på 18års bil

Brådhis * Voff voff *
22 februari 2023 · 10 245 Inlägg

Köp en kul bil som du vill ha! Du kommer alltid att minnas din första bil. smile Låt det bli ett bra och roligt minne istället för ett rakt igenom förnuftigt minne. wink

Dvs undvik råden om att köpa billigt skräp bara för att det är första bilen och undvik att köpa dom förnuftiga bilarna, dom kan du köpa sedan när du tex skaffar familj.

Du är bara 18 en gång! Njut!

Min första bil var för övrigt en Volvo 760 GLE -88 som jag köpte 1998. Borde jag ha köpt en motorsvagare och billigare bil? Nej! Visst fick den gå hårt (gick ju bättre än polarnas 240/740-sugisar), men jag vårdade den ömt. Inte sjutton kördes det in i trottoarkanter, växlades fel eller kördes in i stolpar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Oreggad Ruter Knekt
22 februari 2023 · 625 Inlägg

Brådhis skrev:
Köp en kul bil som du vill ha! Du kommer alltid att minnas din första bil. smile Låt det bli ett bra och roligt minne istället för ett rakt igenom förnuftigt minne. wink

Dvs undvik råden om att köpa billigt skräp bara för att det är första bilen och undvik att köpa dom förnuftiga bilarna, dom kan du köpa sedan när du tex skaffar familj.

Du är bara 18 en gång! Njut!

Min första bil var för övrigt en Volvo 760 GLE -88 som jag köpte 1998. Borde jag ha köpt en motorsvagare och billigare bil? Nej! Visst fick den gå hårt (gick ju bättre än polarnas 240/740-sugisar), men jag vårdade den ömt. Inte sjutton kördes det in i trottoarkanter, växlades fel eller kördes in i stolpar.

- och inte sjutton satt folk klistrade framför en skärm på den tiden, som de gör nu. 10år gammal 760 gle borde idag motsvara en fyrhjulsdriven c5 a6  i pris. De är roliga.

Senast redigerat av Duvetdet (22 februari 2023)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
SportPilot Ubåtsingenjör
22 februari 2023 · 7 218 Inlägg

uhlin skrev:

SportPilot skrev:
Du är 18 och ska ha lite kul smile för 65 borde du kunna få någon civic type R

Undvik äldre "lyx" bilar, de var väldigt dyra nya och är därmed dyra att underhålla och reparera. Att hitta en fräsch äldre BMW är nästan omöjligt idag, om man inte har en ordentlig kassa.

Honda civic type R är väl lite klös i.

Är det inte bättre TS lär sig köra först och inte kvaddar bilen direkt. Efter att kört nåt år och blivit lite mer säker så kan man gå upp i motorstyrka om man vill.  Är min teori iallafall. Sen gör alla som dom vill helt klart. Men inget kul och kvaddar en bil för 65 000 det första man gör. 

Sen kan man naturligtvis kvadda bilen om man haft körkort i 60 år med. Men risken är avsevärt högre som nybliven förare.

Varken en type R eller en T-sport är några monster, inga problem för en 18 åring att behärska. Är man korkad så kan man köra ihjäl sig i vad som helst

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torsen
22 februari 2023 · 7 202 Inlägg

Honda Civic Type R.
Eller motsatsen = Renault Tvingo eller Fiat Punto.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 februari 2023 · 17 386 Inlägg

Som 18-åring vill man ju ha en kul bil. Jag fick inte välja bil själv när jag var 18 utan fick en av föräldrarna. Enligt deras princip: Stor säker bil som var klart undermotoriserad. Men det kanske var bra...

Om TS lägger 50k på något "kul" och lovar oss att lägga undan 15k till ev. reparationer så kanske en BMW 1-serien? En sån här kanske?

https://www.blocket.se/annons/orebro/bm … /107127003

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Oreggad Ruter Knekt
22 februari 2023 · 625 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Som 18-åring vill man ju ha en kul bil. Jag fick inte välja bil själv när jag var 18 utan fick en av föräldrarna. Enligt deras princip: Stor säker bil som var klart undermotoriserad. Men det kanske var bra...

Om TS lägger 50k på något "kul" och lovar oss att lägga undan 15k till ev. reparationer så kanske en BMW 1-serien? En sån här kanske?

https://www.blocket.se/annons/orebro/bm … /107127003

Helt klart ett rimligt alternativ och strategi. Men håller fortfarande mig till att under 20 så har man råd med en samma lika om man råka köra sönder åket

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
SportPilot Ubåtsingenjör
23 februari 2023 · 7 218 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Som 18-åring vill man ju ha en kul bil. Jag fick inte välja bil själv när jag var 18 utan fick en av föräldrarna. Enligt deras princip: Stor säker bil som var klart undermotoriserad. Men det kanske var bra...

Om TS lägger 50k på något "kul" och lovar oss att lägga undan 15k till ev. reparationer så kanske en BMW 1-serien? En sån här kanske?

https://www.blocket.se/annons/orebro/bm … /107127003

En ett serie kan absolut vara kul smile men en 116d är nog raka motsatsen till roligt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang